lauantai, 21 syyskuun

Maanantaina tehty tarkastus paljasti, että Kyrönjoen ratasilta on kriittisen huonossa kunnossa.

Väylävirasto kieltää turvallisuussyistä liikennöinnin Seinäjoen ja Kaskisten välisellä Suupohjan radalla lauantaista 14.9. lähtien.

Syynä on Kyrönjoen ratasillan kriittisen huonon kunto.

Kyrönjoen silta osoittautui maanantaina toteutetussa tarkastuksessa kauttaaltaan ruostuneeksi, kertoo Väylävirasto tiedotteessa.

Sillan kantavissa rakenneosissa on raiteiden alapuolella on erittäin vakavaa syöpymäkorroosiota, joka on vähentänyt terästen ainesvahvuutta.

Korjaaminen ei ole mahdollista, vaan tilalle pitäisi rakentaa uusi silta.

Radan kuntoa on seurattu vuosien ajan

Suupohjan (välillä Seinäjoki-Kaskinen) 113 kilometriä pitkällä radalla on 35 ratasiltaa, joista 26 on Väyläviraston mukaan erittäin huonossa kunnossa.

Radalla on useita merkittäviä kuntopuutteita, joista kriittisin on siltojen riittämätön kantavuus.

Väylävirasto kertoo seuranneensa tiiviisti vuosien ajan siltojen nopeasti heikentyvää kuntoa.

Turvallisuutta on parannettu asettamalla radalle paino- ja nopeusrajoituksia.

Kyrönjoen sillalla sekä muilla kriittisimmillä silloilla on nopeusrajoitus 20 kilometriä tunnissa, mutta nopeuden alentaminenkaan edelleen ei sekään varmistaisi enää turvallista liikennöintiä.

Hallituksen budjettiehdotuksessa ensi vuodelle on esitetty Suupohjan radan korjaamiseen 15 miljoonan euron valtuutta sekä miljoonan määrärahaa hankkeen suunnitteluun ja osittaiseen toteuttamiseen.

Seinäjoki–Teuva-väliä kulkee päivittäin keskimäärin kahdesta neljään tavarajunaa.

Jaa.
Exit mobile version