keskiviikko, 4 joulukuun

Verkosta tilaaminen voi olla varsinainen taitolaji, kun pitäisi erottaa luotettava kauppa huijaussivustoista.

Jos paketti saapuu perille, sen sisältö ei välttämättä ole sitä, mitä piti.

Tuotteen palauttaminen ei aina ole mahdollista tai kannattavaa.

Yle kysyi lukijoiden kokemuksia verkko-ostoksista. Vastausten perusteella verkosta tilatut tuotteet voivat yllättää monin tavoin, sekä kielteisesti että myönteisesti.

Netistä katoavat verkkokaupat

Tuote ei vastaa odotuksia. Kun sen haluaa palauttaa, ulkomaalainen verkkokauppa on kadonnut jäljettömiin.

Näin kävi Ylen joukkoistukseen vastanneelle Kai Hakiolle.

Miniteltta, joka ei auennut

”Kuvissa mainostettiin itsestään avautuvaa pop-up telttaa neljälle hengelle. Lopputulos oli jotain aivan muuta. Telttaan olisi mahtunut juuri ja juuri muutama lapsi. Itseaukeamisesta ei ollut tietoakaan. Maksun hoidimme Paypal-sovelluksen kautta ja se oli meidän onnemme. Kun yritimme palauttaa paketin, myyjä ei vastannut yhteydenottoihin. Paypal pidätti myyjän tililtä rahat, jotka saimme takaisin. Paketti matkusti takaisin Kiinaan, jossa sitä ei kukaan ottanut vastaan. Tämän jälkeen se lähti takaisin Suomeen ja lopulta Posti hävitti sen.”

Hakio tilasi teltan Polaristore-verkkokaupasta. Sivusto ei enää aukea, mutta sen kautta saattaa päätyä suomenkieliselle kasinosivustolle. Kuva: Lukijan kuva / Kai Hakio

Minikokoinen kristallikalenteri

Hanna-Riikka Alatalo tilasi kristalliadventtikalenterin, jonka koko ei vastannut hänen odotuksiaan.

”Kalenteri oli dvd-levyn kokoinen. Odotimme isompaa kuvan perusteella. Kauppaan en ole saanut yhteyttä tilauksen jälkeen. Onneksi valitsin laskutustavaksi Klarnan, joka on mitätöinyt laskuni.”

Alatalo tilasi kalenterin Crystaladvent.comista, joka ei enää ole Shopify-kauppapaikkasivustolla. Kuva: Lukijan kuva / Hanna-Riikka Alatalo

Paita ilman pesulappua

Pirjo Metsovaara tilasi pellavapaidan, joka ei ollutkaan pellavaa.

”Tilasin ”pellavapaidan” muka suomalaisesta perheyrityksestä. Paita ei ole pellavaa nähnytkään. Se on jotain keinokuitua. On vaikea tietää mitä, sillä siinä ei ole mitään lappuja. Ei pesuohjetta, ei materiaalitietoa, eikä valmistajaa tai valmistusmaata. Paidan kuvio ja väri ovat samanlaiset kuin Instagramissa olleessa kuvassa. Paita tuli Kiinasta.”

Metsovaaran käyttämää Belluna Helsinki -verkkokauppaa arvostellaan ankarasti sosiaalisessa mediassa.

Kaupasta on tullut toistakymmentä yhteydenottoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvontaan sekä ainakin yksi valitus Euroopan kuluttajakeskukseen.

Euroopan kuluttajakeskus sovittelee sellaisia riitatapauksia, joissa suomalaiskuluttajan vastapuolena oleva elinkeinonharjoittaja sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa. KKV taas hoitaa pääasiassa suomalaisyritysten ja suomalaisten kuluttajien välisiä erimielisyyksiä.

Myös Iltasanomat kirjoitti elokuun lopussa, kuinka BellunaHelsinki antaa vaikutelman kotimaisuudesta, mutta se ei ole suomalainen yritys.

Marraskuun lopussa Belluna Helsinki-sivusto oli hävinnyt Shopify-alustalta. Kuva: Lukijan kuva / Pirjo Metsovaara

Nimeä vaihtavat verkkokaupat

Huonolaatuiset jakut

Pirjo Paasio tilasi kaksi jakkua ja takin suomalaisella nimellä esiintyvästä verkkokaupasta eli Kalevala-Tampereesta. Paasion paketti lähetettiin kuitenkin Kiinasta.

”Laatu oli surkea. Vaatteet eivät vähääkään muistuttaneet nettisivujen kuvia.”

