torstai, 24 lokakuun

Huijarit käyttävät sosiaalisen median testejä ja pelejä ihmisten rahastamiseen. Puhelinlasku on syytä tarkistaa huolellisesti, jos oman tai lapsesi laskun loppusumma on suurempi kuin odotit.

Liikkeellä on yrityksiä, jotka laskuttavat puhelinlaskun yhteydessä viihdepalveluista, joita asiakas ei ole tietoisesti tilannut tai hyväksynyt.

Yksi monista tavoista huijata ovat sosiaalisessa mediassa kiertävät erilaiset ajanvietepelit ja -testit. Esimerkiksi somen älykkyystesti voi vaikuttaa ilmaiselta, ja tulokset luvataan lähettää tekstiviestillä puhelimeesi.

Puhelinnumeron kirjaaminen viihdepalvelun alustalle voi kuitenkin antaa huijarille mahdollisuuden esittää tekstiviestin olevan tilaus ja sen perusteella laskuttaa sinua seuraavassa puhelinlaskussa joko kerran tai kuukausittain.

Näin kävi myös tämän jutun toimittajalle, joka sai kymmenen euron laskun annettuaan puhelinnumeronsa netin älykkyystestin jälkeen.

Tekstiviesti on tilaus

DNA:n petostentorjuntapäällikön Ilkka Tuomisen mukaan asiakkaan liittymästä lähetetystä viestistä muodostuu laskutustietue operaattorin järjestelmään, ja sitä kautta se siirtyy puhelinlaskuun.

– Viestin lähettäminen palvelunumeroon voi olla maksullista vastaavalla tavalla kuin palvelunumeroon soittaminen, Tuominen kertoo.

Maksullisuus tulee asiakkaalle usein täytenä yllätyksenä. Siitä ei ole mainintaa peliä tai testiä tehdessä. Vaikeimpia ovat jatkuvat tilaukset, joista voi olla vaikea päästä eroon.

Puhelinoperaattoreiden keskustelupalstojen mukaan yksi perusteettomia laskuja lähettävistä yrityksistä on mobiilimaksuihin erikoistunut sveitsiläinen NTH AG.

Tuomisen mukaan yritys ei itse tarjoa maksullisia viestejä tai palveluja mutta tekee sopimukset puhelinoperaattoreiden kanssa ja toimii maksunvälittäjänä viihdepalveluja tarjoaville yrityksille.

Yritys on perustettu 1999, ja sen lähettämistä laskuista on reklamoitu yli vuosikymmenen ajan. Tästä huolimatta puhelinoperaattorit jatkavat yhteistyötä sen kanssa.

– Olemme käyneet aktiivista vuoropuhelua kyseisen yrityksen kanssa ja pyytäneet lisäselvityksiä niistä tilauksista, joiden laskutuksesta asiakkaat ovat meille reklamoineet, Telian kuluttajaliiketoiminnan Consumer Operations -yksikön johtaja Pauliina Rintamäki kertoo.

Telia on hyvittänyt asiakkaille laskuja, joissa palvelua ei ole tiedostaen tilattu.

– Jos reklamoinnit asiakkailtamme jatkuvat aktiivisena, yhteistyö yrityksen kanssa voidaan päättää, Rintamäki kertoo.

Kuukausilasku huijarilta

Pauliina Rintamäen mukaan Telia on jo noin vuosi sitten poistanut mahdollisuuden tehdä viihdepalvelujen kestotilaus tekstiviestillä.

– Kuukausikestotilaus tuli asiakkaille usein yllätyksenä.

Elisalla ja DNA:lla kestotilaus on edelleen mahdollista tehdä tekstiviestillä. Huijari voi siis laskuttaa puhelinlaskussa joka kuukausi palvelusta, jota asiakas ei ole tietoisesti tilannut.

Elisa ja DNA ohjaavat asiakasta ottamaan yhteyttä palvelun tarjoajaan ja perumaan tilauksen. Viihdepalvelujen tarjoajat ovat kuitenkin pääsääntöisesti ulkomaalaisia yrityksiä, ja asiakaspalvelutilanne voidaan käydä huonolla englannilla.

Mikäli yhteys palveluntarjoajaan ei tuo tulosta, DNA ja Elisa suosittelevat ottamaan yhteyttä operaattorin asiakaspalveluun, jossa opastetaan keskeyttämään kestotilaus ”STOP”-viestillä.

Kuluttaja-asiamies: Operaattorilla vastuu

Kuluttaja-asiamiehen kanta on hyvin selvä. Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain perusteella operaattorilla on laskutuksista vastaava vastuu kuin luottokorttiyhtiöllä on kuluttajansuojalain perusteella.

– Operaattori ei voi kieltäytyä selvittämästä asiaa ja todeta toimivansa vain välikätenä tai maksunvälittäjänä. Operaattorin velvollisuus on selvittää laskun oikeellisuus, johtava asiantuntija Joonas Norr Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo.

Norrin mukaan operaattorin on kyettävä osoittamaan, milloin ja miten tilaus on tehty ja minkä palveluiden käyttämisestä maksu muodostuu.

– On keskeistä, että kuluttajat tiedostavat oikeutensa eli sen, että he voivat vedota asiassa suoraan myös operaattorin vastuuseen, Norr kertoo.

Kuluttaja voi tarvittaessa jättää puhelinlaskun epäselvän osuuden maksamatta.

Kuluttaja-asiamiehellä ei ole tilastoa siitä, kuinka paljon kansalaisten puhelinlaskuissa on huijauksia. Telialla niitä on arviolta muutamia kymmeniä kuukaudessa.

NTH AG vastaa

Kysyimme sähköpostitse sveitsiläiseltä NTH AG:lta, miten he näkevät vastuunsa maksujen välittäjänä. He korostavat vastauksessaan, että yritys toimii ainoastaan maksujen välittäjänä ja teknisenä palveluntarjoajana.

– Itse sisältö tai palvelut, joita ostetaan, ovat täysin kolmansien osapuolien tarjoajien vastuulla ja hallinnassa, yritys viestittää.

NTH AG vakuuttaa vastauksessaan, että yritys suhtautuu silti vakavasti väärinkäytöksiin ja tekee yhteistyötä operaattoreiden kanssa niiden ehkäisemiseksi.

– Teemme tiivistä yhteistyötä matkapuhelinoperaattoreiden ja sisältöpalveluntarjoajien kanssa varmistaaksemme vahvat turvatoimet ja tunnistaaksemme mahdolliset epäilyttävät tai luvattomat toimet mahdollisimman nopeasti, NTH Payment Solutions vastaa sähköpostitse.

Jaa.
Exit mobile version