keskiviikko, 15 tammikuun

Länsimaiset tankkerit auttavat Venäjää jatkuvasti öljysiirroissa ja rikkovat pakotteita, sanoo öljykauppaa tarkkaileva analyytikko.

Öljytankkeri Sea Fidelity kuljetti kesällä 2024 venäläistä öljyä. Tankkeri on ainakin Britannian pakotelistalla. Kuva: Trevor Benbrook / Alamy/All Over Press

Venäläistä öljyä kuljettavien tankkereiden toistuva kaava Ukrainan sodan ajalta:

Öljysatamasta lähtevä tankkeri kohtaa merellä toisen tankkerin, alukset kytkevät sijainninmääritysjärjestelmä AIS:n pois päältä, alukset asettuvat vierekkäin ja pian öljy virtaa tankkerista toiseen.

Näin toteutuu pimeä lastinsiirto tankkerien välillä.

– Öljylastien siirrot alkoivat yleistyä nopeasti sen jälkeen, kun länsi asetti Venäjälle pakotteita.

Näin toteaa Isaac Levi, joka johtaa Venäjään ja energiaan keskittynyttä tutkimusryhmää ajatuspaja CREA:ssa.

Öljyä on aina siirretty tankkereiden välillä osana tavanomaista merenkulkua. Sitä tehdään etenkin siksi, että suuret tankkerit eivät pysty kulkemaan useimpiin satamiin. Öljy pitää siis syöttää ja purkaa niistä pienemmillä tankkereilla, jotka pääsevät kokonsa puolesta satamiin.

Venäläisen öljyn tapauksessa kyse on kuitenkin pitkälti muusta, Levi sanoo.

– Siirtoja tehdään viranomaisten hämäämiseksi ja öljyn alkuperän piilottamiseksi.

Öljysiirrossa tankkerit asetetaan tiukasti rinnakkain. Kuvissa näkyy öljynsiirto Punaisellamerellä. Venäjän tekemistä siirroista kuvia ei ole.

Kaksi taktiikkaa

Useimmissa tapauksissa venäläistä öljyä sekoitetaan tankkerisiirroissa muihin öljylaatuihin.

– Näin voidaan antaa vaikutelma, että tämä ei olekaan venäläistä öljyä, sanoo meriliikenteen professori Ulla Tapaninen.

Kun venäläinen öljy on sekoitettu esimerkiksi saudiarabialaiseen, sekoitus myydään ei-venäläisenä. Tällä tapaa Venäjä kiertää lännen asettamaa öljyn hintakattoa ja saa suurempaa tuottoa öljylleen.

Toisinaan tankkerien välillä kulkee pelkkää venäläistä öljyä. Jo lastin vaihtaminen tankkerista toiseen vaikeuttaa valvontaa.

– Jos tarkoituksena on kiertää sanktioita, ja myydä venäläistä öljyä sanktioimattomana, niin samalla joudutaan sitten myös väärentämään papereita, Tapaninen toteaa.

Lännen varustamot rikkovat pakotteita

Venäläistä öljyä on siirretty pelkästään EU:n vesialueilla tankkerien välillä yli seitsemän miljardin euron edestä vuonna 2024, raportoi Venäjän öljykuljetuksia seuraava CREA.

Noin kolmannekseen siirroista osallistui Venäjän varjolaivastoon kuuluva tankkeri.

Lopuissa tapauksista venäläisöljyä kuljettivat länsimaiden operoimat tai vakuuttamat tankkerit. Viime vuonna ne olivat CREA:n mukaan osallisina yli viiden miljardin euron öljylastien siirtoihin EU:n vesillä.

– Arvioisin, että yli kolme neljäsosaa näistä länsitankkereista rikkoo pakotteita. Luku voi helposti olla korkeampikin, CREA:n Isaac Levi sanoo.

Suuressa osassa tapauksista läntisillä yhtiöillä on vähintään vahva epäily, että tankkerien säiliöissä on todellisuudessa venäläistä öljyä, vaikka kauppias sanoisi muuta.

Levin mukaan ongelmana ovat pakotteiden aukot ja hyvin heikko valvonta.

Hintakatto kieltää EU- ja G7-maita kuljettamasta ja vakuuttamasta venäläistä öljyä, jos se myydään yli 60 dollarilla per tynnyri. Hintakaton rikkomista on kuitenkin hankalaa todistaa.

Levi sanoo, että viranomaiset eivät esimerkiksi pääse kunnolla käsiksi öljykaupan rahaliikenteeseen.

– Öljykauppiaat voivat myös esittää, että lasti on myyty hintakaton alittavalla hinnalla. Kuljetuksesta otetaan kuitenkin samalla ylihintaa.

Juuri nyt on odotettavissa, että uudet toimet voivat hidastaa pakotteiden kiertämistä. Yhdysvallat asetti viime perjantaina yli 180 varjolaivaa tiukkojen pakotteiden kohteeksi.

Ympäristöriskit kasvavat

Meriliikenneprofessori Ulla Tapaninen sanoo, että merellä tehtävät öljysiirrot ovat yleisesti melko turvallisia. Niitä tehdään jatkuvasti, mutta onnettomuuksia on melko harvoin.

Venäjän tapauksessa riskit ovat kuitenkin suurempia.

Varjolaivaston alukset ovat vanhoja ja monet huonokuntoisia, ne tehdään paikannusjärjestelmä suljettuna ja myös entistä vaarallisemmissa paikoissa. Meriliikenteestä uutisoiva Lloyd’s List esimerkiksi havaitsi siirtoja keskellä Atlantin valtamerta, jossa rahdinvaihtoa ei ole koskaan aiemmin tehty. Syy on ilmeinen: sään ja olosuhteiden tuomat riskit ovat siellä selvästi suurempia.

Monilta varjolaivaston aluksilta puuttuvat kunnon vakuutukset. Jos öljynsiirrossa tapahtuisi onnettomuus EU-vesillä, kaikki öljyvahingon puhdistuksen kustannukset tulisivat rannikkovaltioiden harteille.

Uutispodcast: Näin Venäjän varjolaivasto kiertää pakotteita Itämerellä

Venäjän varjolaivasto halutaan nyt kuriin, koska siitä on tullut pelottava ase

Venäjän ympäristöpolitiikan professori Veli-Pekka Tynkkynen kertoo Ylen Uutispodcastissa, miten Venäjä kiertää pakotteita ja kerää rahaa varjolaivastonsa avulla.
Jaa.
Exit mobile version