Yle on nähnyt Paasion ja verkkokaupan välisen sähköpostinvaihdon. Aluksi Paasio sai ilmoituksen paketin saapumisesta Kalevala-Tampereen ”asiakaspalvelutiimiltä”. Myöhemmin viestiketjuun on vastannut ”Helmi Customer Support”, jonka käyttämä kieli vaikuttaa siltä, että se saattaa olla tekoälyn tai käännösohjelman tekemää.

Useiden viestien jälkeen Paasio sai palautusosoitteen tuotteille. Se on Kiinassa, ja hän joutuu itse maksamaan postikulut.

Vaihtoehtona kalliille Kiina-lähetykselle ”Helmi Customer Support” ehdottaa Paasiolle, että hän pitää tuotteet ja tekee uuden tilauksen, josta saa alennusta.

Paasio harkitsee tarttuvansa siihen, koska palautus saattaisi maksaisi enemmän kuin hänen alunperin tilaamansa tuotteet.

Sosiaalisessa mediassa on runsaasti keskustelua ja huonoja kokemuksia Kalevala-Tampere-verkkokaupasta. Kuva: Lukijan kuva / Pirjo Paasio

Myös Helsingin Sanomat on tehnyt marraskuun puolivälissä jutun, jonka mukaan Kalevala-Tampereen kanssa samoilla yritystiedoilla löytyi ainakin kaksi suomenkielistä verkkokauppaa: Helmi’s laukut ja Aino&Veikko.

Helmi´s laukut ja Aino&Veikko -sivustot eivät enää aukea, mutta Kaleva-Tampere on toiminnassa.

Viranomaiset eivät saa yhteyttä verkkokauppaan

Euroopan kuluttajakeskuksen johtava asiantuntija Oskari Stenius kertoo Ylelle, että Kalevala-Tampereesta on tullut tänä vuonna useita kymmeniä yhteydenottoja KKV:n kuluttajaneuvontaan ja 12 yhteydenottoa Euroopan kuluttajakeskukseen.

Kuluttajien kertomusten mukaan tuotteet eivät ole vastanneet sovittua tai niiden laatu on ollut huono. Myös kaupan peruminen on ollut vaikeaa. Lisäksi riitaa on tullut siitä, kumpi osapuoli vastaa tuotteiden palautuskuluista.

Steniuksen mukaan kertoo Euroopan kuluttajakeskus on yritettänyt sovitella Kalevala-Tampere-riitoja, mutta verkkokaupan taustayritys eli hollantilainen DRX ecommerce ei ole vastannut Alankomaiden Euroopan kuluttajakeskuksen yhteydenottoihin.

Euroopan kuluttajakeskusten verkoston sovittelussa yhteyttä elinkeinonharjoittajaan ottaa tämän oman kotivaltion kuluttajakeskus.

Videolla Ylen toimittaja Ulla Malminen kertoo, kuinka häntä huijattiin verkkokaupoilla.

Vialliset tuotteet

Osa Ylelle vastanneista lukijoista on saanut muista verkkokaupoista viallisen tai huonolaatuisen tuotteen, mutta sen palauttaminen ei ole järkevää vaivan ja postikulujen vuoksi.

Patterihanskat eivät lämmenneet

Juha Lappalainen tilasi Luna Helsinki-verkkokaupasta kaksi paria patterilämmitteisiä hanskoja, joiden tekniikka ei toimi lainkaan.

”Hanskojen sisällä oli akun sijaan tyhjä akkurasia. Yritin lämmittää hanskoja 1,5 voltin paristoilla, mitkä sopivat akkurasiaan, mutta ne eivät lämmenneet. Hanskoissa on lämmityselementit, mutta ne eivät ole yhteensopivat tarjotun virtalähdemahdollisuuden kanssa. Tein valituksen. Minulle luvattiin seuraavasta tilauksesta 15 prosentin alennus, mutta en saanut hyvitystä tilatusta tuotteesta, enkä akkua siihen.”

Monet moittivat Luna Helsinkiä sosiaalisessa mediassa. Kauppaa ei löydy enää netistä.

”Jatkossa olen varovaisempi tilausten kanssa.”

Euroopan kuluttajakeskus on saanut kaupasta neljä valitusta ja KKV ainakin yhden.

Lappalaisen hanskat ovat mukavat ja lämpimät myös ilman akkua, joten hän päätti pitää ne. Kuva: Lukijan kuva / Juha Lappalainen

Väärä naama kirjanmerkissä

Joonas Reinikan tilaama kirjanmerkki muistutti vain etäisesti tuotekuvaa.

”Tilasin Aliexpressiltä kirjanmerkin, koska halvalla sai. Kirjanmerkki ei ollut ihan sitä mitä tilasin, kuten kuvasta huomaa.”

