sunnuntai, 7 heinäkuun

96 kyselyyn vastannutta kansanedustajaa olisi valmis muuttamaan lainsäädäntöä sähköpotkulautojen turvallisuuden parantamiseksi.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Sähköpotkulautojen turvallisuudesta on Suomessa puhuttu siitä saakka, kun ensimmäiset vuokraskuutit ilmestyivät kaupunkien katukuvaan.

Aihe nousi jälleen keskusteluun kesäkuussa, kun yhdellä sähköpotkulaudalla ajaneet kolme lasta törmäsivät autoon ja 12-vuotias tyttö kuoli.

Yle kysyi kansanedustajilta, pitäisikö vuokrattavien sähköpotkulautojen turvallisuutta parantaa lainsäädäntöä muuttamalla. Määräaikaan mennessä vastasi 108 kansanedustajaa, eli hieman yli puolet eduskunnasta.

Jutun lopussa voit katsoa miten kukin kansanedustaja vastasi.

Vastanneista 96 oli sitä mieltä, että lainsäädäntöä pitää muuttaa. Yhdeksän vastasi, että lainsäädäntöä ei pitäisi muuttaa, ja kolme ei osannut sanoa.

Ei-vastauksia on vain muutamia sekä oppositio- että hallituspuolueilla.

Esimerkiksi SDP:n Jani Kokko on sitä mieltä, että nykyinen lainsäädäntö on riittävä.

– Vastuu on ensi sijassa sähköpotkulaudan käyttäjällä. On oma valinta ajaa ilman kypärää, kyyditä kaveria, ajaa kovalla nopeudella tai humalassa. Tällaisella toiminnalla voi olla seurauksia, hän kirjoittaa.

Myös perussuomalaisten Antti Kankaan mukaan turvallisuuden parantaminen ei edellytä lakitasoista säätelyä.

– Yrityksillä ja käyttäjillä on keinot tähän ilman, että lainsäädäntö puuttuu asiaan, hän vastaa.

Sen sijaan Kankaan puoluetoveri Jari Ronkainen (ps.) on tiukemman sääntelyn kannalla.

– Potkulaudat aiheuttavat kaupunkien keskusta-alueilla jalankulkijoille turhia vaaratilanteita. Olisinkin valmis harkitsemaan jopa potkulautojen kokonaiskieltoa ainakin tietyllä tasolla, Ronkainen vastaa.

Keskustan Hanna Huttusen vastauksessa tiivistyy usean kyselyyn vastanneen kansanedustajan näkemys.

– Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen ja kovat nopeudet ovat turvallisuusriski, joihin tulisi mielestäni puuttua lainsäädännöllä, Huttunen kirjoittaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä on viime syksystä lähtien valmistellut sähköpotkulautailun turvallisuutta parantavia toimia. Suunnitelmissa on muun muassa promilleraja, joka antaisi poliisille mahdollisuuden puuttua ”tankojuoppoihin”.

Hallituksen esitys on tulossa eduskunnan käsittelyyn syksyllä, ja tavoitteena on saada muutokset voimaan kesällä 2025.

Vaikka hallituksella ja oppositiolla voi olla sukset ristissä monessakin asiassa, yhdestä asiasta kansanedustajat näyttäisivät olevan liikuttavan yksimielisiä: sähköskuuttien turvallisuutta halutaan parantaa vaikka lakeja muuttamalla.

Jaa.
Exit mobile version