Nordean verkkopankkiongelmista on kärsitty viikkoja.
Nordean pankkiasiakkaat ovat kärsineet verkkopankin käyttöongelmista viikkoja. Sisäänkirjautumisessa on ollut pääsyvaikeuksia, nettiasiointi on hidastellut, ja käteisnostokin on tökkinyt automaateilla.
Herääkin kysymys, missä kohtaa pankkiasiakkaalla keittää yli ja hän äänestää jaloillaan?
Kuluttajien ostopäätöksiä ja boikotointia tutkinut yliopistotutkija Essi Pöyry Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksesta sanoo, että pankkiboikottia tuskin tulee, mutta seurauksia Nordealle tästä koituu – ja pitkäkestoisia.
– Nordea menettää nyt koko ajan mainettaan luotettavana pankkina, ja se voi vaikuttaa vuosienkin päähän. Ihmiset muistavat ongelmat. Jaloilla äänestämistä varmasti tapahtuu, mutta tipoittain, ja uusien saanti vaikeutuu aiemmasta, Pöyry toteaa.
Pöyryn mukaan uusien asiakkaiden saanti voi ollakin Nordealle jatkossa suurempi ongelma kuin nykyisten pito. Pankkiasiakkuudesta kun ei pääse eroon sekunnissa. Vaateliikkeestä tai marketista voi vain päättää, ettei enää osta sieltä, pankissa taas on tilit ja muut sidokset.
– Esimerkiksi asuntolainan siirto toiseen pankkiin on iso operaatio ja maksaa kuluttajalle.
Siksi pankkia ei vaihdeta pikaistuksissa, vaan se vaatii pidemmän ajan ja useita aiempia pettymyksiä alle.
– Syitä pinotaan. Pankkiaan muutaman viikon jälkeen vaihtavat ovat jo pidempään voineet ajatella siirtymistä eri pankkiin.
Pöyryn mukaan ei voi sanoa aikamäärää, jolloin pankkiasiakkaan kärsivällisyys loppuu, koska asiakkaat ovat hyvin erilaisia.
– Kolme viikkoa verkkovaikeuksia voi olla pienyritykselle syy vaihtaa pankkia, jos liiketoiminta edellyttää jatkuvaa verkkopankissa asiointia, Pöyry sanoo.
Tavalliselle pankkiasiakkaalle taas riittää yleensä harvempi käyntitiheys ja nettiongelmien ratkeamista voidaan odottaa.
Kahteen pankkiin
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell antaa pankkisotkujen välttelyyn selkeän neuvon: hankkikaa kahden pankin tunnukset ja pankkikortit, jos vain mahdollista. Jos yksi on jumissa, toinen voi toimia.
Ulkomaan reissuilla yhden kortin taktiikka saattaa johtaa todellisiin vaikeuksiin.
– Koskaan ei saisi olla yhden kortin varassa.
Beurling-Pomoellin mukaan suomalaiset ovat turhankin uskollisia valitsemalleen palveluntarjoajalle, se on nähty liian usein esimerkiksi sähkösopimuksissa. Pinna kestää, ja vaihtamaan ei hevillä lähdetä saati ottamaan toista rinnalle.
Tähän Beurling-Pomoell toivoo muutosta jo säästösyistäkin. Hermojen menoa ei tarvitse odottaa.
– Ihmisten kannattaisi kilpailuttaa käyttämänsä keskeiset palvelut säännöllisesti. Kerran vuodessa voisi pitää oman kilpailutuspäivän, hän opastaa.