perjantai, 18 lokakuun

Pohjois-Lapin matkailuyritykset ovat olleet huolissaan satojen kilometrien asiointimatkoista. Tänään Verohallinto kertoi avaavansa tilapäiset palvelupisteet ulkomaisten työntekijöiden rekisteröimiseen.

Pirkko Kukko-Liedes,

Vesa-Pekka Hiltunen

Verohallinto avaa marraskuun loppupuolella pop-up-verotoimiston kahteen matkailukeskukseen Lapissa. Palvelupiste toimii marraskuun loppupuolella kolme päivää ensin Saariselällä ja sitten Ylläksellä. Ulkomaisen työntekijän on käytävä verotoimistossa saadakseen henkilötunnuksen ja verokortin.

Verotoimistopalvelujen karsimisen vuoksi Pohjois-Lapin matkailuyritykset ovat pelänneet, että ne joutuvat kuljettamaan jopa satoja sesonkityöntekijöitä rekisteröitymään pitkän matkan päähän Rovaniemelle. Pohjoisimmista, Kittilän ja Ivalon, verotoimistoista lähipalvelu loppui alkusyksystä.

Muoniossa toimivan Harriniva Hotel&Safariksen hotelli- ja ravintolatoimen päällikkö Sanna Pietikäinen on huojentunut siitä, että henkilötunnuksen ja verokortin voi sittenkin hoitaa kohtuullisen matkan päässä.

– Onhan se huomattava helpotus, ettei tarvitse Rovaniemelle asti lähteä. Tosin matkaahan Muoniosta Ylläksellekin on, joten järjestelyjä käynti sielläkin meiltä vaatii, Pietikäinen sanoo.

Ajomatkaa Muoniosta Ylläkselle tulee tunnin verran suuntaansa, kun Rovaniemelle yhdensuuntaista automatkaa kertyisi kolmisen tuntia. Harrinivan matkailuyritykseen saapuu marraskuussa noin sata kausityöntekijää, joista suurin osa on ulkomaalaisia. Kymmenien työntekijöiden kuljettaminen verotoimistokäynnille Rovaniemelle merkitsisi olisi koko päivän kestäviä rupeamia.

Sanna Pietikäisen toiveena olisikin, että asiat voitaisiin tulevaisuudessa hoitaa jollain tavalla sähköisesti.

Ensi syksystä alkaen Lapissa toimii vain Rovaniemen verotoimisto, sillä Kemin toimisto suljetaan elokuussa.

Tilapäispalvelua tulossa ehkä jatkossakin

Asiakaskokemusjohtaja Marja Koskimäki kertoo, että suurimmilta matkailuyrityksiltä saatujen ennakkotietojen mukaan pop-up-verotoimistoihin on tunnistamista varten tulossa satoja ulkomaisia työntekijöitä. Hän uskoo kuitenkin, että rekisteröinnit pystytään hoitamaan sujuvasti kolmen päivän aikana. Tarvittavan henkilöstön määrä tarkentuu ajanvarausten perusteella.

– Toimistossa on siis henkilökohtainen kohtaaminen virkailijan kanssa, ja tulija tunnistetaan matkustusasiakirjojen avulla. Tässä tilaisuudessa ei anneta henkilötunnusta eikä lasketa verokorttia, vaan ne toimitetaan jälkikäteen, Koskimäki valottaa.

Jos nyt toteutettava kokeilu osoittautuu hyväksi, se voi saada jatkoa, jopa jo kevätkaudella tai ensi syksynä.

– Saariselän ja Ylläksen kokemusten pohjalta arvioimme tilannetta, mutta varovasti uskallan jo luvata jatkoa, Koskimäki sanoo.

Myös Digi- ja väestötietovirastosta (DVV) voi olla apua ulkomaalaisen työntekijän rekisteröimisessä, sillä henkilötunnusta voi pyytää sieltäkin. Virastolla on Lapissa toimipaikat Kittilässä, Rovaniemellä ja Kemissä.

DVV:stä kerrotaan, että yhteistyötä Verohallinnon kanssa tehdään erityisesti sesonkiaikoina.

– Tarvittaessa virasto järjestää työntekijäryhmille pop up -tilaisuuksia tietojen rekisteröimiseen henkilötunnuksen saamiseksi, kertoo johtava asiantuntija Maisa Gynther DVV:stä.

Pelkkä henkilötunnus ei kuitenkaan riitä siihen, että ulkomainen työntekijä voisi itsenäisesti hoitaa veroasiansa, sillä sähköinen asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen esimerkiksi pankkitunnuksilla.

Tunturi-Lapin matkailuyritykset ovat koko syksyn epätietoisina tuskailleet, millä tavalla yrityksiin tulevat ulkomaiset sesonkityöntekijät pystytään rekisteröimään, kun lähin verotoimisto löytyy satojen kilometrien päästä.

Harrinivassa aiemmin tällä viikolla tehdyssä haastattelussa hotelli- ja ravintolatoimen päällikkö Sanna Pietikäinen oli hyvin huolissaan, koska tilanne oli epäselvä vain muutama viikko ennen sesonkityöntekijöiden tuloa.

Edit: 17.10.24 klo 18.43 juttua on päivitetty kauttaaltaan

Jaa.
Exit mobile version