Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin mukaan henkilöautojen ja kevyiden kuorma-autojen pysyvä tuontitulli astuu voimaan ensi viikolla.
- Elli-Alina Hiilamo
- Heidi Sullström
Presidentti Donald Trump ilmoitti eilen keskiviikkona, että Yhdysvaltoihin tuotaville autoille on tulossa 25 prosentin tuontitullit. Tuontitullit koskevat kaikkia henkilöautoja ja kevyitä kuorma-autoja, joita ei ole valmistettu Yhdysvaltojen maaperällä.
Tullien on tarkoitus astua voimaan ensi viikon keskiviikkona.
Vastaamme tässä jutussa neljään keskeisiin kysymykseen tulleista ja niiden vaikutuksista.
1. Mitä autojen tuontitullit tarkoittavat Euroopalle?
Autotullit ovat merkittävä isku Euroopan ja koko maailman taloudelle. Autoteollisuudella on vahva asema etenkin Euroopan suurimmassa taloudessa Saksassa, jossa autoteollisuudella on jo muutenkin mennyt huonosti.
Autoteollisuuden arvoketju on Euroopassa laaja, painottaa Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija Hanna Kalenoja. Ketju ulottaa moniin perusraaka-aineisiin, kuten teräkseen ja alumiiniin ja se vaikuttaa myös akkuihin ja moneen elektroniikan tuotantoon, hän sanoo.
– Täällä on heijastusvaikutuksia hyvin monelle alalle.
Euroopan autoteollisuuden viennin arvosta noin neljännes tuli viime vuonna Yhdysvalloista.
Nordean pääekonomisti Tuuli Koivun mukaan iskua kuitenkin lievittää se, että autoihin kohdistuvia tulleja on osattu odottaa. Autotullit olivat pöydällä jo Trumpin ensimmäisellä kaudella.
– Eurooppalaiset autovalmistajat ovat jo siirtäneet tuotantoa Yhdysvaltoihin ja heillä on ollut noin kahdeksan vuotta aikaa valmistautua tähän.
Autoteollisuuteen nojaava Saksa on myös yksi Suomen merkittävimmistä kauppakumppaneista. Koivu arvioi, että autotullit heikentävät tämän vuoksi epäsuorasti myös Suomen talouden näkymiä.
Itse autotulleja suurempi uhka Suomen taloudelle on tullien kierre, joka todennäköisesti syventyy Trumpin keskiviikkoisen ilmoituksen jälkeen.
2. Miten tullit vaikuttavat autojen hintoihin?
Keskuskauppakamarin johtavan liikenneasiantuntijan Hanna Kalenojan mukaan tuontitulli siirtyy käytännössä suoraan autojen hintoihin ja heikentää näin Euroopan autoteollisuuden markkina-asemaa Yhdysvalloissa.
Autotullien on arvioitu nostavan autojen hintoja Yhdysvalloissa merkittävästi, jopa 10 000 dollarilla. New York Timesin mukaan noin puolet Yhdysvalloissa myydyistä ajoneuvoista on tuotu maahan. Nykyisin Yhdysvaltojen tuontitulli ulkomailla valmistetuille autoille on 2,5 prosenttia.
Tullit vaikuttavat myös Teslojen hintoihin. Elon Musk sanoi omistamassaan viestipalvelu X:ssä, että tullit vaikuttavat Teslan autoissa niiden osien hintoihin, jotka tulevat Yhdysvaltojen ulkopuolelta. Muskin mukaan hintavaikutus ei ole vähäpätöinen.
Euroopassa hintavaikutus voi kuitenkin olla päinvastainen, arvioi Nordean Tuuli Koivu.
Kun vienti Yhdysvaltoihin hankaloituu, Eurooppaan jää todennäköisesti enemmän autoja. Tällöin hintapaineet ovat Koivun mukaan Euroopassa alaspäin.
Keskuskauppakamarin Hanna Kalenoja arvioi, ettei Trumpin mahdolliset tuontitullit todennäköisesti juurikaan vaikuta Suomessa myytävien uusien autojen keskihintaan.
3. Miten tuontitulleihin on reagoitu? Mitä Euroopan unioni aikoo?
Useat poliittiset johtajat ovat ilmaisseet pettymyksensä autoihin kohdistuvista tulleista ja todennäköistä on, että luvassa on vastatulleja.
Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen sanoi, että Euroopan unioni arvioi Yhdysvaltain ilmoitusta autojen tuontitulleista sekä mahdollisista muista tuontitulleista lähipäivinä.
– EU pyrkii hakemaan ratkaisuja neuvottelemalla, mutta pyrkii samalla suojelemaan taloudellisia etujaan, von der Leyen sanoo lausunnossaan.
EU:n lisäksi autotulleista kärsivät etenkin Yhdysvaltain läheiset kumppanit Kanada, Meksiko, Japani ja Etelä-Korea.
Kanadan pääministeri Mike Carney kutsui Trumpin ilmoitusta suoraksi hyökkäykseksi Yhdysvaltojen, Kanadan ja Meksikon kauppasopimusta vastaan. Hän sanoi, että Kanadan hallitus valmistautuu selvittämään vaihtoehtojaan ja vastaa kostotoimena mahdollisesti omilla tuontitulleilla.
Myös Japanin pääministeri Shigeru Ishiba sanoi maansa hallituksen harkitsevan sopivia toimia Yhdysvaltain tulleihin vastaamiseksi.
Autoteollisuuteen kohdistuvat tullit ovat Nordean Koivun mukaan poliittisesti herkkä asia.
– Autosektorin merkitys on talouksille niin suuri, että tähän on poliittisesti mahdoton olla vastaamatta.
4. Miten uutinen on vaikuttanut autovalmistajien pörssikursseihin?
Trumpin ilmoituksen myötä autoteollisuuden pörssikurssit ovat yleisesti lähteneet laskuun.
Frankfurtin pörssissä Volkswagenin osake oli torstaina ennen puoltapäivää noin kahden prosentin alamäessä. Myös BMW ja Mercedes-Benz Group olivat muutaman prosentin laskussa.
Teslan osake laski keskiviikkona noin kuusi prosenttia.