Jäätyneen tuulilasin puhdistusta ei kannata yrittää pyyhkijöillä. Moni tähän kuitenkin sortuu sen enempää seurauksia ajattelematta.
Kyllä siitä jo näkee, saattaa moni ajatella, kun on kylmä, kiire ja tuulilasi jäässä.
Osittain sulanutta tuulilasia yritetään sitten puhdistaa jäästä pyyhkijöillä ajon aikana, ja usein huonoin tuloksin niin näkyvyyden kuin pyyhkijän sulkienkin kannalta.
Kysyimme asiantuntijoilta mitä ajatuksia tämä herättää. Kaikkien mukaan jäisen lasin pyyhkiminen heikentää ajan mittaan pyyhintäjälkeä ja lisää sulkien vaihtotarvetta.
Pyyhkijät voivat maksaa jopa pari sataa euroa
Pyyhkijän teho perustuu kumisulan terävyyteen, kertoo Atoy Autohuollon Oulun Alppilan työnjohtaja Miikka Heiskanen.
– Periaatteessa se toimii kuin lattialasta. Pyyhkijässä on noin puolen millin levyinen terä, ja mitä suorempi se on, sitä paremmin se poistaa vettä.
Toisaalta tuo sama ohut kumiterä kuluu ja pyöristyy karkeasta jäästä. Yhdestä jäisestä pyyhkäisystä sulka tuskin vahingoittuu – paitsi jos se on jäätynyt kiinni lasiin.
– Huonolla tuurilla kumiosa repeytyy pyyhkijästä, joka voi myös vääntyä, kertoo oululaisen Mekonomen Hiirosen autohuollon toimitusjohtaja Tuomas Hirvelä.
Uuden pyyhkijän voi saada alle kympilläkin, mutta hintahaarukka on iso. Lämmitettävien pyyhkijöiden hinta voi olla jopa 200 euron paikkeilla. Jos niistä on vaihdettavissa pelkkä kumiosa, voi selvitä noin 40 eurolla.
Vika voi maksaa paljon enemmänkin. Mekonomen-yrittäjä Hirvelän mukaan pyyhkijöiden ja moottorin hinnaksi vaihtoineen voi tulla jopa 500 euroa automerkistä riippuen.
Nuoskalumi rikkoo pyyhkijöiden moottoreita
Kuinka hanakoita sulan vaihtajia me suomalaiset sitten olemme? Emme kovin aktiivisia naurahtaa Suomen Autohuollon Oulun yksikön varaosamyyjä Mika Kokkonen.
– Valitettavan harvoin niitä vaihdetaan. Osa vaihtaa aina huollon yhteydessä, mutta usein sinnitellään liian pitkään huonoilla pyyhkijöillä.
Tämä näkyy sitten vaikeuksina sateisessa ja loskaisessa ajokelissä.
Toinen huoltamoilla huomattu asia on painavan lumen rikkomat pyyhkijät. Lasi ei ole jäässä, mutta sitä peittää paksu lumikerros, jota on lähdetty pyyhkijöillä putsaamaan.
– Tämä polttaa sulakkeita, mutta voi rikkoa myös pyyhkijän sähkömoottorin, joka joutuu liian kovan taakan alle, Atoy Autohuollon Heiskanen kertoo.
Yksi syy takapyyhkijöiden vikoihin on niiden automatiikka, joka käynnistyy peruutusvaihteesta.
– Takalasia ei aina hoksata putsata, joten sulka voi olla jäätynyt kiinni tai sen päällä on raskasta lunta, kun pyyhkijä liikahtaa automaattisesti, kertoo Mekonomenin Tuomas Hirvelä.
Muista myös pissapoika
– Joskus huoltoon tulee tuulilaseja, jotka ovat kuin hiekkapuhallettuja, Hirvelä kertoo.
Huoltamoyrittäjän mukaan näissä tapauksissa todennäköisesti likaantunutta lasia on pyyhitty kuivana tai loskaisissa ajokeleissä rapaisella vedellä, jossa on hiekkaa mukana.
– Kun edellä ajavasta autosta lentää kuraa, ja jos et pesunestettä käytä, niin sehän kuluttaa varmasti lasia.
Talvella tämä voi johtaa myös tuulilasin naarmuuntumiseen, jos pyyhkijään jäätynyt loska raapii lasia.
Autohuoltojen asiantuntijoiden mukaan puhtaan lumen ja jään ei pitäisi lasia naarmuttaa.
Juttua varten haastateltiin Motonetin, Atoy Autohuollon, Mekonomenin, AD Finlandin ja Suomen Autohuollon asiantuntijoita.