Suomalaisten ostoskäyttäytyminen on muuttunut niin, ettei lämpimiä vaatteita osteta ennakkoon odottamaan talvea.
Syksy ja alkutalvi ovat haastaneet suomalaisten pukeutumista. Loppuvuoden puolella kaduntallaajia ovat koetelleet äkkiä lauhtuneen sään aiheuttama liukkaus, Jari-myrskyn lumikaaos sekä tulvivat kadut.
Vaihtuva sää on haastanut myös suomalaisia ulkovaatevalmistajia. Pakkanen on paras talvivaatteiden kauppaaja, mutta nyt pidempiä pakkasia on saatu odotella.
Luhdan myyntipäällikkö Pasi Luumi kertoo, että nykyään kuluttajat ovat reagoivampia kuin ennen. Takki ostetaan vasta, kun sille tulee käyttöä. Aikaisemmin kuluttajat varautuivat talveen hyvissä ajoin hankkimalla lämmintä kaappiinsa.
– Säällä on iso rooli urheilukaupassa ja vaatebisneksessä. Paksummat takit ovat vielä kaupoissa.
Sopivilla säillä myynti voi olla 10–20 prosenttia parempi kuin huonoilla, kertoo Joutsenen muotiliiketoiminnan vetäjä Katja Helén. Hän on huomannut, että sää vaikuttaa erityisesti miesten ostoksiin.
– Naiset osaavat jotenkin rationaalisemmin ajatella, että talvi tulee kuitenkin. Miehethän ostavat perinteisesti nahkahanskat, kun sormet ovat jäässä, Helén kärjistää.
Myös R-Collectionilla odotetaan talvisäitä, vaikka untuvatuotteet ovat käyneet kaupaksi paremmin kuin yrityksissä etukäteen arveltiin.
Yrityksissä todetaan olevan ostajan markkinat.
Luhta on joutunut myymään syksyllä tuotteitaan alehintaan. Joutsenella takkeja on vielä paljon jäljellä, kun kylminä vuosina tuotteita on jo myyty loppuun.
R-Collectonilla ajatellaan ostajan markkinoiden näkyvän siinä, että kuluttajilla on verkkokauppojen vuoksi tuhansia vaihtoehtoja, joista valita.
Useita vaatimuksia samalle takille
R-Collectionin suunnittelija Milla Kettunen toteaa, että suomalaiset haluavat vaatteilta useita ominaisuuksia samaan aikaan.
– Funktionaalisuus tai teknisyys eivät riitä, vaan tuotteen pitää olla hyvännäköinen. Suomalaiset ovat myös todella hintatietoisia. Vaatteessa pitää täyttyä tämä pyhä kolminaisuus.
Vaatteiden suunnittelijoita haastaa se, että moni haluaa ostaa talvitakin, jota voi käyttää monipuolisesti erilaisissa tilanteissa metsäkävelystä juhliin.
Lahtelainen Pentti Töyrylä kertoo, miten hän pukeutuu ulos:
Ihmisten ostosvalintoja ohjaa myös ympäristöystävällisyys. Entistä useampaa kuluttajaa kiinnostaa vaatteiden huollettavuus ja pitkäikäisyys.
Luhdan myyntipäällikkö Luumi kertoo, että viime vuosina on kehitetty paljon myös kierrätysmateriaaleja, mikä on lisännyt materiaalivaihtoehtoja.
Suomalaisten mielenmaisema on muuttunut
Suomalaisia on parjattu mustaan pukeutuvana kansana, mutta ainakin tänä talvena moni on valinnut mustan sijaan jonkin muun värin talvivaatteisiinsa.
R-Collectionilla ja Joutsenella ollaan yllättyneitä, miten suosittuja värit ovat olleet.
– Kun on ollut musta ja joku toinen väri, se toinen on valittu. Se näkyy todella konkreettisesti meillä myynnissä, kertoo Joutsenen muotiliiketoiminnan vetäjä Helén.
Helén uskoo, että moni on halunnut väriä saadakseen piristystä aikaan, jolloin talousasiat ja sodat vetävät mieltä matalaksi.
– Jokin on muuttunut suomalaisessa mielenmaisemassa. Värit myyvät jopa paremmin kuin musta, toteaa Kettunen R-Collectionista.
Muoti ei ole ollut pitkään aikaan vain yhdenlaista, vaan samaan aikaan muodissa voi olla jopa vastakkaisia asioita.
Esimerkiksi värien sijaan Luhdalla nähdään muodissa olevan luonnolliset värit.
– Nyt kuluttaja hakee vähän hillitympää katumaisen sporttista lookia, jossa monikäyttösyys korostuu. Ehkä koronavuosina oltiin värikkäämpiä, sanoo Luumi.
Näin lahtelainen Merja Lauttajärvi pukeutuu talvisäässä:
Vaatefirmat vakuuttavat, että valikoimat ovat niin isoja, että jokaiselle pitäisi löytyä mieleisiä talvivaatteita.
Sää taas näyttää pikku hiljaa kääntyvän yritysten puolelle. Lämpimän alkutalven jälkeen pakkanen on alkanut taas kiristymään.