torstai, 31 lokakuun

McDonald’sin Yhdysvaltain johdon mukaan hinnat ketjun ravintoloissa ovat liian korkeat. Suomessa hampurilaisketjut eivät näe asiaa näin.

Hampurilaisketjujen hinnat ovat kallistuneet viime vuosina. Viime viikolla McDonald’sin Yhdysvaltain johto myönsi hintojen nousseen liian kalliiksi joillekin kuluttajille.

Yrityksen hinnat ovat jopa kaksinkertaistuneet Yhdysvalloissa viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Kysyimme Suomessa toimivilta pikaruokaketjulta Hesburgerilta, Burger Kingiltä, McDonald’silta ja Rollsilta, ovatko hinnat liian korkeita Suomessakin.

Myös Suomessa pikaruokaketjujen hinnat ovat nousseet viime vuosina. Yle uutisoi viime vuoden kesäkuussa, että Burger Kingin, McDonald’sin ja Hesburgerin suosittujen hampurilaisaterioiden hinnat ovat kallistuneet nopeammin kuin ruoka ja ravintolaruoka yleensä.

Ylen keräämän aineiston mukaan hampurilaisateria maksoi viime vuonna keskimäärin yhdeksän euroa. Hesburgerissa ja McDonald’sissa ateria on keskimäärin samanhintainen ja edullisempi kuin Burger Kingissä.

Lue myös: Hampurilaisten hinnat harppasivat ison loikan ylöspäin – vertailu näyttää hintaerot

Hintojen laskeminen ei olisi nykytilanteessa mahdollista

Kaikki Ylen tavoittamat ketjut toteavat, että heidän ravintoloissaan hintoja on nostettu viime vuosina. Syyksi nimetään raaka-aineiden hintojen voimakas kasvu. Toisaalta esimerkiksi Hesburgerista ja Burger Kingistä kerrotaan, ettei heidän ketjuissaan ole nostettu hintoja yli vuoteen.

Burger Kingin ketjujohtaja Siru Kalpion mukaan ketju on tarkistanut hintojaan vuonna 2022 ja alkuvuonna 2023.

– Kuluvana vuonna hinnoittelu on pysynyt samana.

Myöskään Hesburger-ravintoloissa hintoja ei ole toimitusjohtaja Kari Salmelan mukaan nostettu puoleentoista vuoteen.

– Tällä hetkellä ei ole painetta nostaa hintoja.

Salmelan mukaan hinnat ovat tällä hetkellä oikealla tasolla, eikä niiden laskeminen olisi nykytilanteessa mahdollista.

Suomen McDonald’sista todetaan, että hintojen nousu on ollut tänä vuonna maltillisempaa kuin aikaisempina vuosina. Toisin kuin ketjun johto Yhdysvalloissa, toimitusjohtaja Olli Johansson ei ajattele, että hinnat olisivat liian korkeita tällä hetkellä.

– En näe, että hinnat ovat liian korkeita.

Rollsin toimitusjohtaja Arto Virtakarin mukaan myös heidän ketjun ravintoloissa on nostettu hampurilaisannosten hintoja viime vuosina, myös tänä vuonna.

– Hintojen pudottaminen tarkoittaisi, että pitäisi tinkiä raaka-aineista, Virtakari sanoo.

Jaa.
Exit mobile version