perjantai, 18 lokakuun

TAMPERE Mällimarketissa viriää heti vilkas keskustelu.

Siihen osallistuvat yrittäjä Lauri Laakkonen, joka on pyyhältänyt kiireessä lastensa kanssa paikalle, tiskin takana häärivä myyjä Frans Santaharju sekä tuotteitaan myymään tullut maahantuoja, joka ei halua nimeään julki.

Liikkeessä myydään Suomen tämän hetken puhutuinta tuotetta.

Sitä itseään eli nikotiinipusseja on kaupan kymmenissä erivärisissä, -makuisissa ja -vahvuisissa kiekoissa. Yksi kiekko maksaa keskimäärin 6–8 euroa, ja nikotiinimäärä vaihtelee 3:n ja 20:n milligramman välillä per pussi.

Santaharju: ”Minusta on hyvä asia, että lainsäädännössä laitetaan yläraja nikotiinimäärälle.”

Laakkonen: ”Ei siinä ole minustakaan mitään vikaa, että se olisi 16,6 milligrammaa. Se on ihan ok, ja sitten myydään sen mukaisia tuotteita.”

Laakkonen (jatkaa): ”Muuten lakimuutokset johtavat siihen, että tällaiset erikoisliikkeet kuolevat. Ei tällaista kauppaa voi pitää, jos sallitaan vain pari makua.”

Maahantuoja huikkaa väliin olevansa samaa mieltä.

Santaharju: ”Mitä olen puhunut tässä asiakkaiden kanssa, niin tasan sata prosenttia on sitä mieltä että tämä on täysin naurettavaa. Tämä johtaa siihen, että pussit haetaan ulkomailta ja se raha jää muualle kuin Suomeen.”

Laakkonen: ”Juuri tässä kaupoilla käynyt asiakas sanoi, että ostaa mukaan vain muutaman kiekon ja hakee tornit [kymmenen kiekon pakkaukset] Haaparannasta. Siellä myydään jo nyt yhdenkin merkin torneja 20 eurolla, kun Suomessa ne maksavat 69 euroa.”

Hallituksen ping-pong – taustalla nuorten suojelu

Nikotiinipusseja kauppaavien yrittäjien kritiikki ei sikiä tyhjästä.

Nikotiinipusseista on tullut jonkinlainen poliittinen superpallo, joka pomppii sinne tänne.

Viime vuonna myynti päätettiin sallia, ja Suomeen on sen jälkeen avattu kymmeniä erikoisliikkeitä. Tällä viikolla hallitus aloitti makurajoituksia koskevan tehosekoituksen – käänteistä voi lukea pikakertauksen täältä:

Lakimuutoksen tarkoitus on suitsia erityisesti nuorten käyttöä.

Nikotiinipussit ovat syrjäyttäneet vauhdilla erityisesti pussinuuskaa ja sähkötupakkaa. Vanhemmat polvet ovat huolissaan siitä, ajetaanko nuoret trendikkäillä värikiekoilla nikotiinikoukkuun.

Houkutus on kova, uskoo muun muassa päihdetyöjärjestö Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.

Osastopäällikkö Ilmo Jokinen kommentoi Ylelle kesällä, että järjestön tekemän selvityksen perusteella nikotiinia käyttävien nuorten määrä on kasvanut ja aloitusikä alentunut.

– Tässähän ei ole kysymys siitä, että nuoret ihmiset siirtyvät tupakasta nikotiinipusseihin, vaan uusi nuorten sukupolvi addiktoituu nikotiinille, hän kertoi.

Mällimarketin parlamentti: käyttö ei lopu, jos kielletään

Tampereen Mällimarketissa ei kielletä, etteikö nikotiini voisi auttaa ongelmia.

Mutta keskustelu ajautuu nopeasti taajuudelle, jonka mukaan nuoret ovat nuoria. Aikuisten käyttämät päihteet kiinnostavat, ja kokeiluja tehdään.

Laakkonen: ”Uskon, että osa käyttää nikotiinia joka tapauksessa.”

Santaharju: ”Minusta olisi paljon tehokkaampaa, jos haitoista kerrottaisiin kunnolla jo peruskoulussa. Ei se toimi, jos yritetään vain kieltää myyntiä.”

Kaupoille tullut asiakas huikkaa väliin, että kielletty kiinnostaa aina. Hän lisää, että sokerikin koukuttaa mutta sitä on tarjolla kaikkialla.

