perjantai, 22 marraskuun

Hengityslaitetta käyttävä Liisa Rautanen on Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakas, jolle kustannetaan vammaispalvelulain takaamia kuljetuksia.

Rautanen asuu Lohjan maaseudulla ja on pitkän linjan vammaisjärjestövaikuttaja. Hyvinvointialueen kuljetuspalveluista on arjessa suurta apua.

– Täältä ei pääse minnekään, saatikka jos on liikuntarajoite, ilman omaa autoa tai taksipalveluja, Rautanen sanoo.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain alaiset kuljetuskustannukset kasvavat viime vuodesta neljällä miljoonalla eurolla, selviää Ylen tekemästä selvityksestä.

Suunta on sama kaikilla hyvinvointialueilla. Sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain alaiset ja sairaanhoidon kuljetuskustannukset ovat selvässä kasvussa.

Ylen arviossa vain kaksi aluetta säästämässä kuljetuksissa

Yle pyysi kaikilta 21 hyvinvointialueelta ja Kelalta lukuja maksetuista kuljetuskustannuksista. Kustannukset koskivat vuotta 2023, jolloin hyvinvointialueet aloittivat virallisesti toimintansa, ja tammi–elokuuta 2024.

Kahdeksan kuukauden perusteella Yle laski arvion kuljetuskustannuksista koko vuodelle 2024. Ylen arviossa oletetaan kustannusten ja kuljetusten määrän pysyvän samoina myös loppuvuoden. Myös Kela arvioi Ylen laskelmia.

Tulos on suuntaa antava kustannuksista.

Kolmelta alueelta Yle sai pieneltä osin vaillinaiset tiedot, mutta kokonaiskuvaa tämä ei muuta.

Ylen selvityksen perusteella kaikki kuljetuskustannukset yhteensä kasvavat viime vuodesta noin 40 miljoonalla ja ovat tänä vuonna noin puolisen miljardia.

Tähän lukuun on laskettu myös Kela-taksikyydit, jotka eivät suoraan vaikuta hyvinvointialueiden kuljetuskustannuksiin.

Sen sijaan suoraan hyvinvointialueiden talouteen liittyvät kustannukset nousevat Ylen selvityksen perusteella 23 miljoonalla eurolla.

Tästä noin 13 miljoonaa euroa on hyvinvointialueiden eri ambulanssi- ja taksikuljetuksia ja Kelan erilaisia ambulanssikuljetuksia noin 10 miljoonaa. Näiden kuljetusten kustannukset näkyvät alueiden taloudessa.

Ylen laskelmien mukaan vain Etelä-Savon ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueet pystyivät karsimaan kuljetuskustannuksiaan viime vuodesta.

Kela kustansi viime vuonna erilaisia taksikyytejä noin 182 miljoonalla eurolla. Summa on lähes sama kuin vuonna 2022.

Sairasvakuutuslakiin perustuvilla Kela-taksipalveluilla ei ole suoraa vaikutusta hyvinvointialueiden kuljetuskustannuksiin, koska ne menevät Kelan pussista.

Katso oman hyvinvointialueesi kuljetuskustannuksia

Hyvinvointialueiden kustantamia kuljetuskustannuksia ovat sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain kuljetukset sekä kiireettömät potilaskuljetukset. Ne voivat olla ambulanssi- tai taksikuljetuksia. Nämä ovat potilaskuljetuksia, joissa esimerkiksi terveyskeskuksen potilasta siirretään hyvinvointialueen sisällä.

Kelan kustantamista kuljetuksista on laskettu mukaan erilaiset ambulanssikuljetukset ja peruuntuneet kuljetukset. Näissä potilas on selvinnyt tilanteesta hoidolla paikan päällä.

Luvuissa ovat myös Kelan kustantamat taksikyydit taksien ja ambulanssien osalta. Yle ei ole laskenut mukaan oman auton käyttöä, linja-autoja, junia, veneitä ja helikoptereita.

Mistä kuljetuskustannusten kasvu johtuu?

Yle pyysi asiantuntijoilta arviota syistä kustannusten kasvuun.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kuljetuspäällikön Pasi Ojaniemen mukaan oman hyvinvointialueen usean miljoonan kasvu johtuu yleisestä kustannustason noususta.

Länsi-Uudellamaalla sosiaalihuollon ja vammaispalvelulain mukaisten kuljetusten käyttö on kasvanut prosentin luokkaa, mutta kuljetuskustannusten nelisen prosenttia.

Länsi-Uudellamaalla on tarkoitus siirtyä ensi vuonna myös yhteen välityskeskukseen.

– Tällä hetkellä meillä on kolme tai neljä eri toimintamallia kuljetusten järjestämiseen, Ojaniemi sanoo.

Lisäksi käyttöön otetaan niin kutsuttu kilometrikukkaro.

Asiakas saa käyttöönsä tietyn euromäärän tiettyyn kilometrimäärään kuukaudessa. Hyvinvointialue ei jatkossa määritä mistä taksi täytyy tilata, vaan asiakas voi itse tehdä valinnan.

– Vaikea on sanoa pystytäänkö näillä saamaan suoria säästöjä, mutta vähintäänkin kustannustason hillitsemistä, Ojaniemi sanoo.

Kela ja kirstunvartija seuraavat kehitystä

Kelan erikoissuunnittelijan Otto Talvitien mukaan Kelan korvausten kasvu hyvinvointialueilla selittynee ambulanssikyytien korvaustaksan nostosta 10,7 prosentilla vuoden alusta.

Hyvinvointialueet ovat tehneet säästöpäätöksiä karsimalla rajusti terveysasemia. Lisää lakkauttamispäätöksiä on tulossa vielä loppuvuoden aikana.

Kuljetusten tarve ei siten ainakaan pienene, samalla kun väestö ikääntyy. Miten palveluverkon karsiminen vaikuttaa Kelan korvausmääriin?

– Emme ole Kelassa huolissamme, mutta seuraamme tilannetta, Talvitie toteaa Ylelle.

Entä hyvinvointialueiden päällimmäinen kirstunvartija?

Valtionvarainministeriön finanssineuvoksen Noora Heinosen mukaan ministeriö seuraa ja arvioi myös kokonaistilannetta.

– Arvioimme miten kuljetuksia järjestetään alueilla erityisesti julkisen talouden kannalta, Heinonen sanoo.

Hyvinvointialueiden kuljetukset muodostavat oman sekavan rönsynsä useista kuljetustyypeistä ja kustannusvastuista, jotka jakaantuvat vielä hyvinvointialueiden ja Kelan välille.

Heinonen korostaa, että vaatisi enemmän perkaamista, mistä kustannusten kasvu johtuu.

– Tosi vaikea ottaa luotettavaa, objektiivista kantaa. Kustannuksissa voi olla viitteitä korkeammasta noususta kuin yleisen hintatason nousu, Heinonen toteaa Ylelle.

Hän muistuttaa, että ensisijaisesti ihmisten oikeuksien tulee toteutua.

Jaa.
Exit mobile version