lauantai, 12 lokakuun

Itärajan bensaralli keskeytyi, kun raja suljettiin viime vuoden lopulla. Rajan pinnassa toimivia huoltamoyrittäjiä nykytilanne lähtökohtaisesti hyödyttää.

Niiralan raja-asemalle johtava tie katkeaa betoniporsaiden ja piikkilangan muodostamaan esteeseen. Raja on ollut kiinni joulukuusta alkaen, mutta vielä viime vuoden syksyllä raja-asemilla kävi kuhina.

Itärajan ylitti yksistään Niiralan kautta viime vuonna yli 100 000 suomalaista. Moni heistä kävi rajan takana tankkaamassa edullista polttoainetta. Itärajan bensarallista tuli vuosien aikana suorastaan ilmiö.

Yksi vakiokävijöistä oli joensuulainen Sirpa Laurimo, jolle vapaapäivä töistä tarkoitti yleensä tankkauspäivää. Mieli paloi rajan taakse myös varsinaisen työpäivän jälkeen.

– Jos pääsin kolmelta töistä, niin lähdin heti sen jälkeen. Tankkireissu kesti odotusaikoineen kolme ja puoli tuntia, hän laskee.

Säästö satoja euroa kuukaudessa

Laurimon perheessä oli käytössä kolme autoa, minkä vuoksi hän saattoi tehdä saman päivän aikana useampiakin reissuja. Passissa olevien leimojen perusteella näin kävi viimeksi vuoden 2023 maaliskuussa.

– Olen käynyt tankkaamassa Venäjällä vuodesta 2008 alkaen.

Hän laskee, että onnistui viime vuoden aikana säästämään polttoainekuluissa 70 euroa viikossa.

Ei siis ihme, että Laurimo odottaa nyt innokkaasti päivää, jolloin raja taas aukeaa. Hän aikoo hakea viisumia heti, kun se on mahdollista.

– Siinä vaiheessa kun lupa tulee, niin kaikki ryntäävät, hän virnistää.

Samaa mieltä on Venäjän Karjalasta Kiteelle muuttanut Vladimir Kulikov. Hän ei halua tukea Putinin sotaa taloudellisesti, mutta menisi silti tilaisuuden tullen taas rajan taakse tankkaamaan.

– Kuten kaikki suomalaiset ja täällä asuvat venäläiset, myös minä menen tankkaamaan.

Suljettu raja hyödyttää ainakin periaatteessa yrittäjiä

Tankkaajien on toistaiseksi ostettava polttoaineensa Suomessa, mikä hyödyttää huoltamoalan yrittäjiä.

Liikennepalvelukauppiaitten toimitusjohtajan Jari Salosen mukaan itärajan bensarallin vaikutuksia suomalaisiin huoltamoihin on tutkittu viimeksi runsaat kymmenen vuotta sitten. Silloin joka viides alle 200 kilometrin päässä rajasta toiminut huoltamoyrittäjä katsoi rajantakaisen tankkaamisen vähentäneen polttoainemyyntiä.

Rajan pinnassa toimivien yrittäjien tilanne kuitenkin vaihtelee. Tästä on esimerkkinä Tohmajärven SEO, joka aiemmin toimi Teboilin väreissä.

Yrittäjä Merja van Assendelftin mukaan huoltamoa vastapäätä oleva kylmäasema pystyy myymään huomattavasti alhaisemmilla hinnoilla. Nykytilanne ei sen vuoksi hyödytä häntä, vaan kilpailijaa.

– Emme ole saaneet niitä asiakkaita, jotka ovat käyneet tankkaamassa rajan toisella puolella, hän arvelee.

Van Assendelftin mielestä itärajaa ei silti tarvitse avata.

– Raja saa pysyä kiinni niin kauan, kun tilanne on näin.

Valtioneuvosto päätti huhtikuussa, että Suomen ja Venäjän maarajan rajanylityspaikat pysyvät suljettuina. Sisäministeriön mukaan päätös on voimassa toistaiseksi, kuitenkin enintään niin kauan kuin se on välttämätöntä.

Jaa.
Exit mobile version