maanantai, 1 heinäkuun

Asiantuntija sanoo, että veneilijät ovat hyvin valveutuneita ja ympäristötietoisia. Saimaallakin on monenlaisia tapoja liikkua ekologisesti.

Milka Krogerus,

Petri Vironen

Mikkeliläinen Teemu Manninen seilaa perheensä kanssa joka kesä viikkotolkulla Saimaalla. Muista veneilijöistä heidät erottaa matkantekoon tehty alus, joka on itseasiassa mökkilautta, joka kulkee aurinkosähköllä.

Erikoinen alus herättää paljon kiinnostusta, ihmetystä ja kysymyksiä kanssamatkailijoissa.

– Pari kesää sitten tämä herätti niin paljon ihmetystä, että olisi pitänyt laittaa jo semmoinen kyltti, missä olisi selitetty, että mitä kaikkea tässä on, Manninen naurahtaa.

Aurinkopaneelit pyörittävät myös mökin mukavuuksia, kuten kahta jääkaappia, sisävessaa, televisiota ja saunaa. Ainoastaan suihkuvesi lämpiää kaasulla.

– Se säästää luontoa ja rahapussia ainakin välillisesti, Manninen toteaa.

Aurinkoa tarvitaan vain joka toinen päivä

Nelisen tonnia painava, 44 neliöinen mökkilautta on kokonaan itse tehty. Manninen on ammatiltaan sähkötekniikan lehtori, joten sähkötyöt tulivat melkein selkärangasta.

– Sehän on pelkkää fysiikkaa. Pitää vaan laskea kulutukset etukäteen ja sen mukaan peittää mökin paneeleilla. Muutama paneeli vielä mahtuisi.

Paneelit kattavat energiankulutuksen, jos aurinkoa riittää vähintään joka toiselle päivälle.

Tarvittaessa Mannisen mökkilautan akut voi ladata myös satamassa maasähköllä. Sitä mahdollisuutta hän on testannut vain kerran kolmen kesän aikana.

– Silloin lataus maksoi 2–3 euroa.

Sähköveneitä valmistetaan jo Suomessakin, mutta ei ole tiedossa, että joku valmistaisi aurinkosähkö-mökkilauttoja.

– Totta kai, kun sähköä tulee esimerkiksi autoiluun voimakkaasti lisää, on veneilyyn varmasti tulossa myös, Manninen toteaa.

Purjeveneellä soutaen tai kanootilla meloen

Kuopiolaiset Jaakko Rautiainen ja Inka Kokkonen ovat kiertäneet Saimaata purjeella varustetulla soutuveneellä vuodesta 2015 lähtien.

Yöunet otetaan hyttysverkoilla varustetuissa riippumatoissa, ja ruoka pitää valita purjeveneessä tarkoin. Kylmäkallet viilentävät ruokatarpeita vain ensimmäisen retkipäivän.

– Sitten ruoka muuttuu enemmän retkieväiksi. Viimeisinä päivinä käytössä on retkipusseja, joiden sekaan vaan keitetään vettä, Kokkonen sanoo.

Lahtelaiset Jani Raatikainen ja Paula Kröger ovat matkanneet Saimaalle melomaan kanooteilla. Paikaksi valikoitui hiekkaranta Puumalassa.

– Kelit ovat kyllä hellineet meitä. Ei voi valittaa. Oli teltassakin lämmin yö nukkua, Kröger sanoo.

”Veneilijät ovat hyvin valveutuneita”

Suomen Purjehdus ja veneily Saimaan aluetoiminnanjohtaja Antti Kaipaisen mukaan ekologisuus on näkynyt Saimaalla jo useita vuosia, esimerkiksi biopolttoaineiden ja matkaveneiden jätehuollon kehittymisenä.

– Veneily on muuttumassa ekologisemmaksi. Isommat muutokset vievät tietysti oman aikansa, mutta suuntaus on selvä, Kaipainen sanoo.

Myös sähköveneitä alkaa aalloilla näkyä, mutta suurempi siirtymä polttomoottoreista sähköön on vielä tulossa. Siirtymää hidastaa muun muassa latauspisteiden puute.

Ekologisuus näkyy myös veneiden valmistuksessa, purkamisessa ja myös arkisissa valinnoissa.

– Veneilijät ovat hyvin valveutuneita ja ymmärtävät, että ympäristön kunnossapito ja viihtyisyys ovat elinehtoja tälle harrastukselle.

Jaa.
Exit mobile version