Tutkijat havaitsivat, että surulliset banaanit houkuttelevat asiakkaita ostoksille iloisia banaaneja useammin.
Tertusta irrotetut, yksittäiset banaanit eli sinkkubanaanit menevät paremmin kaupaksi, jos ne nimetään surullisiksi banaaneiksi.
Tutkimus julkaistiin lokakuun lopussa Psychology & Marketing -tiedelehdessä ja siitä on uutisoinut esimerkiksi BBC.
Tutkijat tekivät kokeen saksalaisessa ruokakaupassa. He lisäsivät tertusta irrotettuihin banaaneihin hymynaaman tai surulliset kasvot.
Selvisi, että jos banaanille lisätään iloinen naama sen myynti kasvaa 5,4 prosenttia. Surulliset kasvot taas nostivat banaanin myyntiä 58 prosenttia verrattuna banaaneihin, joissa kasvoja ei ollut ollenkaan.
Tutkijoiden mukaan tämä voi olla yksinkertainen, halpa ja tehokas tapa vähentää ruokahävikkiä.
Kaikkein tehokkain tapa saada sinkkubanaani kaupaksi oli kuitenkin banaanin hinnan alentaminen, tutkijat toteavat.
Yhdistyneiden kansakuntien ympäristöohjelma on laskenut, että vähittäiskaupan tapa tarjota kuluttajalle vain virheettömiä kasviksia ja hedelmiä aiheuttaa ainakin 131 miljoonaa tonnia elintarvikejätettä vuosittain.