Norjalaismedia NRK on paljastanut uudenlaisen huijauksen, jonka avulla venäläistä öljyä kuljettavien laivojen liikennöinti on ollut mahdollista.
Maaliskuun 12. päivä Achilles-niminen öljytankkeri aloitti matkansa Venäjän Primorskin satamasta kohti Atlantin valtamerta.
Myöhemmin Suomen ja Tanskan viranomaiset tarkastivat vuoroillaan Venäjän varjolaivastoon liitetyn aluksen liikennöintiluvat muiden Nato-maiden puolesta.
Tarkastusten jälkeen laiva jatkoi matkaansa suunnitellusti. Lupa-asiat näyttivät päällepäin olevan kunnossa.
Norjan yleisradioyhtiön NRK:n mukaan Norjan viranomaiset kuitenkin tiesivät, että Achilles liikennöi väärennettyjen norjalaisten vakuutuspaperien turvin. Suomen ja Tanskan viranomaisia ei kuitenkaan koskaan varoitettu tästä.
Suomen viranomaisten tietoisuuteen asia tuli vasta maaliskuun lopussa, kun vakuutushuijausta tutkineet toimittajat ottivat yhteyttä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.
Kymmenet alukset liikennöivät väärennetyillä papereilla
NRK ja tanskalainen Danwatch paljastivat maaliskuussa, että yli 70 Venäjän varjolaivastoon liitettyä alusta liikennöi norjalaisen Ro Marine -yhtiön vakuuttamina. Aluksista vain 21 on ollut EU:n pakotelistalla.
Laivoista ainakin seitsemän on NRK:n mukaan liikennöinyt Suomenlahden alueella ja esittänyt tarkastuksissa Ro Marinen myöntämiä vakuutuspapereita. Jutun alussa mainittu Achilles on vain yksi niistä.
Ro Marine väittää itse olevansa maailmalla johtava kansainväliseen rahtiliikenteeseen erikoistunut vakuutusyhtiö. Lisäksi yhtiö väittää, että sen toimisto sijaitsee samassa rakennuksessa Norjan varustamoliiton kanssa.
Molemmat väitteet ovat valheellisia.
Norjan finanssivalvonta ei ole koskaan myöntänyt Ro Marinelle valtuuksia toimia vakuutusalalla.
Jäljille päästin ghanalaismiehen avulla
Valtava huijaus alkoi NRK:n mukaan paljastua, kun ghanalainen yhtiö lähestyi Norjan viranomaisia viime syyskuussa.
Ghanalaisen vakuutusyhtiön työntekijä halusi varmistaa, että Ro Marine on oikea yhtiö, ja että sen paperit ovat kunnossa.
Sähköpostin liitteenä oli kuvakaappaus Ro Marinen myöntämästä vakuutusasiakirjasta.
Norjan finanssivalvonta tajusi nopeasti, että kyseessä oli väärennetty dokumentti.
Sopimus oli päivätty vuodelle 2016 ja sen oli allekirjoittanut henkilö, joka ei ole koskaan työskennellyt finanssivalvonnassa. Kyseistä dokumenttipohjaa tai leimaa virasto ei ole myöskään koskaan käyttänyt.
Nyt yhteensä neljää ihmistä; yhtä venäläistä, yhtä bulgarialaista ja kahta norjalaista epäillään dokumenttien väärentämisestä ja luvattoman vakuutusyhtiön pyörittämisestä.
Rikoksista epäillyt norjalaiset vastasivat NRK:lle asianajajansa välityksellä, etteivät he ymmärrä syytteitä. Kaksikolla ei ole ollut hetkeen virallista roolia yrityksen toiminnassa.
Norjan julkisten asiakirjojen mukaan Ro Marinen omistaa nykyään Pietarista kotoisin oleva Venäjän kansalainen, joka toimii myös yrityksen johtajana. Kyseisellä miehellä on NRK:n mukaan myös muita yhteyksiä Norjan yritysmaailmaan.
Norjassa aloitettiin tutkinta
NRK:n paljastuksen jälkeen Norjassa on aloitettu tutkinta siitä, miksei Tanskan ja Suomen viranomaisia koskaan varoitettu paljastuneesta huijauksesta.
Norjan vientivalvonta oli saanut tiedon huijauksesta jo tammikuussa. Asiasta oli sen jälkeen ilmoitettu eteenpäin maan turvallisuuspalvelulle. Käytössä ollut protokolla ei kuitenkaan edellyttänyt ulkomaiden varoittamista.
Norjan varaulkoministeri Eivind Vad Petersson sanoo, että käytäntöjä aiotaan päivittää.
Norjan ulkoasiainneuvoston puheenjohtajan Ine Eriksen Søreiden mukaan on valitettavaa, ettei maan ministeriöiden ja virastojen yhteistyö ole toiminut riittävän tehokkaasti, jotta muita Pohjoismaita olisi voitu varoittaa.
Väärennetyt dokumentit ovat vain yksi monista keinoista, joita Venäjä käyttää varmistaakseen varjolaivastonsa toiminnan jatkumisen.
Maaliskuun alussa Ylen MOT-toimitus paljasti, että venäläiset ovat siirtäneet merkittävän osan varjolaivaston toimintaa johtavista yhtiöistä ulkomaille.