Perjantaina mediatieto kertoi, että Suomenlahden kaapelivaurioista epäilty öljytankkeri olisi toiminut Venäjän ”vakoilualuksena”. Lähteiden mukaan laivalla on ollut tiedustelulaitteita, joita käytettiin Naton meri- ja ilma-alusten radioliikenteen kuunteluun kaikilla radiotaajuuksilla.
Suomalaisen tiedusteluasiantuntijan mukaan on selvää, että merillä tehdään signaalitiedustelua.
– On aivan varmaa, että merillä liikkuu aluksia, joiden laitteistoilla voidaan tehdä signaalitiedustelua ja esimerkiksi tallentaa radiotaajuuksia, kertoo tiedusteluhistorian väitöskirjatutkija Mikko Porvali Jyväskylän yliopistosta.
Sitä, kuinka todennäköisesti tiedustelulaitteita on juuri tuolla aluksella, hän ei osaa arvioida. Laivoilla tehtävän tiedustelun ensisijainen hyöty on Porvalin mukaan se, että niillä voidaan kerätä signaaleja alueilta, joille ei muuten päästäisi.
Suomen viranomaisten takavarikoima Eagle S -öljytankkeri on tällä hetkellä Porvoon edustalla, missä keskusrikospoliisi suorittaa esitutkintaa liittyen kaapelien vaurioitumiseen.
Laiva ei ensisijaisesti tiedustelukäytössä
Paljastuksen vakoiluväitteistä teki meriliikenteeseen erikoistunut brittimedia Lloyd’s list. Porvalin mukaan Lloyd’s list on yleisesti luotettava kauppamerenkulkuun ja merenkulun turvallisuuteen keskittynyt ammattijulkaisu.
Eagle S -laivaa ei ole rakennettu ensisijaisesti tiedustelukäyttöön, sanoo Porvali. Hänen mukaansa tiedustelukäyttöön rakennetuista laivoista näkyy jo ulospäin erilaisia antenneja, ”valtavien golfpallojen näköisiä laitteita” tai muita poikkeuksellisia rakenteita.
– Ne ovat ihan silmällä erotettavissa, mutta tässä aluksessa sellaisia ei ole.
Porvali kertoo, että jos Eagle S -aluksella on jotain tiedustelualan tiedonkeräykseen liittyvää laitteistoa, se on todennäköisesti sellaista, joka tallentaa signaalia siellä missä alus kulkee.
Porvalin mukaan lähtökohtaisesti signaalitiedustelulla voidaan kerätä viestintään ja sen sisältöön liittyvää tietoa. Elektronisella mittaustiedustelulla saadaan esimerkiksi selville, millaisilla tutkalaitteistoilla eri maat valvovat merialueita ja ilmatilaa.
Lehden mukaan huipputekniset laitteet olisivat kuluttaneet niin paljon sähköä, että laivalla olisi ollut jatkuvia sähkökatkoksia. Lisäksi lähde on väittänyt Lloyd’s listille, että laivasta on pudotettu ”sensorien kaltaisia laitteita” Englannin kanaaliin.
Porvalin mukaan kyse on tyypillisestä merellisestä tiedustelun muodosta.
– Mereen lasketaan poijuja, joiden sensorilaitteet kertovat esimerkiksi ohikulkevien alusten, vaikkapa nyt sukellusveneiden, läsnäolosta alueella.
Asiantuntija: Miehistön pitäisi tietää laitteista
Lloyd’s listin lähteiden mukaan alukselle oli tuotu kuuntelu- ja äänityslaitteita suurissa matkalaukuissa. Niiden lisäksi oli tuotu kannettavia tietokoneita, joissa oli turkin- ja venäjänkielisiä näppäimistöjä.
Tiedustelulaitteistoa olisi Porvalin mukaan vaikea kuljettaa alukseen niin, ettei miehistö tietäisi sen olemassaolosta.
– Mutta sitten taas on hyvin todennäköistä, ettei miehistö tiedä, mitä laitteistolla tehdään tai kuinka sitä käytetään.
Porvalin mukaan tiedustelulaitteiston käyttäminen on vaativaa asiantuntijatyötä, johon eivät muun alan ammattilaiset pysty. Hän ei usko, että käyttäjiksi koulutettaisiin laivojen henkilöstöä.
– Todennäköisempää on, että sitä varten aluksella olisi muita ihmisiä laitteistoa hoitamassa, hän sanoo.
Lloyd’s list kertookin, että laivassa oli tunnistettu ulkopuolinen henkilö, joka ei ollut merenkulkija.
Lehden mukaan laitteita oli käytetty tallentamaan kaikki radiotaajuudet ja Venäjälle päästyä ne olisi purettu analysoitavaksi. Laitteita olisivat käyttäneet venäläiset, turkkilaiset ja intialaiset radistit.
Lehti kertoo, että sen jälkeen kun laitteet oli purettu analysoitavaksi, niitä ei palautettu alukseen, vaan ne asennettiin toiseen Venäjän varjolaivastoon yhdistettyyn laivaan, Swiftsea Rideriin.
Vakoilua vai tiedustelua?
Porvali ei kutsuisi lehden kuvailemaa toimintaa vakoiluksi, vaan näkee, että se on tiedustelutoimintaa ja tiedon keräämistä.
– Silloin kun signaalia kerätään kansainvälisiltä merialueilta, siinä ei lähtökohtaisesti rikota kenenkään oikeuksia sillä tavalla, että voitaisiin puhua vakoilusta, Porvali sanoo.
Jos tiedustelijamaa olisi Venäjä, se ei Porvalin mukaan saisi itselleen mitään uutta tietoa Suomen edustalla: Itämeren alueella kulkevat signaalit ovat hyvin todennäköisesti kaikkien rantavaltioiden kerättävissä muutenkin.
Porvalin mukaan kyse on enemmän siitä, minne laiva olisi matkustanut.
– Tyypillisesti aluksia käytetään signaalitiedusteluun siksi, että niitä voidaan siirtää sellaiselle alueelle maailmassa, josta ei muuten saataisi signaalia talteen tai omaan käyttöön.