keskiviikko, 9 lokakuun

Tunnetaidot kirjattiin peruskoulujen opetussuunnitelmaan kymmenen vuotta sitten. Kysyimme, millaista opetus on nyt ja miten se näkyy oppilaissa.

Koululaiset saavat hyvin vaihtelevasti tunnetaitojen opetusta eri puolilla Suomea.

Tunnetaidot ovat olleet valtakunnallisessa peruskoulujen opetussuunnitelmassa vuodesta 2014 lähtien. Kunnat kuitenkin päättävät itsenäisesti, millä tavalla opetus kouluissa järjestetään.

Kasvatustieteen tohtori Erja Sandbergin mukaan esimerkiksi yläkouluissa tunnetaitojen opetus voi loistaa poissaolollaan.

– Ajatellaan, että yläkoululaiset ovat jo niin isoja, että he eivät tarvitse opetusta.

Tunnetaitoja ovat esimerkiksi tunteiden tunnistaminen ja säätely.

Niitä harjoitellaan perinteisten oppiaineiden, kuten ympäristöopin tai äidinkielen tunneilla. Joissakin kouluissa oppilaat pääsevät erikseen räätälöidyille tunnetaidon tunneille.

Hyvinvointitutoreita ja tunnetunteja

Kouvolassa oppilaiden tunnetaitojen parissa työskentelee kahdeksan hyvinvointitutoria.

He pitävät oppitunteja hyvinvoinnista, tunnetaidoista ja itsetunnosta sekä motivoinnista ja elämänhallinnasta.

Kouvolan hyvinvointitutorit ovat entisiä psykiatrisia sairaanhoitajia.

Kun Kymenlaakson hyvinvointialue aloitti toimintansa vuoden 2023 alussa, koulupsykologit ja koulukuraattorit siirtyivät kaupungilta hyvinvointialueen palkkalistoille.

Kouvolan kaupunki päätti kuitenkin pitää psykiatriset sairaanhoitajat omassa palveluksessa ja vaihtoi työnimikkeet hyvinvointitutoreiksi.

Tämä selvästi uppoaa lapsiin.

Sanni Kantokari, laaja-alainen erityisopettaja, Mansikkamäen koulu

Kouvolan Mansikkamäen alakoulussa on räätälöity oma tuntipaketti tunnetaitojen opiskeluun.

Laaja-alainen erityisopettaja Sanni Kantokari ja erityisluokan opettaja Hannamari Siira saivat rehtorilta toimeksiannon tuntipaketin tekemiseen. Nyt he vetävät tunnetunteja kolmas- ja nelosluokkalaisille.

– Lähes jokaisen oppitunnin jälkeen olemme hämmästyneet siitä, että tämä selvästi uppoaa lapsiin, Sanni Kantokari toteaa.

Tämä näkyy hänen mukaansa siten, että lapset kuuntelevat tunnilla ja kommentoivat opetusta.

Kouvolan johtava hyvinvointitutor Jonna Salminen näkee, että tunnetaitojen opettelusta on tullut arkea.

– Ne eivät ole enää ihmeellinen tai outo asia.

Hitaat vaikutukset

Opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta sanoo, että tunnetaitojen oppimistulokset näkyvät hitaasti. Silti hän uskoo, että hyödyt näkyvät siinä vaiheessa, kun nykynuoret astuvat työelämään.

– Uskon, että he pystyvät käyttämään tunneälyä ja sosiaalista vuorovaikutusta huomattavasti rohkeammin kuin mitä me tämän päivän aikuiset osaamme tehdä.

Tunnetaitojen opetus näkyy jo esimerkiksi siinä, että nuoret osaavat hakea apua ongelmiinsa.

– Tunteiden sanoittamisen taito on tärkeä. Silloin pystyy hakemaan apua vaikeisiin tilanteisiin, sanoo kasvatustieteen tohtori Erja Sandberg.

Näin ammattilaiset opastavat vanhempia tunnetaitojen opettamiseen.

Tiedosta omat tunnetaitosi. Pystytkö itse rauhoittumaan silloin, kun lapsi ei ole rauhallinen, ja pystytkö säätelemään tilannetta? Jos aikuinen on kovin tunteella mukana, se pahentaa tilannetta.

Erja Sandberg, kasvatustieteen tohtori

Pysähdy lapsen äärelle ja kysy, mitä hänelle tänään kuuluu. Sen jälkeen kuuntele, mitä hän oikeasti kertoo.

Jonna Salminen, johtava hyvinvointitutor, Kouvolan kaupunki

Jaa.
Exit mobile version