Tutkijalautakunta ei ota kantaa siihen, käytettiinkö lava-autossa turvavöitä.
Joensuun Enon tuhoisassa kuolonkolarissa ei ole toistaiseksi löydetty merkkejä ainakaan huomattavasta ylinopeudesta, sanoo Pohjois-Karjalan tutkijalautakunnan puheenjohtaja Ilpo Kiiala.
Tutkijalautakunta selvittää poliisin rinnalla neljän ihmisen hengen vaatinutta onnettomuutta. Lautakunta selvittää muun muassa keliolosuhteiden vaikutusta onnettomuuteen.
– Olosuhteet olivat todella haastavat. Ajourat olivat paljaat, mutta tiellä oli paljon sohjoa, Kiiala sanoo.
Kiiala ei ota kantaa siihen, edelsikö onnettomuutta auton hallinnan menetys tai esimerkiksi epäonnistunut ohitus.
Turvavöiden käyttö selvitetään
Neljä ihmistä kuoli nokkakolarissa Joensuun Enon Uimaharjussa lauantaina. Kolarissa olivat osallisina tukkirekka ja uudehko viisipaikkainen lava-auto.
Kiiala ei ota kantaa siihen, käytettiinkö onnettomuusautossa turvavöitä tai oliko onnettomuudessa menehtynyt yksivuotias lapsi turvaistuimessa.
Monissa Suomessa tapahtuvissa kuolonkolareissa taustalla on itsetuhoisuutta.
– Mitään sellaisia seikkoja ei ole tullut tässä ilmi. Minunkin käsitykseni mukaan kyseessä on valtava inhimillinen tragedia, Kiiala sanoo.
Kaikki kuolonkolarit tutkitaan
Alueelliset tutkijalautakunnat tutkivat jokaisen alueellaan tapahtuneen tie- ja maastoliikenneonnettomuuden, jossa on kuollut ainakin yksi ihminen. Tutkinnassa käytetään samoja menetelmiä, joita poliisikin käyttää.
Tutkimuksen perusteella tehdään raportti, jossa käydään läpi, mitä on tapahtunut ja miksi. Lisäksi siinä annetaan suosituksia vastaavien tapausten välttämiseksi.
Raportissa ei kerrota nimiä tai tapauksen tarkkoja yksityiskohtia. Siinä ei oteta kantaa mahdollisiin syyllisyyskysymyksiin.
Enon kuolonkolarin loppuraportin valmistumiseen menee Kiialan mukaan useita kuukausia.