Apulaispormestari Anni Sinnemäen mukaan liikenteen päästöt ovat yksi kovimmista haasteista Helsingin ilmastotoimissa.
Helsingin kaupunki selvittää parhaillaan keinoja liikennepäästöjen vähentämiseksi. Kaupunkiympäristöstä vastaavan apulaispormestarin Anni Sinnemäen (vihr.) mukaan kaupunki harkitsee muun muassa bensiini- ja dieselautojen käytön rajoittamista joillakin Helsingin keskustan alueilla.
– Pohdinnassa on useita keinoja. Yksi niistä on päästöttömän tieliikenteen alueet, Sinnemäki sanoo.
Sinnemäen mielestä Helsinki voisi edetä asiassa siten, että ensin kaupungin keskustaan säädettäisiin pieni päästöttömän liikenteen ympäristövyöhyke, jota voitaisiin myöhemmin laajentaa. Uusi ympäristövyöhyke rajoittaisi siis bensiini- ja dieselautoilla ajamista, mutta ei sähköautojen kulkua.
Kaupunki on jo teettänyt Aalto-yliopiston tutkijoilla alustavan katsauksen siitä, miten päästörajoitusvyöhykkeet vaikuttaisivat. Katsauksen perusteella ympäristövyöhykkeet vauhdittaisivat sähköautojen yleistymistä.
Sinnemäki uskoo, että esitetyillä toimenpiteillä autokanta sähköistyisi merkittävästi. Tällä hetkellä Helsingin autokannasta täyssähköautoja on 8,3 prosenttia ja hybridejä 10,8 prosenttia.
Sinnemäen mukaan kaupungin selvitykset ympäristövyöhykkeestä jatkuvat. Kaupunki esittelee johtopäätökset poliittisille päättäjille mahdollisesti jo ensi vuoden alussa. Sinnemäki ei arvioi tässä vaiheessa, milloin ensimmäinen vyöhyke voisi olla voimassa.
Sinnemäki kertoo, että erilaisia ympäristövyöhykeratkaisuja on jo otettu käyttöön muissa Euroopan kaupungeissa.
– Tukholmassa ensimmäinen ympäristövyöhyke otetaan käyttöön ensi vuoden alussa. Vyöhykkeen tavoite on ensisijaisesti parantaa ilmanlaatua ja toissijaisesti vauhdittaa autokannan sähköistymistä.
Sinnemäki toteaa, että katupöly, pakokaasu sekä puun pienpolton päästöt aiheuttavat haittaa ihmisten terveydelle ja ympäristön viihtyisyydelle.
– Myös tämän takia ympäristövyöhykkeistä olisi Helsingissä hyötyä, Sinnemäki sanoo.
Ympäristövyöhyke jakaa kaupunkilaisten mielipiteitä
Helsinkiläinen Katariina Hattula pitää ajatusta ympäristövyöhykkeestä hyvänä ilmastopäästöjen vähentämisen kannalta.
– On vaikea arvioida, miten autoilun rajoittaminen muutoin alueella vaikuttaisi.
Espoolainen Pasi Raijas kannattaa ympäristövyöhykkeen käyttöönottoa.
– Mielestäni se olisi hyvä asia, koska ympäristökysymykset ovat nyt tärkeitä. Ainakin sitä voisi harkita.
Helsinkiläinen Pirkko Lilja ei kannata ympäristövyöhykettä, koska kaikilla ei ole varaa ostaa sähköautoa.
Helsinkiläinen Matti Vanamo kertoo kantavansa huolta keskustan yrittäjistä.
– Jos keskusta rauhoitetaan autoilta, niin kyllä kivijalkaliikkeet lähtevät.
Sinnemäki: Ilmastotoimilla on kiire
Sinnemäen mukaan liikenteen päästöt ovat ensi vuonna jo yli puolet Helsingin alueen suorista päästöistä. Esimerkiksi kaukolämmön aiheuttamat päästöt ovat vähentyneet, kun hiilivoimaloita suljetaan.
– Liikenteen päästövähennyksillä tulee olemaan suuri merkitys siihen, miten Helsinki saavuttaa ilmastotavoitteensa.
Ympäristövyöhykkeen lisäksi kaupunki tarkastelee ja tarvitsee muitakin kuin henkilöautoja koskevia toimenpiteitä. Sinnemäki kertoo, että esillä on muun muassa julkisen vesiliikenteen sähköistäminen. Kaupunki pyrkii myös lisäämään pyöräilyä.
Päästöjen vähentämistä koskevissa selvityksissä eivät ole mukana ruuhkamaksut, koska ne eivät ole kaupungin omassa päätösvallassa.
– Haemme nyt keinoja, jotka ovat kaupungin omassa päätösvallassa. Ilmastotavoitteiden saavuttamiseen on vain rajallisesti aikaa, Sinnemäki sanoo.
Otsikkoa muokattu 20.11.2024 kello 8:53. Lisätty otsikkoon konditionaali.