maanantai, 13 tammikuun

Yleensä möhliminen suojatiellä tuo autoilijalle 14 päiväsakkoa. Kortti lähtee, jos rike todetaan törkeäksi. Suojateiden valvontaa on lisätty, kertoo poliisi­tarkastaja.

Vesa-Matti Ruuska,

Karri Laihonen

Poliisin haaviin jää vuosittain satoja autoilijoita, jotka aiheuttavat suojatiellä vaaraa jalankulkijalle.

Poliisin tilastossa erottuu erityisesti kolme suojatierikettä, joista on joko kirjoitettu sakko tai poliisi on tehnyt rikosilmoituksen törkeästä liikenteen vaarantamisesta.

Viime vuonna poliisi kirjasi 407 tapausta, jossa ajoneuvon kuljettaja ei antanut esteetöntä kulkua jalankulkijalle, joka valmistautuu astumaan suojatielle.

Tapauksia, joissa ajoneuvon kuljettaja ei väistänyt suojatiellä jo olevaa jalankulkijaa, poliisi kirjasi 661.

Näissä kahdessa tilanteessa on vuodesta 2021 tapahtunut selvää nousua.

Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksesta arvioi, että nousu johtuu ainakin osittain valvonnan lisääntymistä.

Poliisi on kiinnittänyt huomiota erityisesti tilanteisiin, joissa jalankulkija ei pääse suojatielle. Moni autoilija kokee näiden tilanteiden tunnistamisen hankalaksi.

– Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos jalankulkija on lähellä suojatietä ja liikkuu suojatien suuntaan, hän valmistautuu menemään sinne, Katajisto sanoo.

Kolmas tilanne on niin sanottu giljotiini. Siinä kuljettaja on ohittanut suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon tai raitiovaunun pysähtymättä itse.

Poliisin tietoon tuli viime vuonna 338 giljotiinia. Määrä on pysytellyt viime vuosina suhteellisen samana.

Tapaukset, joissa autoilijalle on määrätty vähintään sakko. Grafiikka suojatiehen liittyvistä rikkomuksista, joista on annettu sakkoja tai tehty rikosilmoitus törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.Lähde: Poliisi

Rangaistukset autoilijalle ovat tuntuvia

Katajiston mukaan autoilijan möhliminen suojatiellä on sen verran vakava rike, että kyseessä on yleensä vähintään liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Siitä on rangaistuksena 10–40 päiväsakkoa, tyypillisimmillään 14.

Jos teko tehdään tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta ja sen katsotaan olevan omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle, tapahtumaa tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Silloin juttu menee käräjille.

Tällöin seurauksena on yleensä yli 50 päiväsakkoa, määräaikainen ajokielto ja pahimmillaan ehdotonta vankeutta.

Myöskään oikeudessa autoilijoita ei kohdella silkkihansikkain. Katajiston mukaan vuonna 2024 oli ainakin kolme tapausta, jossa suojatietilanteesta tullut tuomio liikenneturvallisuuden vaarantamisesta koveni hovioikeudessa törkeäksi.

– On ollut havaittavissa, että tuomioistuinten linja on tiukentunut. Poliisikin tiukentaa sakotuskäytäntöään vastaamaan paremmin tuomioistuinten linjauksia, Tuomo Katajisto sanoo.

Videolla turkulaiset kertovat, mitä mieltä he ovat suojateiden turvallisuudesta.

Jaa.
Exit mobile version