lauantai, 2 marraskuun

Työttömyyskassat voivat nyt tarjota jäsenilleen muun muassa työnhakukoulutusta ja vinkata sopivista työpaikoista.

Työttömyysjaksot lyhenevät, kun työttömyyskassat pääsevät neuvomaan jäseniään työnhaussa, kassat uskovat. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Työnhakuun voi jatkossa saada apua työttömyyskassan kautta.

Kassojen tehtävä on lailla tarkasti säädelty.

Kesäkuussa lakia muutettiin niin, että ansiosidonnaisten työttömyysturvaetuuksien maksamisen lisäksi kassat voivat tukea jäsentensä työllistymistä muun muassa koulutusten ja työnvälityksen avulla.

Avoimista työpaikoista vinkkaaminen ja neuvojen antaminen työhakemuksen tekemiseen on kassoille luontevaa, sanoo Työttömyyskassojen yhteisjärjestö TYJ:n toiminnanjohtaja Aki Villman.

– Työttömät jäsenet kirjautuvat niiden sähköisiin palveluihin neljästä viiteen kertaan kuussa.

Kassojen tehtävien laajentumisesta hyötyvät kaikki, Villman arvioi.

– Työtön voi työllistyä nopeammin, ja työssä olevatkin voivat kehittää omaa osaamistaan ja esimerkiksi valmiuksiaan aloittaa oma yritys.

Jos työttömyysjakso lyhenee, kassan omat menot laskevat, hän sanoo.

– Myös julkiset kustannukset kutistuvat, eli valtion rahoitus ja palkansaajien ja työnantajien rahoitusvastuu ansioturvajärjestelmässä.

– Eli kaikkien kustannukset työttömyydestä pienenevät.

Kassojen tarjoama neuvonta voi keventää myös te-toimiston taakkaa, Villman arvioi. Kassan jäsen ei kuitenkaan joudu vaikeuksiin, vaikka ei hakisikaan vinkattua työpaikkaa.

– Tarkoitus ei ole ryhtyä työvoimaviranomaiseksi. Neuvonta on sekä työttömyyskassoille että jäsenille vapaaehtoista.

Palvelut tarjolle ensi vuonna

Suurin osa kassoista on suunnitellut tarjoavansa neuvontapalveluita, Aki Villman sanoo.

Käytännössä ne pääsevät käyntiin vasta ensi vuonna, sillä ennen lakimuutosta edes valmisteluja ei ole voitu tehdä.

Se, millaisia koulutuksia, valmennuksia tai neuvontaa eri kassat tarjoavat, jää nähtäväksi. Eri kassojen jäsenten työllisyystilanne ja tarpeet vaihtelevat, joten ne voivat olla hyvin erilaisia.

Työttömyyskassojen tehtävien laajentamista on kritisoitu muun muassa sillä perusteella, että niiden neuvontapalvelut kilpailisivat ammattiliittojen tarjoamien koulutusten ja neuvonnan kanssa ja toisaalta julkisen työnvälityksen eli työvoimaviranomaisten kanssa.

– Ajatuksena on, että kassat eivät ala rakentaa omia valmennuksia, vaan ne hyödyntävät olemassaolevia palveluntarjoajia.

Jäsenmäärältään Suomen suurin työttömyyskassa YTK aikoo hyödyntää palveluissa työnhakijoilta jo saamaansa tietoa, toimitusjohtaja Auli Hänninen kertoo.

Kassan jäsen voi halutessaan antaa kassalle lisää tietoa osaamisestaan ja työkokemuksestaan.

– Meillä on työpaikan tarjoajia kumppaneina, ja me yhdistämme hakijoiden tietoja työpaikkoihin ja tarjoamme sähköisessä asioinnissa jäsenelle sopivia työpaikkoja.

Lisäksi YTK aikoo tarjota palveluita, joilla se auttaa jäseniään esimerkiksi hyvän CV:n ja hakemuksen tekemisessä sekä oman osaamisen tunnistamisessa myös nykyisen toimialan ulkopuolelta.

YTK: Lyhyellä tähtäimellä jäsenmaksu voi nousta

Julkista rahaa ei työnhakuneuvonnan rakentamisen Aki Villmanin mukaan työttömyyskassoissa käytetä.

Kassojen kustannukset voivat alkuvaiheessa kasvaa, mutta jos työttömyysjaksot lyhenevät, sillä on on varmasti positiivinen vaikutus kassan talouteen, hän sanoo.

Pitkällä aikavälillä palveluiden tarjoamisen ei pitäisi nostaa jäsenmaksuja, mutta alkuvaiheessa ne voivat YTK:ssa nousta, myöntää toimitusjohtaja Auli Hänninen.

– Lyhyellä tähtäimellä se voi joitakin euroja vaikuttaa. Meillä on kuitenkin se hyvä puoli, että jäseniä on yli 500 000, joten yhden euron korotus tuottaa puoli miljoonaa, jolla tehdään palveluiden rakentamista jo paljon.

– Eli alkuvaiheessakaan ei puhuta isoista euromääräisistä jäsenmaksukorotuksista.

Uusien palveluiden rakentaminen voi nostaa työttömyyskassan jäsenmaksua, sanoo YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen

Jaa.
Exit mobile version