Turman tutkinta on edelleen kesken. Monet asiantuntijat ovat pohtineet, miksi kiitotien päädyssä oli vankka betonirakennelma.
Etelä-Koreassa sunnuntaina sattuneesta lentoturmasta selvinnyt on puhunut häntä hoitaneille lääkäreille. Hän on toinen onnettomuudesta hengissä selvinneistä.
– Kun heräsin, minut oli jo pelastettu, kerrotaan 33-vuotiaan miehen sanoneen.
Asiasta kertoi Ewhan naistenyliopiston sairaalan johtaja Ju Woong uutistoimisto Yonhapin mukaan.
Jun mukaan lääkärit eivät ole kysyneet potilaalta tarkemmin onnettomuudesta.
Potilas on tehohoidossa muun muassa kylkiluiden, lapaluiden ja yläselän murtumien takia.
179 ihmistä sai surmansa, kun matkustajakoneen hätälasku epäonnistui Muanin lentokentällä. Kone liukui kovaa vauhtia kiitotiellä ilman laskeutumistelineitä ja törmäsi kiitotien takana olleeseen valliin. Tämän jälkeen kone syttyi tuleen.
Pelastajat saivat pelastettua koneen peräosasta kaksi miehistön jäsentä.
Heistä toinen, 25-vuotias lentoemäntä loukkasi tiettävästi päänsä ja nilkkansa. Hänen tilansa kerrotaan olevan vakaa.
Tekstiviesti koneesta: ”Pitäisikö minun kirjoittaa viimeiset sanani?”
– Lintu on juuttunut koneen siipeen. Emme voi laskeutua, kirjoitti eräs matkustaja vain hetki ennen tuhoa brittilehti The Guardianin mukaan.
– Pitäisikö minun kirjoittaa viimeiset sanani?
Turman tutkinta on edelleen kesken. Viranomaiset ovat arvioineet, että taustalla voi olla törmäys lintuparveen ja huono sää.
Lento Bangkokista Muanin kansainväliselle lentoasemalle vaikuttaa sujuneen rutiininomaisesti liki lentoasemalle saakka.
Kun kone lähestyi lentoasemaa, lennonjohto varoitti sitä lintuparvesta. Vain kaksi minuuttia myöhemmin lentäjät ilmoittivat osumasta.
Mahdollisesta osumasta on myös silminnäkijähavainto. Läheisellä rannalla kalastanut mies kertoo nähneensä, kuinka lintuparvi törmäsi koneen oikeanpuoleiseen moottoriin, mitä seurasi kaksi tai kolme kovaa pamausta ja sen jälkeen liekkejä.
Tiettävästi kone yritti hätälaskua kiitotielle tämän jälkeen toisesta tulosuunnasta.
Tapahtuneesta kuvatulla videolla näkyy, kuinka kone laskeutuu kiitotielle laskutelineet sisällä.
Alla olevalla videolla näkyy, miten tapahtumat etenivät:
Miksi kiitotien päädyssä oli järeä betonirakennelma?
Lintutörmäykset voivat aiheuttaa tulipaloja koneen moottoreissa ja vahingoittaa kriittisiä järjestelmiä, mikä voi tehdä laskutelineet toimintakyvyttömiksi.
Lentokoneet on suunniteltu niin, että ne kestävät laskeutumisen myös ilman laskutelineitä hätätilanteessa.
Turmakoneen lasku sujui hätätilanteen huomioon ottaen hyvin, arvioi entinen lentäjä ja ilmailutieteiden yliopiston professori Kim Kwang-il uutistoimisto AFP:lle. Kim arvioi tapahtumia näkemänsä videon perusteella.
Kim arvioi, että useampi olisi voinut jäädä henkiin, jos kiitotien päädyssä ei olisi ollut tukevaa, maan peittämää betonikumparetta.
Samoilla linjoilla on myös müncheniläinen lentoturvallisuuden asiantuntija.
– Normaalisti lentokentällä kiitotien päässä ei ole seinää, sanoi Lufthansan lentäjä Christian Beckert uutistoimisto Reutersille.
Beckertin mukaan kiitotien päähän on yleensä sijoitettu pikemminkin lentokonetta jarruttavia elementtejä.
Muanissa kumpareen päällä oli lentokoneiden navigointia avustavia laitteita.
Toisessakin koneessa vikaa
Maanantaina myös toisessa Jeju Airin koneessa havaittiin ongelmia laskutelineissä, lentoyhtiö kertoi. Kyseessä oli Boeing 737-800 -mallin kone.
Etelä-Korean pohjoisosasta Gimpon lentokentältä lähteneellä lennolla havaittiin pian nousun jälkeen vika laskutelineissä. Ne saatiin yhtiön mukaan pian toimimaan normaalisti, mutta lento palasi silti lähtökentälle perusteellista tarkastusta varten.
Jeju Airin käytössä on 39 kyseisen mallin konetta.
Etelä-Korea tekee tarkastuksen, joka ulottuu kaikkiin maassa käytössä oleviin Boeing 737-800 -sarjan lentokoneisiin.
Turmakoneella oli tehty 13 lentoa onnettomuutta edeltäneen 48 tunnin aikana.
AFP, Reuters, STT