tiistai, 1 huhtikuun

Eurooppa on vienyt miljoonia autoja Yhdysvaltoihin. Tullien seurauksena vienti pienenee.

Donald Trumpin tullipäätös voi vaikuttaa autokauppaan. Kuva: Toni Määttä / Yle

Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin keskiviikkoinen ilmoitus 25 prosentin tullin asettamisesta Yhdysvaltoihin tuotaville autoille vähentää autovientiä Euroopasta ja muualta maailmasta.

Nordean pääekonomisti Tuuli Koivu arvioi, että jos pääsy USA:n markkinoille heikentyy, silloin autotehtaille jää enemmän kapasiteettia valmistaa autoja Euroopan markkinoille. Lisäksi kilpailutilannetta koventaa Koivun mukaan suuri sähköautojen ylikapasiteetti Kiinassa.

– Tiedämme, että autotulleista huolimatta Kiinasta on tulijoita Euroopan markkinoille. Laskevia hintapaineita on tulossa sekä näistä autotulleista että maailmanlaajuisesta markkinatilanteesta.

– Mutta ei ole mitenkään päivänselvää pystytäänkö hintoja laskemaan, vaikka näitä paineita on. Hintakehityksen arvioiminen on monimutkainen juttu. Autojen valmistajat osaavat parhaiten kommentoida sitä.

Tuuli Koivu kertoo autotullien vaikutuksista

Autotuojat eivät usko hinnanlaskuun

Trumpin tullipäätös ei välttämättä johda miljoonien autojen ylijäämään Euroopan automarkkinoilla ja sitä kautta autohintojen halpenemiseen.

– Jos sen nyt paketoi yhteen lauseeseen, niin ei vaikuta autojen hintatasoon Suomessa. Autonostajan ei kannata jäädä odottelemaan hintojen halpenemista, sanoo Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio.

Kallio perustelee kantaansa kahdella syyllä. Ensinnäkin, Euroopasta on viety Yhdysvaltoihin lähinnä isoja ja kalliita automalleja, 70 000–150 000 euroa maksavia Bemareita, Mersuja ja vastaavia.

– Hintansa takia ne ovat valitettavasti meille suomalaisille jo nyt aika saavuttamattomissa. Uutena ostetun auton keskihinta oli Suomessa viime vuonna 49 000 euroa, Kallio kertoo.

Toinen tekijä on tyyppihyväksyntä. Yhdysvaltoihin vietävillä autoilla on eri tyyppihyväksyntä eli esimerkiksi eri päästövaatimukset ja turvavarusteet kuin Euroopassa myytävillä autoilla. Tuotantolinjoja täytyy siis muuttaa, jos Yhdysvaltojen vientimalleja halutaan myydä Euroopassa.

Kallion mukaan nämä muutokset vaativat aikaa ja koskisivat isoja määriä autoja. Tuonnin osuus Yhdysvaltain markkinasta on 8 miljoonaa autoa vuodessa. Kunnon siivu siitä on Euroopasta, jonka oma markkina oli viime vuonna lähes 13 miljoonaa autoa vuodessa.

Tullipäätös voi muuttua

Yritysjuridiikan professori Petri Kuoppamäki Aalto-yliopistosta sanoo yleisellä tasolla, että yleensä ylituotanto laskee hintoja.

Mutta nyt mahdollisia hinnanalennuksia autoylijäämän kautta vähentää se, että autotehtaat ovat voineet ennakoida Trumpin autotullipäätöstä jo tämän marraskuisesta valinnasta lähtien. Niinpä ne ovat voineet varautua sopeuttamaan eli pienentämään tai muuttamaan autotuotantoaan.

Tosin Trumpin tyylin tuntien tullipäätös voi vielä peruuntua, myöhentyä, muuttua tai ihan mitä tahansa ja moneen kertaan. Trumpin nyt määräämien tullien on tarkoitus astua voimaan ensi viikon keskiviikkona.

– Se saattaa muuttua. Tämä on kauppasotaa ja kauppapolitiikkaa. Keskusteluja käydään ja sitten nähdään mitä tapahtuu.

Jaa.
Exit mobile version