perjantai, 11 lokakuun

Kotihoidon asiakkaiden turvattomuuden tunne on lisääntynyt viimeisen kahden vuoden aikana.

Ari Vihanta,

Katja Wallenius,

Stina Tuominen

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Vanhuspalvelut saavat kansallisessa asiakaskyselyssä varsin hyviä arvosanoja, vaikka julkisesta keskustelusta piirtyy helposti toisenlainen kuva. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisee joka toinen vuosi kyselyn, jossa vanhuspalvelujen asiakkaat arvioivat asteikolla 0–10, kuinka mielellään he suosittelisivat palvelua läheisilleen.

Kotihoidossa 57 prosenttia ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa 52 prosenttia antoi arvosanaksi 9 tai 10. Täysiä kymppejä tuli enemmän kuin joka kolmannelta vastaajalta.

Tulokset eivät ole juurikaan muuttuneet vuodesta 2022.

– Pääsääntöisesti voidaan sanoa, että tulokset ovat edelleen ihan hyvällä tasolla eli monet ikäihmiset edelleen suosittelisivat saamaansa palvelua mielellään, tulkitsee tuloksia THL:n projektikoordinaattori Suvi Leppäaho.

Toisaalta huomion arvoista on, että kotihoidon avun ja palvelun riittävyyteen täysin tyytyväisten asiakkaiden määrä laski edellisestä mittauksesta neljällä prosenttiyksiköllä 54 prosenttiin.

Ikäihminen kaipaa laulua, musiikkia ja yhteistä tekemistä

Erityisen selvästi laski täysin turvalliseksi kokevien osuus sekä toiveiden huomioimiseen täysin tyytyväisten osuus.

Avopalautteiden perusteella turvattomuutta aiheuttivat muun muassa turvarannekkeiden ja -puhelimien käytön ongelmat sekä niitä kautta saatavan avun hitaus. Monilla oli myös ongelmia tunnistaa kotihoidon hoitajia, koska henkilökunnan vaihtuvuus on suurta.

Kyselyn heikoimmat arviot niin kotihoidossa kuin hoivakodeissa annettiin virkistystoiminnan määrästä ja laadusta. Vanhukset kaipasivat enemmän esimerkiksi laulua, musiikkia ja yhteisöllistä tekemistä.

Kotihoidossa tyytymättömyys ruokaan ja ateriapalveluihin lisääntyi edellisestä tutkimuksesta. Täysin tyytyväisiä oli nyt 47 prosenttia, kun viimeksi heitä oli 52 prosenttia.

Kyselyn mukaan yli viidennes asiakkaista kärsii yksinäisyydestä usein tai koko ajan.

Hoitajien tuttuus tuo turvaa

Ensimmäinen kysely vuonna 2022 tehtiin juuri ennen kuin uudet hyvinvointialueet aloittivat toimintansa. Tämän vuoden kyselyn aikaan ne olivat toimineet hieman yli vuoden.

– Järjestämisvastuun vaihtuminen on voinut tuoda muutosta esimerkiksi palvelujen myöntämisen kriteereihin, asiakasmaksuihin ja ostopalveluihin, joita on kilpailutettu uudelleen. Nämä voivat vaikuttaa asiakkaiden kokemuksiin, kertoo Leppäaho.

Kruunupyyn kunnan kotihoito ylsi sekä vuonna 2022 että 2024 kymmenen parhaan joukkoon. Ensimmäisessä mittauksessa palvelun tuottajana oli naapurimaakunnan Keski-Pohjanmaan kuntien muodostama kuntayhtymä. Uudistuksessa palvelun järjestämisvastuu siirtyi Pohjanmaan hyvinvointialueelle.

Palveluesihenkilö Åsa Häyrynen arvelee, että syynä hyviin tuloksiin on se, että hoitajat ovat usein tuttuja.

– Hoitajat asuvat usein samassa kylässä, ja ovat olleet jo ennestään tuttuja tai heidän vanhempansa tai isovanhempansa ovat tuttuja. Se tuo turvaa.

Alla olevasta koneesta voit tutkia, mitä yksiköitä asiakkaat pitävät parhaina omalla hyvinvointialueellasi.

Toteutus vaatii toimiakseen JavaScriptin.

Tutkimukseen vastanneet toivovat enemmän aikaa hoitajien kanssa, ja he antoivat palautetta liiallisesta kiireestä ja kiireen tunteesta hoidon aikana.

Kruunupyyn kotihoidossa pyritään pitämään kiinni henkilökohtaiseen hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjatuista ajoista.

– Yleensä hoitajillamme on aikaa asiakkaille, että ei hosuta sieltä pois, sanoo Häyrynen.

Vuoden 2024 alussa tehtyyn Kerro palvelustasi -asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi yli 40 000 kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasta. Vastauksia tuli noin 2 400 vanhuspalveluyksiköstä.

Kotihoidon ja yhteisöllisen asumisen asiakkaista yli puolet vastasi kyselyyn itsenäisesti tai läheisen kanssa. Ympärivuorokautisessa hoivalaitoksessa olevista 70 prosenttia vastasi hoitajan tai avustajan kanssa.

Asiakastyytyväisyyden seuranta on kirjattu vanhuspalvelulakiin. Kysely pilotoitiin vuonna 2022.

Jaa.
Exit mobile version