Laakkonen: ”Nuoria on jopa kuollut energiajuomiin, kun ovat juoneet niitä purkkikaupalla.”

Tämä pitää paikkansa. Suomessa nuoria on joutunut sairaalaan.

Santaharju: ”Jos tavoitteena on savuton Suomi vuonna 2030, niin en usko että se toteutuu ilman nikotiinipusseja. Tämä on askel pois tupakasta.”

Laakkonen: ”Ja näissä porukka valitsee usein miedomman vaihtoehdon, ei tarvitse aina ottaa sitä vahvaa.”

Tupakkakaupan myyjä: ”Kaikki karkinmakuiset varmaan houkuttelevat”

Tampereen tupakkakauppa on vanhanaikainen tupakkamyymälä kaupungin keskustassa.

Profiili on erilainen kuin Mällimarketissa. Varttunut asiakas ostaa kaksi nicaragualaista Cuatro Cinco -sikaria, kappalehinta 27 euroa, ja koko ostosreissu maksaa 118 euroa.

– Sikareita ostavat enemmän yli 50-vuotiaat miehet. Nuoremmille kavereille menee nikotiinipusseja tai sätkäpapereita, ja naiset ostavat sähkötupakkaa tai perusröökiä, sanoo liikkeen osa-aikamyyjä Tuomo Purhonen.

Purhonen ei halua ottaa voimakasta kantaa mutta sanoo, että hallituksen ees–taas-politiikka on tuntunut hassulta ja puhuttanut myös asiakkaita.

– Ymmärrän sinänsä pointin, että yritetään vähentää houkuttelevuutta nuorten suuntaan. Kaikki karkinmakuiset varmaan houkuttelevat erityisesti teinipoikia, hän sanoo.

Makujen kirjo hyllyssä on melkoinen: vesimeloni, vadelma, lakritsi, lime, sitrus, metsämarjat ja monia muita. Etuliitteillä luodaan raikasta mielikuvaa: cool, fresh, freeze, crisp, polar, nordic, arctic

Mitä myydään eniten?

– Perusmintunmakuista ja muita miedonmakuisia olen itse myynyt eniten, Purhonen sanoo.

Kuinka vahvaa?

– Vahvemmanpuoleisia myydään vähän enemmän. Osa porukasta haluaa mahdollisimman mietoa, mutta ehkä eniten menekkiä on yli kymmenen milligramman nikotiinipusseilla.

”Jos vain kaksi makua sallitaan, en näe edellytyksiä jatkaa”

Melkein naapurissa sijaitsevan nikotiinipussikauppa Nordic Pouchin yrittäjältä Joonas Toiviaiselta tulee täyslaidallinen hallitukselle.

– Ei tullut paljon yli neljää tuntua nukuttua viime yönä, kun mietin tätä, hän sanoo.

Tuoreimman käänteen mukaan hallitus sallisi mauiksi vain mintun ja mentolin.

– Jos vain kaksi makua sallitaan, en näe edellytyksiä jatkaa liiketoimintaa. Meillä on viisi liikettä, ja sitten on sanottava työntekijöille että työt loppuvat.

Toiviainen sanoo, että alalla oli jo ehditty aloittaa valmistautuminen muutoksiin, kuten lievempään makurajoitukseen, etämyynnin kieltämiseen ja pakkausten yhdenmukaistamiseen. Sitten tulikin täyskäännös.

– Pistää jopa vähän vihaksi, kun miettii näitä viime päivien tapahtumia.

Palataan vielä hetkeksi Mällimarkettiin. Hyllyillä on ollut enimmillään kaksisataa erilaista kiekkoa.

Laakkonen: ”Keskikate yhdessä purkissa on nyt euron–puolitoista. Tämä kannattaa nippa nappa, ei ole kultakaivos mutta elättää.”

Santaharju: ”Asiakkaat ovat tykänneet siitä, että täällä näkee valikoiman rauhassa. Ruokakaupassa tupakkatuotteet ovat poissa näkyviltä.”

Laakkonen: ”Vapauttaminen oli hyvä asia. Moni siirtyi röökistä näihin, ja näissä moni siirtyy miedompiin. Ja on helpompi lopettaa röökinpoltto, kun löytyy monia mielekkäitä makuja.”

Lähiviikkoina ja -kuukausina nähdään, olivatko nikotiinipussikaupat nopeasti markkinoille tullut ilmiö, joka kuoli yhtä nopeasti pois.

Voit keskustella aiheesta 18.10.2024 kello 23:een saakka.

Jaa.
Exit mobile version