Myyjien tekemät rikkeet ovat johtaneet useissa saman kaupparyhmän liikkeissä potkuihin ilman varoitusta ja irtisanomisaikaa. Työnantajan linja on ammattiliiton mukaan kiristynyt.
Kahden eri kaupan henkilökunta vaihtui nopeaan tahtiin syksyllä Satakunnassa. Syynä olivat henkilökunnan tekemät rikkeet, joiden takia työnantaja purki työsopimukset välittömästi.
Kaupat sijaitsevat eri paikkakunnilla. Toisessa koko henkilökunnan työsuhteet purettiin, toisessa potkut sai puolet henkilökunnasta.
Palvelualojen ammattiliitto PAM käsittelee osaa työsuhteiden purkamisista. PAM:n ratkaisupäällikkö Marja Salmivuoren mukaan rikkeet ovat aina tapauskohtaisia, mutta yleisellä tasolla hän pitää työsuhteen purkua rajuna toimenpiteenä.
Viime aikoina vastaavanlaisia tapauksia on noussut saman kaupparyhmän kohdalla esiin poikkeuksellisen paljon. Satakunnan lisäksi niitä on muualla maassa.
– Yksi kaupparyhmä näyttää koventaneen linjaansa syksyn aikana. Tilanne näkyy myös ravintola-alan työsuhteissa, hän sanoo.
Kaupparyhmä kiistää, että heidän linjansa sääntöjen tai sanktioiden suhteen olisi kiristynyt.
Yle on haastatellut osan työntekijöistä ja heidän henkilöllisyytensä ovat tiedossa. Työntekijät eivät esiinny nimellään eikä työpaikkoja tai niiden sijaintia kerrota asian arkaluontoisuuden takia.
Yle ei myöskään kerro kaupparyhmää, jota asia koskee.
Työkaverille tupla-alennus ennen määräaikaa
Toisen kaupan henkilöstö oli sopinut pienentävänsä alennustuotteiden hintaa toisilleen. Kyseessä olivat vanhentumassa olevat elintarvikkeet, joihin oli laitettu jo 30 prosentin alennukseen oikeuttavat laput.
Tuotteiden alennus olisi noussut 60 prosenttiin määrättynä kellonaikana. Henkilökunta myi niitä kuitenkin toisilleen tupla-alennuksella jo ennen määräaikaa.
Työnantaja sai asian selville ja antoi potkut kaikille suunnitelmaan osallistuneille työntekijöille. Työsuhteet purettiin heti ilman varoitusta ja irtisanomisajan palkkaa. Perusteluina olivat sääntörikkomus ja luottamuspula.
Ylen haastattelema työntekijä sanoo toiminnan johtuneen ajattelemattomuudesta. Hän kertoo, että säännöt olivat tiedossa, mutta tarkoituksena oli toimia ”hyvää hyvyyttään” työkaverin eduksi.
– Sitä ei pidetty niin vakavana asiana, työntekijä sanoo.
Työntekijä pitää sanktiota kovana. Hän uskoo, että varoituksen antaminen olisi lopettanut luvattoman toiminnan. Työntekijät eivät kuitenkaan valittaneet asiasta.
Omia ostoksia työajalla ja rikkeitä kassalla
Toisella paikkakunnalla osa henkilökunnasta joutui lähtemään, koska he olivat muun muassa tehneet omia ostoksiaan työajalla.
Lisäksi muovipusseja oli jätetty maksamatta. Osa työntekijöistä oli rahastanut itse omia ostoksiaan ja osa oli ottanut biojätteeseen meneviä tuotteita mukaansa.
Myös näissä tapauksissa työsuhde purettiin välittömästi.
Potkut saanut pitää seurausta rajuna ja arvioi, että ainakin osa rikkeistä on yleisiä muuallakin kaupan alalla.
Yle ei ole saanut vahvistusta työsuhteiden purkamisiin johtaneista syistä työnantajalta tai työnantajilta, koska tämä tai nämä eivät voi kommentoida yksittäistapauksia.
Kaupan mukaan rikkeet ovat harvinaisia
Työntekijöitä koskevat tarkemmat pelisäännöt ovat usein kauppakohtaisia ja käytännöt voivat vaihdella, kertoo Kaupan liiton johtava työmarkkina-asiantuntija Antti Huotilainen. Siksi työntekijän perehdytys ja selkeät ohjeet ovat todella tärkeitä.
Kaupan liitto ei tilastoi rikkeitä. Sen jäsenneuvontaan tulee kuitenkin säännöllisesti yhteydenottoja, jotka koskevat ohjeiden noudattamatta jättämistä tai epärehellisyyteen viittaavia tilanteita.
– Isossa kuvassa ongelmat ovat nähdäkseni harvinaisia. Käsitykseni mukaan valtaosa henkilökunnasta noudattaa ohjeita hyvin, Huotilainen sanoo.
Kauppiasvetoisen Keskon aluejohtaja Jari Alanen kertoo, että esimerkiksi omia ostoksia ei lähtökohtaisesti tehdä työajalla eikä niitä rahasteta itse. Sama todetaan Osuuskaupasta ja Lidlistä.
– Ongelmia on silloin tällöin, mutta mitään piikkiä ei ole havaittavissa, Alanen sanoo.
SOK:n työsuhdejohtaja Tapio Syrén sanoo, että työnantaja suhtautuu vakavasti ja yhdenmukaisesti tilanteisiin, joissa esiintyy epärehellisyyttä sitä kohtaan.
– Luotamme työntekijöihin. Jos luottamusta rikotaan, sillä voi olla seurauksia, Syrén sanoo.
Onko sinulla juttuvinkki Ylen uutisiin?
Voit olla luottamuksella yhteydessä. Voit lähestyä meitä myös sähköpostilla:eevi.kinnunen@yle.fi. Luemme kaikki yhteydenotot, mutta emme pysty takaamaan jokaiselle henkilökohtaista vastausta.