Itämeren Nato-maiden kokouksessa on mietitty keinoja tihutöihin liitettyjen varjolaivojen torjuntaan.
Jopa puolet Venäjän käyttämistä, öljyä kuljettavista varjolaivoista voi olla vaikeuksissa uusien pakotteiden takia. Näin arvioivat eri asiantuntijat ja vakuutuslaitokset.
Pakotteet voivat myös hillitä ympäristötuhoja ja uusia tuhotöitä Itämerellä.
Yhdysvallat päätti viime perjantaina uusista pakotteista, jotka asiantuntijoiden mukaan ovat tähän mennessä tehokkain isku Venäjän öljynkuljetuksia vastaan ja isku maan sotataloudelle.
Varjolaivojen määristä ei ole tarkkoja tietoja. Asiantuntijat arvioivat, että USA:n ja aikaisempien EU:n ja Ison-Britannian päätösten jälkeen jopa puoleen Itämeren varjolaivoista osuu pakote. Kyse on mahdollisesti reilusti yli sadasta tankkerista, joilla on kuljetettu pääasiassa Ural-laadun raakaöljyä Itämereltä maailmalle.
– Uusi pakotepaketti on iso ja merkittävä. Isot asiakkaat, etupäässä Kiina ja Intia, joutuvat miettimään jatkotoimia, arvioi vanhempi asiantuntija Laura Solanko Suomen Pankista Ylen haastattelussa.
Tankkereita pysähdyksissä rannikoilla
USA:n päätöksen jälkeen kymmenet öljytankkerit ovat pysähtyneet uutistoimisto Reutersin mukaan Kiinan ja Venäjän rannikoille.
Pakotteiden piirissä olevat tankkerit eivät esimerkiksi pääse Shandongin provinssin satamiin. Provinssi on yksi maan suurimmista.
– Päätös on vähentänyt kuljetuksia huomattavasti, kun tankkerit eivät juuri pysty kuljettamaan öljyä, kertoo meriliikenteen professori Ulla Tapaninen Tallinnan teknillisestä yliopistosta.
Aikaisemmin pakotteet ovat kohdistuneet pääasiassa rajoittamaan öljykuljetuksia hintakatolla, mutta nyt tilanne on Tapanisen mukaan uusi, kun sanktiot osuvat itse laivoihin. Venäjä ei ole noudattanut hintakattoa ja on käyttänyt kuljetuksiin paljon niin sanottuja varjolaivoja.
Pakotteiden tavoitteena on tyrehdyttää Venäjän vientituloja, joita maa käyttää myös käydäkseen sotaa Ukrainassa.
– Laivojen sanktiointi on paljon tehokkaampaa. Voi myös olla, että Kiina olisi näyttämässä puolta tässä tilanteessa, arvioi Tapaninen.
Suurin osa Venäjän öljystä on viety Kiinaan. Lisäksi Intia on ollut merkittävä ostaja.
Itämeren Nato-maat ovat miettineet tiistain aikana keinoja varjolaivaston torjuntaan. Poliisi tutkii parhaillaan Cookinsaarten lipun alla purjehtivan Eagle S -varjolaivan osuutta merikaapelin vioittumiseen viime vuoden lopulla Suomenlahdella.
Yksi merkittävä ongelma varjolaivojen käytössä on, että niiden vakuutukset ovat yleensä epäselviä ja puutteellisia. Laivat kuljettavat kymmeniätuhansia tonneja öljyä karikkoisella Itämerellä.