perjantai, 5 joulukuun

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen julkaisun mukaan kotihoidon asiakkaista hieman yli puolet 54 prosenttia kokee saamansa kotihoidon avun ja palvelun täysin riittäväksi.

Vain noin puolet iäkkäistä kotihoidon asiakkaista kokee saavansa riittävästi apua ja palvelua.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tuoreen julkaisun mukaan 54 prosenttia asiakkaista pitää kotihoitoa täysin riittävänä, mutta vain 39 prosenttia kokee, että hoitajat käyttävät heidän luonaan riittävästi aikaa.

Suunnitellut palvelutunnit toteutuvat vain puolessa kotihoidon yksiköistä, ja alueelliset erot ovat suuria – esimerkiksi Helsingissä tunnit toteutuvat vain 11 prosentissa yksiköitä.

THL:n tiedotteen mukaan riittämätön kotihoito kuormittaa merkittävästi iäkkäiden läheisiä. Joka viides läheinen kertoo olevansa uupunut, kuormittunut tai kykenemätön jatkamaan huolenpitoa.

Kotihoidon yksiköiden esihenkilöistä 87 prosenttia arvioi henkilöstön määrän olevan riittävä, mutta hyvinvointialueiden välillä on suuria eroja. Hoitajien kiire vaikuttaa asiakkaiden tyytymättömyyteen hoidon määrään ja laatuun.

Vuonna 2024 säännöllisessä kotihoidossa oli yli 85 000 yli 75-vuotiasta asiakasta. Tiedot perustuvat useisiin kansallisiin kyselyihin ja selvityksiin vuosilta 2022–2024.

Share.
Exit mobile version