keskiviikko, 30 lokakuun

Videolla metsäjättiä kohta vuoden johtanut Reynaudo myös paljastaa, mikä on hänen suosikkipizzansa.

Vaikka tulos nousi selvästi, se jäi ennakoitua pienemmäksi, sillä tuotteiden markkinakysyntä hidastui rohkaisevan alkuvuoden jälkeen, arvioi UPM:n toimitusjohtaja Massimo Reynaudo. Kuva: Markku Rantala / Yle

Suuret metsäyhtiöt ovat Suomeen tekemiensä investointiensa suhteen hyvin erilaisia.

Metsä Group on rakennuttanut uuden yli kaksi miljardia euroa maksaneen sellutehtaan Kemiin.

Stora Enso on ensi vuonna käynnistämässä uutta pakkauskartonkilinjaansa Oulussa.

Markkina-arvoltaan suurimman metsäyhtiön UPM Suomeen tekemät investoinnit ovat sitä vastoin näyttäneet vähäisiltä.

Esimerkiksi UPM:n biojalostamohankkeen meno Kotkan sijaan Rotterdamiin oli Suomessa kirvelevä pettymys. Sittemmin tuskaa on lievittänyt se, että hanke on pantu jäihin.

UPM:n toimitusjohtaja Massimo Reynaudo kuitenkin muistuttaa, että UPM on Suomessa maan toiseksi suurin sähkön tuottaja, ja yksi suurimmista sähkönkäyttäjistä.

Tämän aseman taustalla ovat muun muassa Olkiluodon kolmanteen laitosyksikköön tehdyt investoinnit.

UPM muistuttaa Olkiluodon ydinvoimalaan tekemistä satsauksistaan

Reynaudo myös uskoo, että tulevaisuudessa hiilidioksidivapaa ja kestävä energia on yhä kysytympää, erityisesti talouden sähköistyessä ja datakeskusten määrän kasvaessa.

UPM:n tulevaisuuden kannalta kiinnostavia ovat myös erilaiset öljypohjaisia raaka-aineita korvaavat tuotteet.

Yritys avaa pian uuden biokemikaalitehtaan Saksan Leunaan. Sen tuotteita käytetään muun muassa autoteollisuuden komponenteissa, kuten uusiutuvissa täyteaineissa, joita käytetään renkaiden valmistuksessa.

Toimitusjohtaja Reynaudo ei lähde nimeämään, minkä automerkkinen kanssa uusien materiaalien käytöstä on mahdollisesti keskusteltu.

Oman autonsa merkin hän kuitenkin suostuu kertomaan.

Videolla metsäjättiä kohta vuoden johtanut Reynaudo myös paljastaa, mikä on hänen suosikkipizzansa.

Vaikka UPM satsaa uusiin tuotteisiin, sen tuloksen kannalta keskeisiä ovat yhä perinteiset sellu, graafiset paperit ja mekaanisen puunjalostusteollisuuden tuotteet, kuten vaneri ja sahatavara.

Heinä–syyskuussa UPM:n liikevaihto laski vuodentakaisesta noin 60 miljoonaa, eli 2,521 miljardiin euroon. Vertailukelpoinen liikevoitto kuitenkin nousi 291 miljoonaan 220 miljoonasta.

Kuten UPM jo tulosvaroituksessaan kertoi, muun muassa sellun hinnan lasku on vaikuttanut yrityksen kannattavuuteen. Myös raakapuukustannukset ovat korkeat.

UPM ennakoi, että yhtiön seuraavan neljänneksen suorituskyky on viime vuoden vastaavan ajanjakson tasolla tai sitä parempi. Myös koko vuoden 2024 vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan olevan samaa tasoa tai nousevan vuodesta 2023.

Jaa.
Exit mobile version