Viinijuhlien suosion takana näyttää olevan suomalaisten alkoholikäytön ”eurooppalaistuminen”.
Suomi on täyttynyt viinijuhlista.
Viinijuhlat on ollut perinteinen tapahtuma Kuopiossa, mutta nyt se on levinnyt ympäri Suomen.
Tapahtuma muistuttaa perinteisiä festivaaleja, mutta siellä myydään kymmeniä erilaisia viinejä. Viinijuhlissa tärkeänä osana on eri ruokalajien ja viinien yhdistely.
Viimeisten neljän vuoden aikana viinijuhlat ovat rantautuneet esimerkiksi Kokkolaan, Turkuun, Porvooseen ja Espooseen. Tänä kesänä viinijuhlat pidettiin ensimmäistä kertaa esimerkiksi Kouvolassa ja tällä viikolla Lappeenrannassa.
Pitopalveluyritys Kattava Cateringin toimitusjohtaja Saku Hyttinen kertoo, että yritys sai idean konseptin tuomisesta Lappeenrantaan, kun se sai mahdollisuuden keksiä tapahtuman Lappeenrannan juhlavuoteen.
Yritys oli ollut mukana muiden Suomen kaupunkien viinijuhlilla, ja siitä inspiroituneena Hyttinen ehdotti viinijuhlien järjestämistä kaupungille.
– Ehkä viinijuhlat ovat tämän ajan trendi, Hyttinen pohtii.
Tästä kaikki sai alkunsa
Viinijuhlat juontavat juurensa Kuopioon, jossa juhlia on pidetty vuodesta 1996 lähtien. Ihan ensimmäiset viinijuhlat järjestettiin Oulussa.
Viinijuhlien suuri suosio ei ollut alusta asti itsestäänselvää. Ei ainakaan konseptin perustajalle Heikki Kähärälle.
– Ajateltiin, jos tämä tapahtuma kantaisi neljä vuotta, olisimme tyytyväisiä, Kähärä muistaa ensimmäisten viinijuhlien odotuksistaan.
Viinijuhlat syntyivät, kun silloisen Oulun läänin maaherra Eino Siuruainen ehdotti viinijuhlien tyylistä konseptia Suomeen.
Siuruainen oli juuri käynyt Saksassa viinijuhlan tyyppisessä tapahtumassa. Hän tiedusteli, voisiko saman konseptin tuoda Suomeen.
Kähärä oli tuolloin Oulun kaupungin matkailujohtajana.
– Hetken harkinnan jälkeen Oulussa järjestettiin ensimmäinen Weindorf, Kähärä kertoo.
Tapahtumasta tuli menestys, ja tapahtuma järjestettiinkin Oulussa uudelleen. Samalla Kähärä sekä viinijuhlat muuttivat Kuopioon. Kähärä oli nimittäin samana vuonna aloittanut Kuopion Matkailupalvelu Oy:n toimitusjohtajana.
Oulussa Weindorf loppui parin vuoden jälkeen, mutta tapahtuma jatkui menestyksekkäänä Kuopiossa.
Lopulta Kuopion kansainvälisten viinijuhlien konsepti myytiin Osuuskaupalle. Osuuskauppa on järjestänyt Kuopion viinijuhlia 2002 vuodesta asti. Viinijuhlissa oli tänä kesänä yli 32 000 kävijää.
Nyt Kähärä on 73-vuotias eläkeläinen, joka asuu Espoossa. Häntä ilahduttaa se, että viinijuhlien konsepti elää yhä tänä päivänä.
Miksi viiniä lipitellään festareilla?
Osuuskauppa Peeässän toimialajohtaja Aleksi Vuorinne, Kattava Cateringin toimitusjohtaja Saku Hyttinen ja Oulun Koivurannan kahvilan omistaja Pekka Selin kertovat, että ovat huomanneet kiinnostuksen viiniin kasvavan.
He kertovat, että suomalaisissa on havaittavissa juomiskulttuurin muutos eurooppalaiseen suuntaan: Vahvan alkoholin myynti on laskenut ja sitä juodaan vähemmän. Alkoholilta kaivataan enemmän laadukkuutta. Vuorinne ja Selin ovat huomanneet myös viinien myynnin on nousun.
Vuorinne kertoo havainneensa, että ihmiset ovat kiinnostuneempia viinistä kuin ennen. Ruoan roolikin on noussut alkoholin kaverina.
Samoin viinijuhlien hinta on asia, joka kävijöitä kiinnostaa. Festivaalilipusta kävijä voi maksaa helposti yli sata euroa, mutta viinijuhlien liput maksavat usein alle 50 euroa.