perjantai, 5 heinäkuun

Nosh Companyn vaatekutsut olivat ennen koronaa suuressa suosiossa. Nyt suosio on hiipunut ja toiminta lopetetaan. Ostamisen murros on jatkunut kokonaisuudessaan jo pitkään.

Suomalainen naistenvaateliike Nosh lopettaa vaatekutsujen järjestämisen ja edustajatoiminnan vuoden 2024 loppuun mennessä.

Toimitusjohtaja Hanna Rannila sanoo vaatekutsujen olevan konseptina hiipuva: ihmiset eivät ole palanneet niiden pariin koronan jälkeen.

Vaatekutsujen ideana on yhdistää yhdessäolo ja ostosten tekeminen. Järjestäjä kutsuu haluamansa ihmiset paikalle, minne tulee myös Noshin edustaja. Kutsuilla vaatteita pystyy kokeilemaan, ja tilaukset tehdään edustajan kautta.

Toiminta alkoi lastenvaatekutsuilla, ja vuonna 2014 mukaan tulivat naisten vaatteet. Vuoden 2022 alussa viimeiset lastenvaatemallistot myytiin pois ja vaatekutsut keskittyivät pelkästään naisten vaatteisiin.

Auri Lähdesmäki on yksi Noshin kokeneimmista edustajista. Hän kokee, että kyse on lähes elämäntavasta. Parasta työssä on sen monipuolisuus.

– Ihmiset tekivät työstä rakkaan, ja heihin kiintyi kovasti. Se ei ole ollut pelkästään työ, vaan paljon enemmän.

Lähdesmäki sanoo kuitenkin ymmärtävänsä Noshin päätöksen.

Katariina Koivisto taas hyppäsi edustajatoimintaan koronan keskellä vuonna 2021. Koivisto yllättyi Noshin päätöksestä lopettaa kotikutsut ja edustajatoiminta, mutta ymmärtää silti yrityksen tarpeen uusiutua.

– Vähän on sekavat fiilikset. Koronasta jäi tietty vaikutus, ja ihmiset eivät osanneet enää palata kotikutsujen pariin. En tiedä, tottuivatko ihmiset siihen, että oli helppo vaan olla eikä tarvinnut järjestää mitään, Koivisto sanoo.

Aktiivisia edustajia oli keväällä noin 40, enimmillään heitä oli yli 130. Nosh kertoo haluavansa jatkaa yhteistyötä edustajien kanssa jollain tavalla, mutta ei vielä halua kommentoida miten.

Kun korona iski, edustajat alkoivat järjestää erilaisia live-myyntitapahtumia esimerkiksi Facebookissa. He jatkavat digitaalisen sisällön tuottamista edelleen.

Murros jatkunut parikymmentä vuotta

Helsingin yliopiston professori Petri Parviainen sanoo, että ostaminen on ollut murroksessa jo 20 vuoden ajan digitalisaation vuoksi.

Tapahtumaostaminen kokonaisuudessaan on lisääntynyt: esimerkiksi pop-upit ja messupisteet, mutta myös livestriimaustapahtumat.

– Kotisohvaostamisen mukavuutta, kavereiden kanssa ostamisen hauskuutta ja muiden ostajien vinkkejä ja hurmosta on tarjolla niin kovin monessa muodossa, ettei ole ihme, että järjestelyjä vaativat kotiostoskutsut kohtaavat haasteita, sanoo Parviainen.

Noshin Instagramissa tieto herätti asiakkaissa pettymystä.

– Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta ainakin itseltäni ja tutuiltani varmasti Nosh-ostot vähenee ja/tai palautusrumba lisääntyy, yksi käyttäjä kommentoi.

Tulevaisuudessa Noshin vaatteiden myynti nojaa vahvasti verkkokauppaan sekä pop-up-toimintaan. Vielä tuotteita ei saa mistään pysyvästä kivijalkamyymälästä, vaan yritys kerää vielä väliaikaisilla myymälöillä tietoa siitä, miten kauppa voisi käydä omassa myymälässä. Ulkomaanmyynti on yrityksen tavoitelistalla tulevaisuudessa.

Jaa.
Exit mobile version