Olen itsekin ostanut Temusta ja ollut sekä tyytyväinen että vähemmän tyytyväinen, sanoo kilpailu- ja kuluttajaviraston Hertta Hartikainen.
Haluaako EU kieltää Suomen suosituimman verkkokaupan?
Kiinalaisen verkkokauppa Temun uskolliset asiakkaat Suomessa epäilevät, että EU:n viranomaisten tavoitteena on kieltää yrityksen toiminta tai ainakin rajoittaa sitä, ja siten suojella eurooppalaisia yrityksiä.
Yle kertoi aiemmin, että Vietnam on kieltänyt Temun toiminnan toistaiseksi.
Uutisjutun yhteydessä olevassa keskustelussa esimerkiksi nimimerkki Hypoteekkari epäili, että Temun toimintaa halutaan rajoittaa sen tuoman uuden kilpailun takia:
”On tämä markkinatalous ihmeellistä. Kun yksi ketterä yrittäjä on keksinyt keinon vähentää verkkokaupan väliportaita, jolloin tuotteet voidaan myydä asiakkaalle edullisemmin, vanhaan tehottomaan toimintamalliin jämähtäneet kilpailijat ovat vaatimassa viranomaisia puuttumaan asiaan.”
Nimimerkki Tuikkuna oli päinvastaisella linjalla:
”Suomenkin pitäisi kieltää. Mutta epäilen, ettei mene läpi. Koska Suomessa keskeisin käyttäjäryhmä vastustaa.”
Nimimerkki lanssarijaakkoo asettaa ostopäätöksissään hinnan etusijalle:
”Suomessa muutenkin ajetaan ihmiset köyhyyteen niin, minä ainakin ostan sieltä mistä halvimmalla saan.”
Samoja kysymyksiä on noussut myös viranomaisten mieleen.
EU:n kuluttajaviranomaisten verkosto (CPC) tutkii parhaillaan Temun toimintaa uuden digipalvelusäädöksen eli DSA:n valossa.
Kuluttajaviranomaiset epäilevät, että kiinalaisjätti käyttää lainvastaisia keinoja harhauttaakseen ja painostaakseen kuluttajia tekemään ostoksia puutteellisen tiedon varassa.
Lisää kilpailua, mutta millä hinnalla?
Suomessa kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) johtava asiantuntija Hertta Hartikainen korostaa, että tavoitteena ei ole kieltää Temua, mutta sen toimintatapoihin halutaan selvyyttä.
Hartikainen muistuttaa, että KKV on ennen kaikkea kuluttajan asialla ja usein kilpailun lisääntyminen on kuluttajan etu.
– Viranomaisilla ei ole tarkoitus tarkoitus saada tällaista suosittua toimijaa mitenkään pois markkinoilta, mutta viranomaisten tehtävä on selvittää, että lakia noudatetaan.
Hartikainen tietää mistä puhuu.
– Olen itsekin ostanut Temusta, ja olen ollut sekä tyytyväinen että vähemmän tyytyväinen.
CPC on esittänyt Temulla monikymmensivuisen listan kysymyksiä, joihin Temu ei vielä vastannut.
Kysymyksissä halutaan selvyyttä ainakin näihin aiheisiin:
- Ovatko tarjoukset aitoja: onko esimerkiksi 90 prosentin alennus laskettu hinnasta, jolla tuotetta on todella myyty
- Painostetaanko ostajaa: tiukkoja aikarajoja luomalla kuluttajalle saatetaan luoda kiireentuntua ostopäätöksen tekemiseen
- Pelillistäminen: onnenpyörä-tyyppilisillä toiminnoilla saatetaan luoda ostamiseen pelitunnelmaa
- Puutteelliset tai harhaanjohtavat tiedot: kuluttajille ei ehkä kerrota oikeudesta palauttaa tuotteita ja saada hyvityksiä
- Tuotearvostelut: ovatko kaikki arvostelut todellisilta asiakkailta ja näkyvätkö myös kielteiset arviot kunnolla
- Piilotetut yhteystiedot: kuluttajille ei tarjota helppoa yhteydenottotapaa kysymysten esittämiseen tai valitusten tekemiseen
Onko EU kuluttajan vai teollisuuden asialla?
Vielä ole tiedossa voiko Temulle tulla jonkinlaisia vastatoimia siinäkin tapauksessa, että yhtiö korjaisi mahdollisesti virheellisiksi todettavia toimintatapojaan tästä eteenpäin.
Yhtiön valvonta on haastavaa, koska Temu toimii suoraan Kiinasta.
Suomessa Kaupan liiton mukaan Temu nousi alle vuodessa vierailumääriltään Suomen suurimmaksi ulkomaiseksi markkinapaikaksi. Tästä huolimatta Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei ole saanut Temuun liittyen erityisen paljon yhteydenottoja, Hartikainen sanoo.
CPC :n selvityspyyntö on hyvin laaja, mutta vastaavia kyselyitä on tehty muillekin toimijoille, kuten Facebookille, Googlelle, Aliexpressille ja Airbnb:lle.
Vain parin vuoden ikäisen, huikean nopeasti kasvaneen verkkokaupan toimintaa selvittää Euroopan kuluttajaviranomaisten lisäksi myös Euroopan komissio.
Hartikainen kuitenkin arvioi, että kyseessä ei ole Euroopan pyrkimys estää uusien toimijoiden pääsy Euroopan markkinoille.
Vaikka euroopplainen teollisuus pyrkii ajamaan omaa etuaan komission kautta, komission on huolehdittava myös eurooppalaisten kuluttajien edusta, jota esimerkiksi kuluttajajärjestöt tuovat esille.
Hartikainen on seurannut asiantuntijaroolissa Suomen ja EU:n kuluttajansuojakysymyksiä pari kymmentä vuotta. Hänen arvionsa mukaan EU:n komissio huomioi myös kuluttajan edun, eikä aja yksipuolisesti teollisuuden asiaa.