lauantai, 4 tammikuun

Ympäristöjärjestö WWF on muistuttanut Suomenlahden öljyonnettomuuden riskeistä jo vuosia.

Eduskunnan puolustusvaliokunta aikoo keskustella Venäjän niin kutsutun varjolaivaston muodostamasta uhasta ympäristölle. Näin kertoo Ylelle puolustusvaliokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen Jukka Kopra.

Kopran mukaan puolustusvaliokunta ei ole käsitellyt tätä näkökulmaa kokouksissaan aikaisemmin.

Eduskunnan puolustusvaliokunta keskeyttää joululomansa ja kokoontuu ensi perjantaina käsittelemään tuoreimpia merikaapelivaurioita Suomenlahdella. Eduskunnan turvatiloissa järjestettävään kokoukseen on pyydetty kaikkia merikaapelivaurioiden tutkinnasta vastaavia viranomaisia kertomaan tiedoistaan.

Kopran mielestä huonokuntoisen varjolaivaston aiheuttama riski on ilmeinen myös ympäristölle.

– Kun on näitä kaiken maailman ankkurinlaahausjuttuja ollut, mietin, missä määrin merimiestaidot ovat hallinnassa, missä määrin ollaan välinpitämättömiä ja missä määrin sitten sabotoidaan tarkoituksella. Tilanne on huolestuttava, Kopra toteaa.

Kopran mukaan nyt pitää selvittää, miten ympäristöriskin sisältävien alusten pääsy Itämerelle voitaisiin estää huomioiden kansainvälinen merioikeus vapaaseen liikkumiseen ja muut kansainväliset sopimukset.

Yli 10 000 suomalaista koulutettu öljyntorjuntaan

Ympäristöjärjestö Suomen WWF on muistuttanut öljyonnettomuuden riskistä kapealla ja vilkkaasti liikennöidyllä Suomenlahdella jo vuosia.

– Olen tosi huolissani sekä onnettomuuksista että myös tahallisesta hybridivaikuttamisesta, WWF:n pääsihteeri Jari Luukkonen sanoo.

Takavarikoidussa Eagle S -tankkerissa on 35 000 tonnia bensiiniä, mutta Luukkosen mukaan Suomenlahdella liikkuu myös huonokuntoisia tankkereita, joissa on lastina 100 000 tonnia raskasta polttoöljyä. Lisäksi monien alusten miehistön taitotaso on kysymysmerkki.

Raskas polttoöljy voi painua jään alle, jolloin sen torjunta vaikeutuu, ja esimerkiksi lintujen kevätmuuton aikana öljytuho voisi olla Luukkosen mukaan katastrofaalinen.

Maanpuolustuskurssin käynyt WWF:n Luukkonen osaa myös laajentaa mahdollisen hybridioperaation vaikutusta.

– Jos tuollainen tankkilaiva ajettaisiin karille Suomenlahdella, onnettomuus aiheuttaisi valtavan ongelman ympäristölle, mutta sitoisi myös valtavan määrän Suomen viranomaisten resursseja torjuntatöihin.

Luukkosen mukaan tahallisen tankkerionnettomuuden riski on mahdollinen.

– Ei tietysti kukaan halua uskoakaan, että se oikeasti voisi olla mahdollinen riski, mutta kun Venäjästä ei tällä hetkellä pysty sanomaan yhtään mitään.

WWF on kouluttanut jo yli 10 000 suomalaista vapaaehtoista öljyntorjuntaan. Vastaavaa joukkoa vapaaehtoisia ei ole esimerkiksi Ruotsissa, mutta virolaisen ympäristöjärjestön verkkosivujen mukaan Virossa vapaaehtoisia on jonkin verran.

– Koulutetut ja organisoidut vapaaehtoiset toimivat viranomaisten apuna tarvittaessa, Luukkonen kertoo.

Jaa.
Exit mobile version