Viestipalvelu X:ssä käyttäjät levittävät niin kutsuttua ”valehtelijaluetteloa”, eli listaa tileistä, jotka ovat jääneet kiinni virheellisen, harhaanjohtavan tai valheellisen tiedon levittämisestä.
Listalta löytyy muiden muassa useita amerikkalaisia vaikuttajia, Venäjän viranomaisten tilejä, ja X:n omistaja Elon Musk.
Lista perustuu X:n käyttäjien tekemiin huomautuksiin alustalla. X:n käyttäjät voivat lisätä kontekstia tai tehdä korjauksia päivityksiin, joita he pitävät harhaanjohtavina tai valheellisina.
”Valehtelijoiden” listalta löytyy myös perinteisiä tiedotusvälineitä, kuten The New York Post ja El Mundo -lehdet sekä valkovenäläinen media Nexta.
Yhdysvaltain tuleva presidentti Donald Trump ei ole listalla. Trumpilla oli porttikielto X:ään kesäkuusta 2021 elokuuhun 2023 saakka.
Myöskään varapresidentti Kamala Harris ei ole listalla, mutta listalta löytyy presidentti Joe Biden.
Listan kärjessä on tilejä, jotka julkaisevat usein epäselvää, ristiriitaista, valheellista tai provosoivaa sisältöä. Näillä tileillä on usein jopa miljoonia seuraajia.
Esimerkiksi listan neljännellä sijalla on amerikkalainen poliittinen vaikuttaja Jackson Hinkle. Hinklen Gazan sotaa koskevat päivitykset ovat saaneet X:ssä valtavasti huomiota, BBC:n venäjänkielinen uutispalvelu uutisoi viime vuonna.
Venäjä ja Kiina peukaloivat käyttäjätilejä
Disinformaatiota levittävistä tileistä monet vaikuttavat päällisin puolin tavallisten ihmisten tileiltä. Tileillä on lähes poikkeuksetta satojen tuhansien tai jopa miljoonien käyttäjien yleisö.
Tämä ei johdu siitä, että tilit olisivat erityisen karismaattisia tai taitavia käyttämään algoritmia hyväkseen, sanoo algoritmivaikuttamiseen perehtynyt Mikko Alasaarela.
– Monet isoista tileistä, jotka levittävät misinformaatiota, ovat aikaisemmin keskittyneet johonkin muuhun aiheeseen. Kun ne on kasvatettu jättiläismäisiksi, ne voidaan flipata, eli muuttaa niiden käyttötarkoitus.
Esimerkiksi X:n ”valehtelijalistan” kärkikolmikossa oleva CHOQUEI-tili väittää olevansa viihdeuutissivusto, mutta tili on julkaissut myös valheellista tietoa Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan ja Brasilian vaaleista.
Tilillä on yli seitsemän miljoonaa seuraajaa.
Alasaarela selittää, että yleensä ihmiset alkavat seurata X:ssä tilejä, joista he pitävät. Tili saattaa esimerkiksi julkaista hauskoja meemejä.
– Monet eivät edes huomaa, kun tilin nimi muuttuu ja se valjastetaan ajamaan uutta asiaa. Prosessi voidaan myös osittain automatisoida, asiantuntija selittää.
Näin ovat toimineet esimerkiksi Venäjä ja Kiina.
Venäjä on tiettävästi kasvattanut tavoitteellisesti X-tilejään jopa kymmenen vuotta, ennen niiden valjastamista uuteen käyttötarkoitukseen.
Länsimaisen sosiaalisen median pimeä puoli on se, että sananvapauden takia myös disinformaatio leviää some-alustoilla tehokkaasti.
Niinpä esimerkiksi Venäjän ja Kiinan on mahdollista hyökätä länsimaita vastaan niiden omilla somealustoillaan, Alasaarela sanoo.
Muskin muutokset lisäsivät disinformaatiota
Asiantuntijan mielestä sosiaalisen median suurin paradoksi on se, että somen algoritmit suosivat epäsosiaalista käytöstä, kuten provosointia, valehtelua, herjaamista ja eripuraa.
