Suomessa kartoitetaan maastopaloja tällä hetkellä 19 reitillä. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla tilanne alkaa muistuttaa vuotta 2018, jolloin palolentoja tehtiin ennätysmäärä.
Päivi Rautanen,
Antti Kettumäki
Palolentokausi on alkanut vilkkaana monin paikoin.
Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla vapaaehtoiset ovat lähteneet tähystyslennoille jopa kaksi kertaa päivässä maaston kuivuuden vuoksi.
– Tällä hetkellä lennämme kerran, mutta ennusteiden mukaan viikonloppua vasten tiedossa on jälleen kaksi lentoa päivässä, selvittää Etelä-Pohjanmaan ilmailukerhon puheenjohtaja ja palolentotukikohdan päällikkö Heikki Ala-Mursula.
Palolentoja järjestävät tahot seuraavat Ilmatieteen laitoksen maastopaloindeksiä, joka kertoo maaston kuivuudesta ja määrittää lentokertojen määrän.
– Kun on maastopalovaroitus, lennetään pääsääntöisesti yksi lento päivässä. Todella kova riski isoille maastopaloille on silloin, kun varoituskartta hehkuu punaisena. Silloin lennetään kaksi lentoa, Heikki Ala-Mursula kertoo.
Maastopalojen lentovalvonta on tehokas tapa havaita palot aikaisessa vaiheessa.
– Savuja on jo näkynyt eli emme lennä turhaan. Mitä aiemmin paloa päästään sammuttamaan, sitä vähemmän se aiheuttaa tuhoa ja vahinkoa, Heikki Ala-Mursula toteaa.
Kaakkois-Suomessa vilkkainta
Koko maan palolentoja hallinnoi Pohjois-Suomen aluehallintovirasto.
– Tähystyslentoja lennetään tällä hetkellä 19 reitillä, pohjoisimmat niistä Rovaniemen pohjoispuolella, kertoo pelastusylitarkastaja Anna Mattila.
Mattilan mukaan juuri nyt on kiireisintä Kaakkois-Suomessa. Siellä lennetään kaksi tähystyslentoa päivässä.
– Tähänastinen tähystyskausi noudattelee aiempien vuosien mallia. Myös maastopalohavaintoja on tehty entiseen malliin, Anna Mattila kertoo.
Etelä-Pohjanmaalla palolentokevät on ollut normaalia vilkkaampi. Heikki Ala-Mursula arvioi, että toukokuu alkaa muistuttaa vuotta 2018, jolloin kerho lensi ennätysmäärän palolentoja.
Kun savu nousee
Etelä-Pohjanmaan palolentotukikohdan varapäällikkö ja palolento-opettaja Erkki Mäkynen laskee, että maakunnan tähystyslentoreitille kertyy pituutta lähes 450 kilometriä.
Välillä poiketaan myös naapuriin, Pohjanmaan maakunnan puolelle.
Kun palo tai savu huomataan koneesta käsin, alkaa tapahtua.
– Lähdemme katsomaan, mikä savun aiheuttaa. Laitetaan kellonaika ylös ja ilmoitetaan Virvellä eli viranomaisten radiolla hätäkeskukselle, että savuhavainto on tehty, Erkki Mäkynen kertoo.
Heikki Ala-Mursula jatkaa ja sanoo, että koneesta käsin autetaan myös pelastuslaitosta.
– Kuvaamme ryhmävideopalvelulaitteella materiaalia pelastuslaitoksen tueksi, jotta he voivat tutustua kohteeseen.
Palot saattavat olla hankalissakin paikoissa etenkin ukkosen jäljiltä.
– Lennoilla havaitaan syrjäisetkin paikat vaikka suon takaa.
Hieno sää ei ole paras keli tähystyslennoille
Aurinkoisella säällä uskoisi olevan mukava lentää, mutta siihen liittyy myös hankaluuksia.
– Kun aurinko lämmittää maastoa eri tahtiin eri paikoissa, se aiheuttaa termiikkiä. Siitä muodostuu pientä turbulenssia, joka heiluttaa konetta, mikä ei ole lentäjälle kovin miellyttävää, Heikki Ala-Mursula kertoo.