keskiviikko, 20 marraskuun

Mediatietojen mukaan viranomaiset ovat kiinnostuneet kiinalaisaluksesta.

Jyri Hänninen,

Riku Roslund

Tanskan laivasto on seurannut viime päivinä kiinalaisen rahtialuksen Yi Peng 3:n liikkeitä. Tällä hetkellä alus on pysähtyneenä lähellä Tanskan suurinta saarta Sjællandia. Sen vierellä on niin ikään pysähtyneenä Tanskan laivaston alus.

Keskiviikkona iltapäivällä Tanskan puolustusvoimat vahvisti viestipalvelu X:ssä olevansa kiinalaisaluksen vieressä.

Kiinalaisalus havaittiin alueella, jossa Suomen ja Saksan välinen merikaapeli rikkoontui. Myös Ruotsin ja Liettuan välisessä kaapelissa on havaittu vaurio.

Rahtialuksen omistaa yhtiö nimeltä Ningbo Yipeng Shipping Co. Ltd. Yhtiö on rekisteröity Ningbon miljoonakaupunkiin, joka sijaitsee lähellä Kiinan tärkeimpiin lukeutuvaa taloudellista keskusta eli Shanghain metropolialuetta.

Kiinan kaupparekisteritietojen mukaan varustamoyhtiön omistaa kaksi kiinalaista miestä. Yle tavoitteli miehiä sähköpostilla sekä puhelimitse, saamatta heitä kuitenkaan kiinni.

Brittilehti Financial Times kertoi keskiviikkona saanensa aluksen omistavan kiinalaisyhtiön edustajan kiinni. FT:n mukaan yhtiön edustaja kertoi Kiinan viranomaisten pyytäneen yhtiötä auttamaan tapauksen tutkinnassa. Muita kommentteja hän ei antanut.

Toistaiseksi ei ole näyttöä siitä, että kiinalaisalus olisi vastuussa kahden merikaapelin rikkoutumisesta.

Ruotsin yleisradion SVT:n mukaan viranomaiset ovat kuitenkin kiinnostuneet juuri kyseisestä aluksesta. Se on liikkunut alueella niihin aikoihin, kun datakaapeleihin on tullut vaurioita.

Liikemieskaksikko omistaa kolme rahtialusta

Nyt kiinnostuksen kohteena oleva Yi Peng 3 on rakennettu vuonna 2001 Etelä-Koreassa. Kiinalaismiesten omistama yhtiö hankki aluksen vuonna 2016. Tuolloin aluksen nimi oli vielä Avra.

Aluksen kiinalaisista omistajista löytyy varsin vähän tietoja julkisista lähteistä. Kaksikon omistama yhtiö Ningbo Yipeng Shipping Co on ollut osapuoli palkkoja koskevassa siviiliriidassa, jota on käsitelty Ningbon merioikeudessa.

Riita liittyi palkkasaataviin, jota laivalla työskennellyt kiinalaismies vaati. Oikeus määräsi yhtiötä maksamaan saatavat sekä korvauksia 19 000 Kiinan Renminbiä eli noin 2500 euroa korvauksia.

Kiinan kaupparekisterin ja julkisten alustietojen mukaan kiinalaismiehet omistavat yhtiöiden välityksellä myös kaksi muuta rahtialusta, eli Yi Peng ja Yi Peng 5:n.

Kiinnostusta Yi Peng 3:n toimintaa kohtaan on lisännyt se, että kiinalaisomisteinen alus oli kiinalaismedian mukaan vastuussa Suomen ja Viron välillä kulkevan Balticconnector-kaasuputken vaurioittamisesta viime lokakuussa.

Tanskan laivasto aluksen lähettyvillä

Ainakin neljä Tanskan kuninkaallisen laivoston alusta on seurannut tai ollut aivan kiinalaisen rahtilaiva Yi Peng 3:n lähellä viime päivinä. Asia selviää laivaliikennettä seuraavasta MarineTraffic -tietokannasta.

Suomessa Tanskan laivaston liikkeistä ovat aiemmin uutisoineet ainakin Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Ilta-Sanomat ja Verkkouutiset.

Alusten liikkeiden perusteella näyttää siltä, että kyse ei ole sattumasta. Esimerkiksi tanskalaisfregatti HDMS Niels Juel lähestyi kiinalaisalusta maanantaina 18. marraskuuta Itämerellä Saksan ja Tanskan välisellä alueella.

Fregatti teki äkkikäännöksen ja lähti seuraamaan kiinalaisalusta.

Kiinalaisalus saapui 10. marraskuuta Ust-Lugan eli Laukaansuun satamaan Venäjällä. Se oli saapunut sinne Egyptistä Port Saidin satamasta.

Muokattu 20.11.2024 kello 17.21: Vaihdettu pääkuva tuoreeseen kuvaan kiinalaisaluksesta. Aiemmin pääkuvana oli kuvakaappaus MarineTraffic-sivustolta.

Jaa.
Exit mobile version