Monet työntekijöiden päätökset vaikuttavat suoraan yrityksen menestykseen, sanoo tietokirjan kirjoittanut Marjo Pihlajaniemi.
Muutosneuvotteluja, irtisanomisia ja yritysten yhdistymisiä on tapahtunut viime aikoina paljon.
Kuluneella viikolla esimerkiksi torstaina Finanssi Kontio ilmoitti aloittavana 180 ihmistä koskevat muutosneuvottelut, Lanka Novita kertoi lopettavansa Helsingin ja Kouvolan toiminnot ja Raisio kertoi 200 työntekijää koskevista muutosneuvotteluista. Ja nämä ovat vain yhden päivän uutisista.
Tuore tietokirja esittää, että työntekijöiden kuunteleminen jää usein yritysten muutoksissa puolitiehen.
Työntekijät ovat vuosien saatossa saaneet lisää vastuuta työn suorittamisesta ja tavoitteiden saavuttamisesta, mutta muutostilanteissa ja työpaikkojen kehittämisessä heitä ei oteta riittävästi mukaan.
Marjo Pihlajaniemen kirja Kuuntele duunaria ja menesty käsittelee työpaikkojen muutoksia työntekijöiden näkökulmasta.
Kaikista Suomen työllisistä on Tilastokeskuksen mukaan työntekijöitä hieman alle kolmannes, liki 700 000 ihmistä.
Kirjaa varten päivätyössään SAK:n viestinnässä työskentelevä Pihlajaniemi otti yhteyttä Tampereen yliopiston Duunarit-tutkimushankkeeseen sekä Työ 2030 -ohjelmaan, minkä lisäksi hän on haastatellut lukuisia ihmisiä. Tästä vahvistui käsitys siitä, että työntekijöiden rooli muutostilanteissa on jäänyt yllättävän vähälle huomiolle, myös johtamiskirjallisuudessa.
– Perinteisesti duunareiden merkitystä muutosten onnistumisessa ei ole nähty kovin suurena. On ajateltu, että työntekijät vain suorittavat muutoksen, kun johto sen ensin suunnittelee. Todellisuudessa työntekijöiden asiantuntemuksen huomiointi varhaisessa vaiheessa tekisi muutoksista paljon toimivampia ja lisäisi myös molemminpuolista ymmärrystä, Pihlajaniemi sanoo.
Työntekijät liian usein mukaan kun päätökset on vasta tehty
Usein yritykset tekevät hänen mukaansa sen virheen, että työntekijät otetaan mukaan vasta, kun tärkeimmät päätökset on jo tehty.
Lisäksi yritysten tapa viestiä muutoksista on usein liian faktapainotteinen eikä huomioi riittävästi työntekijöiden tunteita.
– Jos työntekijöillä on alusta lähtien selkeä käsitys muutosten syistä ja tavoitteista, he ovat motivoituneempia ja ymmärtävät paremmin johdon ratkaisuja. Kun muutosta taas myydään työntekijöille esimerkiksi pörssiyhtiön terminologialla, voi helposti syntyä tunne, että he ovat pelkkiä kustannuseriä, Pihlajaniemi kuvaa.
Yksi Pihlajaniemen keskeisiä ajatuksia on, että työntekijöitä ei pitäisi nähdä vain muutoksen toteuttajina, vaan keskeisinä vaikuttajina asiakaskokemukseen ja organisaation arkeen.
– Työntekijät tekevät päivittäin lukuisia päätöksiä, jotka vaikuttavat suoraan yrityksen menestykseen. He ovat asiakaskokemuksen kannalta avainasemassa ja tietävät usein tarkalleen, missä arjen ongelmat sijaitsevat, hän painottaa.
Työntekijöitä ei huomioida riittävästi, sanoo tuoreen kirjan kirjoittaja Marjo Pihlajaniemi
Hyvä johto on oikeasti kiinnostunut duunarista
Pihlajaniemen mukaan johtamisen ja viestinnän kehittämiseksi avainasemassa on aito kiinnostus työntekijöitä kohtaan. Pelkkä tiedottaminen ei riitä, vaan organisaatioissa pitäisi panostaa jatkuvaan vuoropuheluun sekä työntekijöiden osallistamiseen päätöksentekoon.
– Hyvä johtaja on aidosti kiinnostunut ihmisistä, ei pelkistä luvuista tai papereista. Vastuun antaminen ja työntekijöiden asiantuntijuuden tunnustaminen lisää luottamusta, joka puolestaan ruokkii hyvää työilmapiiriä ja onnistuneita muutoksia.
Pihlajaniemi korostaa myös, että muutosvastarinnaksi tulkitun käytöksen taustalla on yleensä jotain muuta kuin haluttomuus muuttua.
– Haastatteluissani työntekijöillä oli paljon konkreettisia kehittämisideoita. Usein muutosvastarinta johtuukin siitä, ettei työntekijöiden näkemyksiä ole kuultu ajoissa, hän muistuttaa.