lauantai, 18 toukokuun

Täyssähköisten työsuhdeautojen veroedun jatkuminen piristää uusien autojen myyntiä ja uudistaa koko maan autokantaa.

Autokauppa odottaa uutta nousua kahdesta syystä: korot laskevat ja työsuhdesähköautojen veroetu säilyy.

Ulla Malminen,

Antti Kettumäki

Korkeat korot ovat hyydyttäneet erityisesti uusien autojen kauppaa, joka on laskenut lamavuosien tasolle.

– Taisi olla viimeksi vuonna 1995, kun Suomessa myytiin näin vähän uusia autoja. Ollaan aika isossa kuopassa, toteaa autoliikeketju Rinta-Joupin kehitysjohtaja Toni Kekola.

Hiljaista on ollut myös kilpailijan putiikissa Helsingissä.

– Se merkitsee sitä, että kuukausierät nousevat, ja ihmisten yleiset kulut nousevat. Autoa on kuitenkin harvemmin ihan pakko vaihtaa, joten kyllä se jäädyttää meillä kaupankäyntiä, kertoo Toyota Itäkeskuksen automyyjä Sandra Roos.

Tunnelin päässä pitäisi kuitenkin näkyä pian valoa, sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

– Näköpiirissä on, että korot lähtisivät kesästä eteenpäin laskuun. Tämä vaikuttaa kaikkeen ja autokaupan osalta laskee myös rahoitussopimusten hintaa.

Rinta-Joupin kehitysjohtaja Toni Kekola toivoo vanhan auton romutuspalkkiota kannustimeksi uuden auton hankintaan. Kuva: Birgitta Vuorela / Yle

Arvonlisäveron vaikutus jää satoihin euroihin

Hallitus päätti nostaa yleistä arvonlisäverokantaa 24 prosentista 25,5 prosenttiin.

Autoalan Keskusliiton mukaan tämä nostaa pienten autojen hintoja muutamalla sadalla eurolla ja suurten autojen 600–700 eurolla.

– En usko, että sillä on suurta vaikutusta autokauppaan. Suurin osa Suomen autokaupoista tehdään rahoitussopimuksilla ja korkea korko on johtanut siihen, että autokauppa on käynyt uusien osalta erittäin huonosti, Lausala sanoo.

Vähäpäästöisten autojen ajoneuvovero nousee

Hallitus on päättänyt nostaa täyssähköautojen ajoneuvoveroa noin 60 eurolla ja ladattavien hybridien noin 90 eurolla vuodesta 2026 alkaen.

Rinta-Joupin kehitysjohtaja Kekola harmittelee, että kulujen nousu ei ainakaan kannusta ihmisiä autokaupoille, mutta Toyotan automyyjä Roos ei usko, että veronkorotuksella on liiemmin vaikutusta autokauppaan.

Lausala on samaa mieltä, sillä sähköllä ajaminen on silti edullisempaa kuin polttoaineella.

– Jos mietitään valtion rahatilannetta, niin aika maltillinen korotus kuitenkin on. En usko, että se saa ihmisiä kääntymään pois varsinkaan täyssähköautojen osalta.

Täyssähköisten työsuhdeautojen veroetua jatketaan

Autoala on tyytyväinen hallituksen päätökseen jatkaa täyssähköisten työsuhdeautojen veroetua vuoteen 2029 asti. Nyt veroetu on 170 euroa kuukaudessa.

– Se varmasti ruokkii sitä, että yhä enemmän menee täyssähköautoja työsuhdeautoilijoille, Roos sanoo.

Tällä on suuri merkitys koko liikenteen sähköistymisen kannalta Lausalan mukaan, sillä noin neljäsosa kaikista uusista autoista myydään nykypäivänä työsuhdekäyttöön. Suomessa on noin 75 000 työsuhdeautoilijaa.

– Nämä autot päätyvät tyypillisesti kiertoon kolmen vuoden jälkeen, eli ne tulevat kaikille suomalaisille vaihtoautoina myytäväksi.

Toyota Itäkeskuksen automyyjä Sandra Roos odottaa kaupan vilkastuvan kesällä. Kuva: Ulla Malminen

”Suomen teillä liikkuu todella vanhoja autoja”

Autoalan Keskusliiton mukaan veroedun jatkumisen myötä Suomen autokanta vahvistuu noin 40 000 uudella täyssähköautolla vuoteen 2030 mennessä.

Lausalan mukaan myös polttomoottorilla ajavat voivat hyötyä tilanteesta taloudellisesti.

– Sitä kautta vähenee tarve nostaa jakeluvelvoitetta, joka nostaa bensan hintaa.

Jakeluvelvoite määrittelee, kuinka paljon Suomessa pitää myydä biopolttoaineita. Biopolttoaineet ovat jakelijoille kalliimpia kuin fossiiliset, mikä näkyy autoilijoille pumppuhinnassa.

Kekola toivoo, että myös yksityishenkilöitä kannustettaisiin vaihtamaan uusiin vähäpäästöisiin autoihin esimerkiksi romutuspalkkiolla.

– Jos vertaa muihin pohjoismaihin, olemme paljon jäljessä. Suomen teillä liikkuu todella vanhoja autoja, ja se vaikuttaa turvallisuuteen.

Jaa.
Exit mobile version