Ely-keskus kilpailutti Järvi-Suomen alueen lossipalvelut pari vuotta sitten. Suomen lauttaliikenne valitti päätöksestä ja voitti uuden kilpailutuksen lossiliikenteestä.
Suomen lauttaliikenne Oy eli Finferries tarjoaa jatkossakin maantielauttaliikenteen palvelut Järvi-Suomen 12 lauttapaikalla.
Valtion omistama yhtiö hoitaa lautta-, lossi- ja yhteysalusliikennettä Suomessa 51 reitillä.
Lauttaliikenteestä vastaava Varsinais-Suomen ely-keskus kilpailutti maantielauttaliikennepalvelut vuosille 2026–2046 ensimmäisen kerran vuonna 2021. Tuolloin kilpailutuksen voitti norjalainen Torghatten Nord.
Finferries valitti päätöksestä markkinaoikeuteen ja perusteli valitusta muun muassa sillä, ettei norjalainen toimija saa lauttoja liikennepaikoille.
Ely-keskus aloitti kilpailutuksen uudelleen. Tällä kertaa kilpailutuksen voitti Finferries, jonka urakkatarjous oli noin 100 miljoonaa euroa halvempi kuin norjalaisen. Finferriesin tarjous maantielauttaliikennepalveluiden uusimisesta on 235 miljoonaa euroa.
Ely-keskuksen tieinsinööri Tapani Jaakkolan mukaan suuri ero hinnoissa selittyy sillä, että kilpailutussopimuksessa sallittiin myös vanhojen lauttojen osien kierrätys uusien valmistamisessa. Tämä myös pienentää rakentamisen ympäristökuormaa.
Päätös tulee voimaan 25. lokakuuta, jos siitä ei valiteta ennen sitä.
Lauttojen kantavuus on nykyään yleisimmin 60 tonnia. Uudistuksen jälkeen minimikantavuus on 90 tonnia. Esimerkiksi tuulivoimalan siipi tai iso pyöräkuormaaja painaa 30 tonnia.
Suomen maanteillä saa ajaa korkeintaan 76 tonnin painoisilla ajoneuvoilla.