X:ssä muutos tuli ilmeiseksi vuonna 2022, kun yhtiö siirtyi miljardööri Elon Muskin omistukseen
– Muskin omistuksen myötä harhaanjohtavan ja valheellisen tiedon määrä lähti räjähdysmäiseen kasvuun, Alasaarela toteaa.
Vuonna 2022 X alkoi luopua moderaattoreista, eli henkilöistä, jotka tarkistavat ja valvovat käyttäjien tuottamaa sisältöä.
Nykyään X:n sisällön valvontaa tekevät vapaaehtoisten käyttäjät, jotka voivat tehdä huomautuksia päivityksiin. Huomautukset eivät ole moderointia, koska X ei poista päivityksiä, joihin yhteisö on tehnyt merkintöjä, Alasaarela huomauttaa.
– Järjestelmä ei ole aukoton ja siksi sitä voidaan manipuloida helposti, asiantuntija sanoo.
Kun Musk osti X:n vuonna 2022, hän alkoi jakaa käyttäjille tietoja siitä, miten X:n algoritmi toimii.
Alasaarelan mukaan tämä johti siihen, että moni alkoi muuttaa sisältöjään niin, että sisältö nousisi näkyvämmäksi.
Koska X:n algoritmi suosi tunteita herättävää sisältöä, keskustelu X:ssä kärjistyi.
– Vaikka X on muuttanut algoritmia Muskin ulostulojen jälkeen, hän tuli antaneeksi työkalut sellaisille tahoille, joilla on paljon resursseja ja jotka on motivoituneita ihmisten huomion varastamiseen ja manipulointiin. Disinformaation määrä lähti räjähdysmäiseen kasvuun, Alasaarela sanoo.
Toinen Muskin muutos liittyy niin sanottuun siniseen merkkiin, joka ilmaisee, että tilin omistajuus on vahvistettu.
Nykyään sen voi ostaa kuka vain.
Musk on kertonut, että maksavan käyttäjän reaktio päivitykseen vaikuttaa enemmän sisällön mahdolliseen leviämiseen X:ssä kuin sellaisen käyttäjän, joka ei ole maksanut palvelun käytöstä.
Esimerkiksi Venäjä on hankkinut näitä merkkejä X:ssä vaikuttamistyönsä tueksi.
Diktatuurit, joilla on paljon rahaa, ovat hyötyneet siitä, että merkki on maksullinen, koska se auttaa levittämään heidän sisältöään, Alasaarela sanoo
Heinäkuussa EU linjasi, että X:n sertifiointimerkit johtavat kuluttajia harhaan ja rikkovat EU:n digilainsäädäntöä.
Musk radikalisoituu
Alasaarela huomauttaa, että miljardööri Musk on yksi maailman vaikutusvaltaisimmista ihmisistä ja hän omistaa maailman tärkeimpiin lukeutuvan viestialustan. Siksi on väliä, millaisia päätöksiä hän omistamassaan alustassa tekee.
– Muskin omistuksessaan X on muuttunut yhä vähemmän läpinäkyväksi ja yhä vahvemmin hänen omia mielipiteitä suosivaksi.
Esimerkiksi brittimedia The Guardian kertoi viime vuonna, että Musk muutti X:n algoritmia niin, että alusta nostaa hänen omia päivityksiään kotisyötteen kärkeen.
Independent uutisoi elokuussa, että Muskin näkemykset ovat radikalisoituneet vuodesta 2020 lähtien. Musk on esimerkiksi levittänyt salaliittoteorioita ja haukkunut perinteistä lehdistöä.
Tänä syksynä Yhdysvaltain presidentinvaalien aikana Musk on valjastanut X:n republikaanien ääneksi ja Donald Trumpin tukialustaksi, Alasaarela sanoo.
Syyskuussa Musk myös julisti taistelun republikaaneja huolestuttavaa ”woke-virusta” vastaan.