sunnuntai, 7 heinäkuun

Jos somekäyttäjä kevään eurovaalien aikaan haki videopalvelu Tiktokista tietoa vaaleista, etenkin naisista tai vähemmistöistä, silmille tuli törkyä. Näin kertoo tänään torstaina julkaistu faktantarkistusyhteisö Faktabaarin ja teknologiayhtiö Check Firstin tutkimus.

Tutkimus löysi paljon korjattavaa Tiktokin toiminnasta. Painavin kritiikki kohdistuu Tiktokin hakutoimintoon.

– Hakutoiminnon ehdotukset toisintavat ja vahvistavat stereotypioita tai ikäviä uskomuksia. Samalla ne ohjaavat ihmisiä sellaisten videoiden luokse, jotka vahvistavat näitä uskomuksia, sanoo tutkimuksen pääkirjoittaja ja Helsingin yliopiston yliopistotutkija Aleksi Knuutila.

Esimerkiksi naiset-hakusanalla Tiktok tarjosi käyttäjille videoita, joilla oli seuraavat otsikot: ”naiset pitää turpansa kiinni” ja ”naiset keittiöön”. Juutalaiset-hakusanalla puolestaan Tiktok ehdotti videota, jossa oli ”juutalaiset uuniin” -aihetunniste.

Knuutilan mukaan hakuehdotusten taustalla voi olla suomen kieli, jota puhuu hyvin harva Tiktokin käyttäjä. Sosiaalisen median yhtiö on voinut jättää työt tekemättä, jotta tämänkaltaiset suomenkieliset hakutulokset saataisiin pois sen alustoilta.

Tutkijat testasivat eurovaalien aikana useita hakusanoja, joilla oli liittymäkohtia politiikkaan. Yhteensä näitä hakusanoja oli 104 ja suurimmassa osassa niistä ei ollut ongelmia.

– Tutkimustuloksen merkitys on todellinen vaaleihin ja yhteiskuntaan, vaikkakin se on rajallinen. Suurin osa käyttäjistä seuraa Tiktokin videosyötettä, mutta aika monet käyttävät myös hakutoimintoa, Knuutila sanoo.

Hakutoiminto on luonteva väylä löytää lisätietoa ehdokkaista. Jos vastaan tulee negatiivisia tuloksia, se on omiaan vaikuttamaan ihmisten mielipiteisiin ehdokkaista.

Tiktok vastasi Ylen haastattelupyyntöön lyhyellä sähköpostikommentilla. Yhtiön mukaan se satsaa alustansa luotettavuuteen erityisesti vaalien aikana. Panostukset pitävät sisällään myös ”vahingollisten hakuehdotusten poistamisen”.

Samalla se sanoo vahvistavansa prosessejaan jatkossa myös ”paikallisten kielten” osalta.

Poliitikoista negatiivisia hakutuloksia

Tutkijat tutkivat Tiktokin toimintaa asettamalla eri paikkakunnille Suomessa 11 tietokonetta, joilla ei ollut lainkaan käyttöhistoriaa.

Tietokoneet keräsivät tietoa siitä, millaista sisältöä sovellus näytti ”käyttäjille”. Tietokoneet pyrkivät simuloimaan tavallisia käyttäjiä, jotka hakivat tietoa vaalien merkittävimmistä politiikan teemoista.

Joistakin poliitikoista Tiktok esitti vain negatiivisia hakuehdotuksia. Esimerkiksi perussuomalaisten kansanedustaja Mauri Peltokankaaseen liittyivät hakuehdotukset kuten ”takinkääntäjä” tai ”leikkaa eläkeläisiltä”.

Keskustan listoilta europarlamenttiin valitun Katri Kulmunin hakuehdotus liittyi hänen kehoonsa. Knuutila arvioi, että ehdotukset perustuvat muun muassa suosittuihin hakusanoihin ja videoihin.

– Siitä on tutkimusta, kuinka paljon hakuehdotukset vaikuttavat ihmisten mielipiteisiin. Ihmiset klikkaavat eniten kriittisiä ehdotuksia ja ne ovat sillä tavalla vaikutusvaltaisia, Knuutila sanoo.

Eniten Tiktokia käyttävät nuoret. Lähes puolet (47%) 18–24-vuotiaista käyttää sovellusta, kun taas koko väestössä käyttäjien osuus on noin viidennes (21%).

Tutkimusten mukaan nuorilla on vähemmän tietoa politiikasta kuin vanhemmilla ikäpolvilla, joten he ovat alttiita vaikutteille. Tässä mielessä on merkittävää, millaisia hakuehdotuksia ja videoita alustat näyttävät ehdokkaista.

Tutkimuksen mukaan ehdokkaiden omat videot noudattelivat perinteisiä kampanjoinnin tapoja. Monien poliitikoiden videot alustalla olivat hyvin henkilökohtaisia ja viihteellisiä.

Puolueista kielteisiä hakuehdotuksia kohdistui ainoastaan SDP:hen.

Demarit tavoittivat eniten yleisöä eurovaaleissa

Faktabaarin raportissa käytiin läpi myös sitä, keiden puolueiden ehdokkaat tavoittivat eniten yleisöä Tiktokissa. SDP:n ehdokkaiden videot keräsivät eniten yleisöä vaalikampanjoinnin aikana.

Yllättävää tulosta selittää suurelta osin kansanedustaja Ville Merisen (sd.) suosio alustalla.

Toiseksi eniten yleisöä alustalla saavuttivat vihreiden ehdokkaat. Yllättäen perussuomalaiset edustajat jäivät vertailussa neljänneksi.

Luvuista ei kannata vetää laajoja johtopäätöksiä siitä, miten puolueet pärjäävät Tiktokissa.

Syynä on se, että ehdokasjoukko on pieni verrattuna eduskunta- ja erityisesti kuntavaaleihin. Tämän takia yksittäisten edustajien videot voivat vaikuttaa paljon lopullisiin lukuihin.

– Joskus sosiaalinen media on ollut varjojulkisuus, jossa pinnalle nousevat aiheet, jotka eivät nouse esille päivän politiikassa. Näitä ovat joskus olleet muun muassa autoiluun tai kasvissyöntiin liittyvät teemat, Knuutila sanoo.

Tällä kertaa Tiktokin todellisuus heijasteli perinteisiä keskustelunaiheita. Vaalien aikana katselluimmiksi aiheiksi nousivat kotimaan politiikan kiistakysymykset kuten hallituksen päättämät leikkaukset ja työmarkkinariidat.

Lisätty tieto 4.7.2023 kello 10:53: Täydennetty juttua tiedolla, jonka mukaan myös teknologiahtiö Check First oli yksi raportin tekijöistä.

Jaa.
Exit mobile version