Instagram rajoitti vaatemerkki Uhanan uuden paitamalliston näkyvyyttä. Tekoälyn tulkinnat ongelmallisesta sisällöstä voivat johtaa jopa tilien sulkemiseen.
Vaatemerkki Uhana havahtui pari viikkoa sitten kummalliseen tilanteeseen. Tuore paitamallisto ei vaikuttanut herättävän minkäänlaista mielenkiintoa asiakkaissa.
Verkkokauppaan ei tullut tilauksia, ja sometileillä julkaistut kuvat ja videot uusista paidoista saivat erittäin vähän näyttökertoja.
Markkinointijohtaja Maiju Asikaisen mukaan tilanne oli poikkeuksellinen, sillä yleensä uudet tuotteet aiheuttavat vilkkaan liikenteen verkossa.
– Olisihan sekin mahdollista, että kaikki tuotteet eivät ole hittejä. Mutta kun luvut lähtivät laskuun uusien paitojen myötä, se oli tosi outoa.
Kun Instagram esti maksetun mainoksen, Uhanassa alettiin ymmärtää, mistä on kyse.
– Tajusimme, että Instagram koki printtipaitojen tekstit ongelmallisiksi ja esti kuvat automaattisesti. Se vaikutti koko meidän somenäkyvyyteemme, koska tekstit näkyivät kaikissa kuvissa ja videoissa, Asikainen kertoo.
Maiju Asikainen kertoo videolla, miten sisältöjen rajoittaminen tapahtui.
Paidoissa luki diversity eli monimuotoisuus ja human rights eli ihmisoikeudet.
Uhanan väen sensuuri veti aika hiljaiseksi.
– Kyllä se on tosi rajua, jos ihmisoikeudet ja monimuotoisuus ovat mustalla listalla, Asikainen sanoo.
Poliittista sisältöä on rajoitettu keväästä asti
Instagramin ja Facebookin takana oleva sosiaalisen median yhtiö Meta on alkanut tänä keväänä rajoittaa poliittisen sisällön näkymistä Instagramissa ja Threadsissä. Rajoituksia on tulossa myös Facebookiin.
Metan algoritmit puuttuvat myös arkaluontoiseen tai muuten ongelmallisena pitämäänsä sisältöön.
Sosiaalisen median asiantuntija Johanna Janhonen pitää todennäköisenä, että Uhanan kampanjan vaikeudet johtuvat juuri poliittisen sisällön rajoituksista.
– Joku tekoälyhän Metalla näitä sisältöjä käy läpi. Se on tunnistanut paidoista avainsanat, jotka on tulkittu poliittiseksi. Ne on sitten piilotettu.
Jos haluat nähdä edelleen poliittista sisältöä ja seurata yhteiskunnallisia asioita Instagramissa, sinun pitää muuttaa tilisi asetuksia. Katso videolta, kuinka se käy.
Janhosen mukaan sisällön rajoittaminen aiheuttaa harmaita hiuksia erityisesti poliittisille toimijoille.
Näkyvyyden rajoittaminen voi vaikeuttaa myös somesta elantoaan hankkivien mielipidevaikuttajien työtä.
– Ihmisoikeuksien lisäksi myös esimerkiksi naisten oikeudet ja kaikenlaiset yhteiskunnalliset asiat voidaan tulkita poliittisiksi. Kun näkyvyyttä rajoitetaan, ne eivät tavoita ihmisiä enää samalla tavalla kuin aikaisemmin.
Yle pyysi kommenttia myös Metalta. Yhtiöltä ei vastattu kommenttipyyntöön.
Sensuuri osaksi kampanjaa
Uhana sai lopulta mainoksensa näkymään Instagramissa ottamalla yhteyttä Metaan.
Koska muuta näkyvyyttä edelleen rajoitettiin, yhtiö julkaisi somessa itse sensuroimiaan kuvia uuden malliston paidoista.
Maiju Asikaisen mukaan se oli hyvä ja vähän vitsikäskin tapa kertoa mallistosta asiakkaille ja saada reagointeja, joiden avulla tilin näkyvyys voi palata ennalleen.
– Verkkokauppa on meille tärkein myyntikanava ja markkinoinnissa some ja uutiskirjeet ovat kärjessä. Kyllä meidän Metan kanssa pitää tulla toimeen, ei siinä ole vaihtoehtoja.
Toimeen tuleminen ei kuitenkaan tarkoita, että Meta voisi vaikuttaa siihen, miten Uhana toimii ja millaisia vaatteita se tekee, luova johtaja Hanna Virkamäki sanoo.
– Ihmisoikeudet ja monimuotoisuus ovat tärkeitä arvoja kaikessa toiminnassamme. Yhteisöllisyys ja arvot ovat alusta asti olleet osa Uhanan tarinaa. Jatkamme tällä omalla linjalla.