Wall Street Journalin lähteiden mukaan viranomaiset eivät halua julkisesti syyttää Venäjää välttääkseen paniikkia kansalaisten keskuudessa.
Itämeren tietoliikennekaapelien katkaisusta epäilty kiinalaisalus Yi Peng 3 otti vastaan ohjeita Venäjän tiedustelupalvelulta, kertoo sanomalehti Wall Street Journal (WSJ). Lehti perustaa tietonsa nimettömiin, tutkinnassa mukana olleisiin viranomaislähteisiin.
WSJ:n lähteiden mukaan Venäjän tiedustelupalvelu ohjeisti Yi Peng 3 -aluksen kapteenia katkaisemaan tietoliikennekaapelit ankkurin avulla.
Kreml on kiistänyt osallisuutensa kaapelien katkaisuun. Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi tuolloin pitävänsä väitteitä ”absurdeina ja naurettavina”.
Artikkeli arvioi myös Naton vaikeuksia reagoida Itämeren tapahtumiin. WSJ:n lähteiden mukaan viranomaiset eivät ole halunneet julkisesti syyttää Venäjää välttääkseen paniikkia kansalaisten keskuudessa.
Suomessa asiasta uutisoi aiemmin Verkkouutiset.
Venäläinen sota-alus tiedustelutehtävissä pian kaapelirikkojen jälkeen
WSJ:n lähteet kertovat, että Venäjän Merkuri-korvetti saapui Tanskan ja Ruotsin väliselle merialueelle Kattegatiin 21. marraskuuta ja suoritti elektronista tiedustelua Yi Peng 3:sta sekä sen ympäristöstä. Aluksen liikkeet on aiemmin vahvistanut myös Helsingin Sanomat.
WSJ:n mukaan venäläinen alus välitti salattua tietoa päämajaansa, joka sijaitsee Venäjälle kuuluvassa Kaliningradissa.
Merkuri-korvetti kuuluu Venäjän Mustanmeren laivastoon. Se operoi pääasiassa Välimerellä ja saattaa pakotteita rikkovia venäläisiä rahtilaivoja.
Kiinalaisalus kävi useita kertoja Venäjällä
Yle uutisoi marraskuussa, että kiinalaisaluksen toiminnassa tapahtui viime keväänä selvä käänne. Maaliskuun 16. päivänä Yi Peng 3 lähti kohti Nahodkan satamaa Venäjän Kaukoidässä.
Tämän jälkeen Yi Peng 3 on tehnyt ainakin kolme matkaa Venäjän Murmanskiin ja yhden Ust-Lugaan eli Laukaansuuhun lähellä Pietaria, selviää laivaliikennettä seuraavasta MarineTraffic-tietokannasta.
Sivuston historiatietojen mukaan Yi Peng 3 ei ollut käynyt vuodesta 2015 alkaneen tarkastelujakson aikana kertaakaan Venäjällä ennen viime kevättä. Maaliskuun 2024 jälkeen se ei sen sijaan ole palannut kertaakaan enää Kiinaan.
On epäselvää, miksi aluksen omistama kiinalainen yhtiö muutti toimintatapojaan keväällä 2024 ja oliko sen taustalla esimerkiksi yhteistyön aloittaminen jonkin venäläisen tahon kanssa.