Yksityisen ambulanssin voi tilata kiireellisesti HUSin, Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueilla. Tavallisesti ne ajavat kiireettömiä ajoja tai myyvät palvelua hyvinvointialueille.
Moni kansalainen on huomannut viime aikoina, että julkista ambulanssia on aiempaa hankalampi saada.
Hätäkeskukset ovat ottaneet käyttöön uudet valtakunnalliset tehtävänkäsittelyohjeet. Niissä on selvitetty aiempaa enemmän tilanteita, joissa ambulanssia ei tarvitse lähettää.
Yle kertoi heinäkuussa tapauksesta, jossa elvytetylle henkilölle ei lähetetty ambulanssia. Joulukuussa iisalmelainen omainen pohti ambulanssin saannin vaikeutta.
Yksi keino saada apua on tilata yksityinen ambulanssi. Kela korvaa matkakulut potilaalle, jos potilaan terveydentila edellyttää kuljetusta ambulanssilla.
Pääkaupunkiseudulla potilaiden haku kiireettömään hoitoon on ollut käytäntönä jo jonkin aikaa, kerrotaan 9lives-nimisestä yrityksestä.
– Tällaisten ambulanssikuljetusten kysyntä on lisääntynyt, sillä vanhukset asuvat pitkään kotonaan eikä heitä aina pystytä kuljettamaan muulla tavoin kuin ambulanssilla ja saattajan kanssa hoitoon esimerkiksi vanhoista kerrostaloista, kertoo liiketoimintajohtaja Timo Palo.
Varsinais-Suomessa toimivissa kahdessa yksityistä sairaankuljetusta tarjoavassa yrityksessä on huomattu kysynnän kasvu.
Yrittäjä ja sairaanhoitaja Kirsi-Marja Inna Nousiaissa toimivasta Sairaankuljetus Innasta kertoo, että sen ambulanssi on soitettu paikkoihin, joissa on jo käynyt julkinen ambulanssi, mutta potilasta ei ole otettu kyytiin.
– Kun hätä tulee, etsitään kaikki mahdolliset keinot. Yleensä asiakkaat ovat vanhuksia, jotka eivät pärjää kotona. Jos kyse on hiukankin mahdollisesti kiireellisestä asiasta, silloin ohjaamme soittamaan 112:een, kertoo Inna.
Kantoapua hissittömissä taloissa
Lietolainen Ensihoito Ysikymppi ajaa pääasiassa hoitolaitossiirtoja Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ostopalveluna. Lisäksi yritys palvelee hoitolaitoksia ja yksityisiä henkilöitä, kun tarvitaan kiireetöntä ambulanssikuljetusta.
Yksityisiä tilauksiakin on tullut viime aikoina lisää lähiesimies Valtteri Kankaanpään mukaan.
– Auton mukana lähtee liikkeelle aina kaksi ammattilaista. Pystymme kantamaan asiakkaan kotoa ja viemään hänet päivystykseen. Olemme mukana myös kotiuttamisissa. Hissittömissä kerrostaloissa ihmiset tarvitsevat apua päästäkseen kotiinsa, kertoo Kankaanpää.
Kankaanpää korostaa, että hoidon arviointiin tullut uudistus on tärkeä asia, jotta mahdollistetaan yksiköiden riittäminen hätätilanteissa.
– Yöpäivystyksiä suljetaan tai muuten palveluiden saatavuus voi olla haastavaa. Yhä vanhemmat ihmiset asuvat kotona. Ihmiset tarvitsevat kuljetuksen, pohtii Kankaanpää.
Yksityisten tarve voi taas kasvaa rajun romahduksen jälkeen
Suomen sairaankuljetusliiton puheenjohtaja Jali Smolander kertoo, että parhaillaan yksityistä kiireetöntä ambulanssipalvelua saa Varsinais-Suomen ja Satakunnan lisäksi HUSin alueella tilaamalla yritysten omien numeroiden kautta.
Hän painottaa, että palvelua ei saa sekoittaa niiden ambulanssien toimintaan, jotka hyvinvointialueet ovat ostaneet käyttöönsä yksityisiltä yrityksiltä ja jotka hätäkeskus lähettää apuun.
Liiton yritysten autoilla noin 75 prosenttia on kiireettömiä ajoja ja noin 25 prosenttia ensihoidon tehtäviä.
– Yksityisten ambulanssien määrä romahti vuonna 2008, kun terveydenhuoltolaki muuttui. Siihen aikaan yksityisiä sairaankuljetusyrityksiä oli noin 200, kun niitä on nyt enää noin 20. Sairaanhoitopiirit alkoivat hoitaa ensihoitoa itse, kun aiemmin kunnat tilasivat palvelua yksityisiltä yrityksiltä, kertoo Smolander.
Smolander arvioi, että jatkossa yrityksillä voi olla aiempaa enemmän merkitystä, jos ne pystyvät kilpailemaan hinnassa julkisen palvelun kanssa.
Esimerkiksi Varsinais-Suomen hyvinvointialue joutuu etsimään 1,5 miljoonan euron säästöt ensihoidosta. Palvelualuejohtaja, ensihoidosta vastaava ylilääkäri Timo Iirola vakuuttaa, että hätätapaukset hoidetaan.
– Ensihoitopalvelun edustajana ajattelen, että hätätilanteessa ihmisen tulee soittaa hätäkeskukseen. Kun apua ihan oikeasti tarvitaan, kyllä ensihoito matkaan lähtee. On tilanteita, joissa ihmisellä ei ole terveydentilaan liittyvää hätää tai ongelmaa. Näissä tilanteissa vaihtoehtoiset kuljetusmuodot voivat puolustaa paikkaansa, sanoo Iirola.