Kokosimme tähän juttuun kysymyksiä ja vastauksia liittyen Estlink 2 -merikaapelin ja neljän tietoliikennekaapelin vaurioitumiseen Suomenlahdella joulupäivänä.
- Yle seuraa kaapeleihin liittyviä uutisia tässä artikkelissa.
1. Miksi yksi öljyä kuljettava tankkeri on niin iso uutinen?
Suomen poliisi epäilee Eagle S -tankkerin vaurioittaneen Suomen ja Viron välistä, etenkin Viron huoltovarmuuden kannalta tärkeää Estlink 2 -sähkökaapelia joulupäivänä. Myös neljä Suomen ja Viron välistä tietoliikennekaapelia on vaurioitunut. Eagle S liikkui niidenkin yli samoihin aikoihin Marinetraffic-sivuston mukaan.
Merikaapelien vaurioituminen Itämerellä oli jo kolmas kerta reilun vuoden sisällä. Lisäksi Nord Stream -kaasuputket räjäytettiin vuonna 2022.
Tieto Estlink 2 -sähkökaapelin vauriosta kulki välittömästi Suomessa viranomaisilta toiselle, ja laiva ohjattiin nopeasti Suomen aluevesille. Tämän jälkeen Suomen viranomaiset laskeutuivat alukselle. Operaatio oli nopea, ja se on saanut huomiota maailmalla.
Viranomaisten saapuessa tankkerin luo paljastui, että sen ankkurit eivät olleet paikallaan, vaan merestä nousi ylös pelkkä ankkuriketju. Suomen poliisi tutkii tapausta törkeänä tuhotyönä.
Lisäksi Eagle S -aluksen epäillään kuljettaneen öljyä Suomenlahdella, vaikka Venäjälle on asetettu öljyn myyntiä koskevia pakotteita.
2. Miksi tankkerin pysäyttäminen on poikkeuksellista?
Kansainvälisillä vesillä noudatetaan vuosisatoja vanhaa merien oikeutta eli meret ovat vapaita kaikille. Nyt Suomen viranomaiset saivat kaapelivaurioista epäillyn aluksen kääntymään Suomen aluevesille, minkä jälkeen laivaan laskeutuivat helikoptereista aseistautuneet poliisin Karhu-valmiusyksikkö sekä Rajavartiolaitoksen valmiusjoukkue.
Sotilaallisen voiman käyttäminen kansainvälisellä merialueella ei olisi ollut riskitöntä, ei myöskään juridisesti, koska Suomi korostaa aina noudattavansa kansainvälisiä sopimuksia.
Emme tiedä, mitä viranomaiset sanoivat tankkerin päällystölle. Nyt se totteli ja käänsi aluksen Suomen aluevesille, jossa Suomen viranomaisilla on toimivalta.
3. Mitä tiedämme tämän tankkerin omistajasta ja miehistöstä?
Tankkeri on rekisteröity Cookinsaarille, mutta sen epäillään kuuluvan niin sanottuun Venäjän varjolaivastoon. Näitä varjolaivoja ei ole vakuutettu tunnetuissa laivanvakuutusyhtiöissä, ja niillä yritetään kiertää Venäjälle Ukrainan hyökkäyssodan takia asetettuja pakotteita eli kuljettaa muun muassa venäläistä öljyä. Alus oli matkalla Venäjältä Egyptiin.
Pysäytetyn tankkerin miehistö koostuu Intian ja Georgian kansalaisista. He puhuvat poliisin mukaan englantia ja ovat tehneet yhteistyötä poliisin kanssa.
Päällystön yhteyksistä Venäjän valtioon poliisi ei ole kertonut.
4. Kuka merikaapelien rikkoutumisesta hyötyisi?
Tämä voi olla esimerkiksi Venäjän niin sanottua hybridivaikuttamista, mutta varmaa tietoa ei ole.
