sunnuntai, 16 maaliskuun

Keikkajärjestäjät ovat huomanneet, että nimekkäiden artistien alaikäisille suunnatut keikat vetävät yleisöä hyvin. Tiktokissa trendaavat tähdet ovat lisänneet kysyntää.

Kemiläisen yökerhon ovella kiemurtelee pitkä jono jännittyneitä teini-ikäisiä perjantaina alkuillasta. Jonossa ovat vain onnekkaimmat, sillä moni jäi ilman himoittua ja harvinaista pääsylippua pohjoisen pikkukaupungissa.

Alkamassa on nimittäin Suomen Spotifyn viime vuoden kuunnelluimman artistin, Turistin, alaikäisille suunnattu keikka. Sellaista ei usein näillä seuduilla koeta.

Kemin tapahtuma on kuitenkin osoitus yleistyvästä ilmiöstä: musiikkialan artistit tekevät entistä enemmän keikkoja alaikäiselle yleisölle.

”Nuoret fanit osaavat vaatia keikkoja”

Kysynnän muutos on ollut raju, kuvailee rap-artisti Turistin eli oikealta nimeltään Harlova Vukulun vastaava keikkamyyjä Tino Pirttioja.

– Muutama vuosi sitten junnukeikkojen järjestäminen oli tunnettujen artistienkin kohdalla paikoin riski. Nyt nuoret fanit löytävät suosikkinsa Tiktokin ja muiden alustojen kautta ja osaavat vaatia keikkoja.

Näin kävi myös Turistin kohdalla Kemissä. Aikuisille suunnattuun tapahtumaan oli niin paljon kysyntää, että anniskeluravintolan yrittäjä päätti järjestää toisen, alaikäisille suunnatun keikan.

Pirttiojan mukaan tilanteessa voittavat kaikki.

– Kun keikka on pidemmän matkan päässä, kannattaa toteuttaa kylkeen lisäkeikka myös kulujen puolesta, Pirttioja sanoo.

Samalla vastataan fanien toiveisiin ja opetetaan nuorille keikkakulttuuria, jotta mahdollisimman moni jatkaisi keikoilla käymistä aikuisenakin.

Elävän musiikin ystävät kannustavat artisteja nuorisokeikoille

Suomalaisen elävän musiikin edunvalvontajärjestön LiveFINin toiminnanjohtaja Jenna Lahtisen mukaan alaikäisten keikat kasvattavat elävälle musiikille uutta yleisöä.

– Voi olla, että nuorista jää keikkajärjestäjän viivan alle vähemmän kuin aikuisyleisöltä, mutta monet esiintyjät järjestävät yhdellä paikkakunnalla kaksi keikkaa – toisen nuorille ja toisen aikuisille.

Artistit saavat usein tienestinsä pääsylipputuloina, mutta keikkajärjestäjä saa lisätuloja esimerkiksi alkoholin myynnistä aikuisyleisölle.

Lahtisen mukaan ikärajattomat esiintymiset voivat olla myöhemmälle menestykselle kivijalka.

– Esimerkiksi nyt Emma-gaalassa palkittu Kuumaa-yhtye tahkosi pitkään kaiken ikäisille suunnattuja esiintymisiä ja se johti osaltaan nykyiseen menestykseen.

Jaa.
Exit mobile version