Reinikka sai kirjanmerkistä maksamansa rahat takaisin. Kuva: Lukijan kuva / Joonas Reinikka

Viallinen muistipeli

Marja-Terttu Lampinen tilasi Temusta muistipelin, jonka kaksi nappulaa olivat tunnistettavia.

”Otin verkkokauppaan yhteyttä kuvan kera ja sain rahani takaisin.”

Lampisen ei tarvinnut palauttaa viallista tuotetta. Kuva: Lukijan kuva / Marja-Terttu Lampinen

Vääränkokoiset tuotteet

Pikkuruiset kissaruukut

Tuotekuva voi antaa väärän vaikutelman tuotteen koosta.

Mari Hotokka tilasi Temusta kaksi kissaruukkua, jotka olivatkin miniruukkuja.

”Koko ei ollut selvästi esillä, joten uskoin niiden olevan normaalin kokoisia. Kun tuotteet tulivat, hämmästykseni oli suuri.”

Kissaruukut ovat noin seitsemän senttiä korkeat ja kolme senttiä leveät. Kuva: Lukijan kuva / Mari Hotokka

Virheistä oppii

Vaarallinen sähköpistokevalo

Outi Ämmi kertoo tilanneensa verkkokauppa Wishistä paljon hyvää tavaraa edullisesti, mutta yksi ostos oli huti.

”Sähköpistokkeeseen laitettava valo näytti niin vaaralliselta, etten uskaltanut sitä edes kokeilla.”

Ämmi on oppinut tekemään onnistuneita tilauksia virheiden kautta.

”Katson tuotteen arvioinnit ja niiden määrän, myyjän arvioinnit ja myyntimäärät sekä saman tuotteen eri myyjiltä. Osa myyjistä on täsmällisiä ja rehellisiä, osa epäselviä ja harhaanjohtavia. Jos ostaa parillisen tuotteen, niitä pitääkin ehkä tilata erikseen kaksi kappaletta. Valokuvat ovat usein kaunisteltuja, eivätkä kuvaa todellisuutta.”

Tätä sähkölaitetta Ämmi ei uskaltanut käyttää. Kuva: Lukijan kuva / Outi Ämmi

Laatu voi olla arpapeliä

Patrik Rabb on tilannut pikkutavaraa Kiinasta, esimerkiksi AliExpressistä, yli vuosikymmenen ajan.

”Liki aina tuotteet ovat kuukauden päästä saapuneet, mutta laatu on ollut arpapeliä. Takuuta tai palautusoikeutta ei ole, tai se on postikulujen takia kannattamatonta. Kuitenkin enemmistö ostoksista on onnistunut ja ne ovat olleet edullisia. Suomessa samojen tuotteiden hinnat voivat olla kymmenkertaiset.”

Myös Rabb on oppinut kokemuksen kautta tekemään onnistuneita tilauksia.

”Hankalinta on löytää hyvät myyjät, koska huonojen palautteiden sensurointi markkinapaikoilla on normaali käytäntö. Selvästi väärennetyt tavarat jätän suosiolla ostamatta.”

Rabb on tilannut verkosta muun muassa satelliittilautasen suuntauslaitteen, taskulamppuja, kellon rannekkeen ja erikoismutterin. Kuva: Lukijan kuva / Patrik Rabb

Homeiset siveltimet

Eeva Rajala on tilannut Temusta useita kiinalaisia kalligrafiasiveltimiä, joihin hän yleensä on ollut tyytyväinen, mutta muutamassa oli vikaa.

”Yhdessä harjakset olivat aivan liian lyhyet. Kahdessa kasvoi hometta. Tein viallisista tuotteista reklamaation ja sain rahat takaisin.”

Rajalan ei tarvinnut palauttaa viallisia tuotteita, kuten tätä homeista sivellintä. Kuva: Lukijan kuva / Eeva Rajala

Moni Ylelle vastannut lukija toi esille, että he ovat saaneet kiinalaisista verkkokaupoista hyviä tuotteita edullisesti. He kertovat, että suomalaisessa liikkeessä sama tuote voi maksaa moninkertaisesti.

Esimerkiksi Peter Koskinen tilasi Alibabasta halvan hylsysarjan, johon on tyytyväinen.

”En keksi syytä, miksi ostaisin Suomesta kyseisen tuotteen.”

Koskinen sai Kiinasta hyvän hylsysarjan. Kuva: Lukijan kuva / Peter Koskinen
Toimittaja Laura Kankaala kertoo videolla, miten feikkinettikaupan voi tunnistaa. Video on julkaistu vuonna 2022.
Jaa.
Exit mobile version