Presidentti Alexander Stubb totesi eilen perjantaina tiedotustilaisuudessa, että koska Suomen lähistöllä on tapahtunut jo kolme kaapelivauriota vuoden sisällä, voidaan tehdä johtopäätös, että ne kaikki eivät voi olla vain sattumaa tai vahinkoa.
5. Mitä kaapelirikko merkitsee tavalliselle suomalaiselle?
Sähköä riittää ja netti toimii, vakuuttavat viranomaiset. Mutta sään kylmentyessä pidempiaikaisesti sähkön saantiin voi tulla muutoksia, tiedotti kantaverkkoyhtiö Fingrid.
Sen sijaan turvallisuuden tunteemme voi horjua, koska outo merikaapelivaurio oli vuoden sisällä jo kolmas. Viranomaiset ovat jo aiemmin muistuttaneet niin sanotusta kolmen päivän kotivarasta esimerkiksi sähkökatkojen varalta.
Lisäksi Rajavartiolaitos on nostanut öljyntorjunnan valmiustasoaan Suomenlahdella varjolaivaston takia. Rajavartiolaitos on siirtänyt öljyntorjunta-alusten painopistettä Suomenlahdelle sekä tiivistänyt yhteistyötä naapurimaiden kanssa.
Kaapelin vaurioituminen vaikuttaa enemmän Viroon, koska kaapelissa toimitetaan harvoin sähköä Suomeen päin. Viro valmistautuu jo nostamaan kiinteiden sähkösopimusten hintoja.
6. Tarvitsemmeko nyt ja saammeko apua Natosta?
Nato on kertonut lisäävänsä läsnäoloaan Itämerellä tapauksen vuoksi. Presidentti Stubb kertoi eilen Suomen ja Viron toivoneen Naton läsnäoloa erityisesti kriittisen infrastruktuurin ympärille.
Tarkempia tietoja siitä, alkavatko esimerkiksi Nato-maihin kuuluvat alukset tai hävittäjät partioida jatkuvasti kapealla Suomen ja Viron välisellä merialueella, ei vielä ole.
Euroopan unionin teknologia, turvallisuus ja demokratia -komissaari Henna Virkkunen muistutti eilen Ylen haastattelussa, että EU:n kansainvälisestä tietoliikenteestä 98 prosenttia kulkee merenalaisissa kaapeleissa.
7. Onko alukselta löytynyt vakoilulaitteita?
Suomen viranomaiset eivät ole vahvistaneet tätä.
Meriliikenteeseen erikoistunut brittimedia Lloyd’s List kertoi perjantai-iltana nimettömään lähteeseensä perustuen, että Eagle S -aluksella olisi ollut Naton meri- ja ilma-alusten radioliikenteen kuunteluun tarkoitettuja vakoilulaitteita.
8. Mitä tapahtuu tankkerin lastina olevalle öljylle?
Sitä ei vielä kerrottu. Tankkeri siirrettiin tänään lauantaina Porvoon Kilpilahden sataman ulkopuolelle merelle ankkuriin, koska Keskusrikospoliisi on takavarikoinut aluksen. Tulli selvittää pakotteiden kiertämistä, ja poliisi jatkaa esitutkintaa siirron jälkeen.
9. Milloin kaapelit saadaan korjattua?
Eastlink 2 -sähkökaapelin korjaus kestää arviolta useita kuukausia.
Tietoliikennekaapeleiden tarkasta korjausaikataulusta ei ole vielä tietoa.
Tarkennus 28.12. kello 16.12. Muutettu lause ”Merikaapelien vaurioituminen Itämerellä oli jo kolmas kerta vuoden sisällä” muotoon ”Merikaapelien vaurioituminen Itämerellä oli jo kolmas kerta reilun vuoden sisällä”.
Päivitetty 28.12. kello 16.26: Tankkeri on nyt saatu siirrettyä Porvoon Kilpilahden sataman ulkopuolelle.
Lisätty 28.12. kello 16.57. video tankkerista Kilpilahdessa.