Puolustusteollisuusyhtiö Patrian tehdasalueella Hämeenlinnassa on pysäköity rinnakkain kaksi panssaroitua ajoneuvoa. Niihin kohdistuu suuria odotuksia Euroopassa.
Ajoneuvojen pitäisi vähentää Euroopan puolustuksen riippuvuutta Yhdysvalloista.
Toinen näistä on jo tuotannossa oleva kuusipyöräinen ajoneuvo, toinen on vasta konseptivaiheeseen ehtinyt panssaroitu tela-ajoneuvo. Jälkimmäistä on esitelty julkisuudessa hyvin harvakseltaan.
Ulkoisesti ajoneuvot muistuttavat osittain toisiaan.
Erot tulevat esiin voimansiirrossa. Näissä käytetään kumisia teloja.
Kumitelojen ansiosta ajoneuvolla voi ajaa maantiellä muun liikenteen nopeudella ilman, että se rikkoo asfalttia. Ajoneuvo selviytyy hyvin myös vaikeakulkuisessa maastossa tai metrisessä hangessa.
– Lapissa saavutimme keväällä tela-ajoneuvojen huippunopeuden maailmanennätyksen, kun liikuimme yli 80 kilometrin tuntinopeudella, ja pystymme vielä parantamaan sitä, Patrian Suomen toiminnoista vastaava johtaja Jussi Järvinen sanoo.
Suomalaiselle puolustusvälineteollisuudelle Patrian vetämä hanke on merkittävä päänavaus. Hankkeen kehittämisessä on mukana neljä suomalaisyritystä.
Uuden ajoneuvon kehitys ja testaus on tarkoitus saada päätökseen kahden vuoden kuluttua. Sarjatuotanto voisi alkaa vuonna 2027.
Euroopan unionin tavoitteena on, että ajoneuvot tulisivat käyttöön useille Euroopan valtioiden maavoimille.
EU maksaa nyt ensikertaa valtaosan tuotekehityksen kuluista.
Euroopan puolustusrahasto rahoittaa tuotekehitystä 95 miljoonalla eurolla ja mukana olevat yhdeksän jäsenmaata osallistuvat 19 miljoonalla eurolla.
– Tämä on ensimmäinen Euroopan puolustusrahaston hanke, jossa saadaan konkreettista aikaiseksi. Se tuo suomalaista puolustusvälineteollisuutta tunnetuksi ja varmistaa, että vientihankkeita avautuu jatkossakin, Jussi Järvinen jatkaa.
Patria tutkii sensoreihin ja tutkajärjestelmiin liittyvää teknologiaa, joka tulee osaksi tela-ajoneuvoja. Uutta on tehokas droonien torjunta.
Ajoneuvoista suunnitellaan osittain itseohjautuvia. Osan matkasta ne voivat liikkua pelkästään sähköllä.
Uusi ajoneuvokonsepti helpottaa myös yhteiseurooppalaisen asejärjestelmän kehittämistä.
Suomen puolustusvälineteollisuuden liikevaihto oli viime vuonna noin 2,6 miljardia euroa.
Tänä vuonna yritysten liikevaihto kasvaa merkittävästi, kun Suomen Nato-jäsenyys ja varsinkin Ukrainassa käytävä sota ovat tuoneet uusia tilauksia.
Erityisesti kysyntää on tiedusteluun liittyvien tuotteiden ja herkemmän teknologian tuotteille.
Järvinen ennakoi, että Patrian liikevaihto kasvaa tänä vuonna viime vuosien tahtiin, jopa 15 prosenttia.
Yhtiö kertoi kolmannen vuosineljänneksen tuloksessaan tilauskannan nousseen noin 2,3 miljardiin euroon. Vuosineljänneksen liikevoitto oli 30 miljoonaa euroa.
Varsinkin droonien uudet käyttötavat ja niiden torjuntaan käytettävän elektronisen sodankäynnin kehittyminen ovat muuttaneet sodankäynnin luonnetta ja nopeuttaneet alan tuotekehitystä.
Ukrainassa on havaittu, että drooneista tiputetuilla räjähteillä voidaan tuhota useita ajoneuvoja. Droonit ovat myös hyvä apu tiedustelussa, sillä tehokkaalla optiikalla varustettu drooni havaitsee kaukana sijaitsevan kohteen ja välittää paikkatiedon asejärjestelmille.
Maavoimat korvaa vanhentuvia telakuorma-autoja
Panssaroitujen tela-ajoneuvojen on tarkoitus korvata Maavoimien vanhentuvia telakuorma-autoja 2030-luvulta alkaen.
Ensimmäiset telakuorma-autot on hankittu 1980-luvun alkupuolella, uusimmat toistakymmentä vuotta sitten.
– Yhteisen eurooppalaisen ajoneuvokonseptin toteutuminen alentaisi elinkaari- ja ylläpitokustannuksia, ja mahdollistaisi yhteistyön esimerkiksi varaosatoimituksissa, Maavoimien jalkaväen tarkastaja, eversti Ari Lehmuslehti muistuttaa.
Arktisen alueen turvallisuusmerkitys on korostunut. Muualla Euroopassa seurataan tarkasti, miten tela-ajoneuvo selviytyy tulevan talven testeissä Lapissa.
Vaatimuksena on, että ajoneuvojen on pystyttävä liikkumaan maanteiden lisäksi kaikenlaisissa maasto-olosuhteissa. Niiden on selviydyttävä metrisestä hangesta, kyettävä liikkumaan metsissä, suolla ja ylittämään ojia sekä vesistöjä.
– Tämä on haastavin olosuhde, mitä meillä voi olla. Jos ajoneuvo toimii siellä, se toimii silloin joka paikassa, muistuttaa jalkaväen tarkastaja Ari Lehmuslehti.
Maailmanpolitiikan arkipäivää: Ukrainasta tuli droonisodankäynnin päänäyttämö ja -opettaja
Jutun otsikossa oleva video: Patria