keskiviikko, 15 tammikuun

Poliisi tutkii Keuruulla tapausta, jossa historiallista rautatiekalustoa on romutettu ilman omistajien lupaa.

Keski-Suomessa Keuruun Haapamäen höyryveturipuistossa sijainneen rautatiekaluston luvatta romuttamisen rikostutkinta on edennyt loppusuoralle.

Poliisi on tutkinut tapausta, jossa höyryveturipuistosta vietiin romuttamolle yksi veturi ilman omistajien lupaa ja toista veturia romutettiin paikan päällä. Romuttamolle päätyi myös kaksi raitiovaunua.

Poliisin mukaan raitiovaunut ovat olleet yksityisen henkilön omistuksessa ja veturit omisti VR.

– Tapahtumien kulku on poliisille aika selvä, sanoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Kari Aaltio Sisä-Suomen poliisista.

Jutun rikosnimikkeet ovat nyt tarkentuneet. Ne ovat törkeä kavallus, törkeä vahingonteko, ympäristön turmeleminen, julkisrauhan rikkominen, salakatselu ja kunnianloukkaus.

Valokuvia otettu ilman lupaa ja jaettu somessa

Aaltio kertoo, että rikoksista epäillään yhteensä neljää henkilöä.

Pääepäiltyä, yhtä miestä epäillään törkeästä kavalluksesta, törkeästä vahingonteosta ja ympäristön turmelemisesta. Toisen miehen epäillään syyllistyneen törkeään vahingontekoon. Lisäksi yhtä miestä ja yhtä naista epäillään julkisrauhan rikkomisesta, salakatselusta ja kunnianloukkauksesta.

– Salakatselussa höyryveturipuiston aluetta on valokuvattu luvatta ja kuvia on jaettu someen. Tämän ympärille kiertyy myös kunnianloukkaus. Aluetta on kuvattu, kun romustusjupakka tuli ilmi, sanoo Aaltio.

Aaltio toteaa, että julkisrauhan rikkomisessa on kyse liikkumisesta höyryveturipuiston alueella ilman lupaa.

Poliisi ei avaa juurikaan epäiltyjen taustoja, mutta toteaa, ettei kenelläkään heistä ole merkittävää aiempaa rikoshistoriaa.

Pääepäilty ja kaksi muuta epäiltyä asuvat Aaltion mukaan muualla kuin Keuruulla. Paikkakuntalainen on vain salakatselusta ja julkisrauhan rikkomisesta epäilty, 1950-luvulla syntynyt mies. Muut rikoksista epäillyt ovat noin 50-vuotiaita.

Kaluston arvosta tullee kova vääntö

Poliisi arvioi jo marraskuussa, että käräjillä tullaan vääntämään erityisesti romutettujen raitiovaunujen ja vetureiden omistussuhteista ja niiden hinnasta.

Aaltion mukaan historiallisen rautatie- ja raitiovaunukaluston hinta-arviointi on vaikeaa, mutta vastaavan kaluston jälleenrakennus maksaisi poliisin kuulemien asiantuntijoiden mukaan jopa miljoonia euroja.

Jaa.
Exit mobile version