Helsingissä alkuvuodesta esitelty ajatus polttomoottoriautojen kieltämisestä rajatulla alueella jakaa Ylen vaalikoneeseen vastanneita kuntavaaliehdokkaita.
Kaupungin teettämän selvityksen perusteella liikenteen päästöjä voidaan vähentää ympäristövyöhykkeellä. Sen sisällä saa ajaa vain päästöttömillä ajoneuvoilla. Helsingin poliitikot keskustelivat alkuvuodesta vastaavanlaisesta muutoksesta Helsingissä, josta löytyy esimerkkejä useista muista Euroopan kaupungeista.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta linjasi osaltaan helmikuussa, että polttomoottoriautojen yleisiä ajo- ja käyttökieltoja ei edistetä ainakaan tässä vaiheessa. Asia on menossa kaupunginhallitukseen kevään aikana.
Uudenlaisesta ympäristövyöhykkeestä syntyi kuitenkin mielenkiintoinen julkinen keskustelu, joka poiki Ylen vaalikoneeseen väitteen: Helsingin tulee kieltää polttomoottoriajoneuvoilla ajaminen keskustassa.
Jakolinjat eri puolueiden välillä erottuvat vastauksissa selvästi.
Vihreiden ja vasemmistoliiton ehdokkaista noin 80 prosenttia kannattaa ajatusta. Kaikissa muissa puolueissa ajokiellon vastustajia on selvästi enemmän kuin kannattajia.
Bensiini- ja dieselautojen rajoittamattoman liikkumisen puolestapuhujia on selvästi eniten perussuomalaisissa, jonka 91 ehdokkaasta yksikään ei estäisi niiden liikennettä.
Helsingin nykyisen suurimman puolueen kokoomuksen ehdokkaista peräti 96 prosenttia pitää kieltoa joko jokseenkin tai täysin huonona ideana.
Täysin eri mieltä vaalikoneväitteestä on myös puolueen pormestariehdokas Daniel Sazonov (kok.)
– Helsingissä pitäisi tulevaisuudessa olla nykyistä helpompaa liikkua ihan kaikilla kulkumuodoilla. Polttomoottoriautojen kielto olisi täysin suhteeton toimenpide, joka vaikeuttaisi monen helsinkiläisen arkea huomattavasti, Sazonov perustelee kantaansa vaalikoneessa.
Myöskään pormestariehdokkaat, Atte Harjanne (vihr.) ja Paavo Arhinmäki (vas.) eivät varauksettomasti asetu tukemaan polttomoottoriautojen alueellista ajokieltoa.
He vastaavat vaalikoneessa olevansa väitteestä jokseenkin samaa mieltä, eivät täysin.
– Ruuhkamaksut ja niiden porrastaminen päästöjen mukaan olisi parempi ratkaisu, mutta laki ei ainakaan vielä niitä mahdollista. Tällaisen [ympäristö-] vyöhykkeen kanssa puhuttaisiin joka tapauksessa ainakin noin kymmenen vuoden siirtymäajasta, Harjanne sanoo vaalikoneessa.
Arhinmäki on hänen kanssaan samoilla linjoilla.
– Polttomoottoriajoneuvoja kukaan ei ole kieltämässä keskustasta nyt, mutta kymmenen vuoden päästä se on toinen vaihtoehto. Nähdäkseni vielä parempi vaihtoehto olisi ottaa käyttöön ruuhkamaksut, jotka olisivat erityisen korkeita saastuttaville autoille, Arhinmäki perustelee asiaa.
SDP:n ehdokkaista pakokaasuja päästävien autojen ajokieltoaluetta keskustassa vastustaa 72 prosenttia.
Myös demarien pormestariehdokas Eveliina Heinäluoma on jokseenkin eri mieltä vaalikoneen väitteestä.
– Liikenteen päästöjä on vähennettävä, mutta suhtaudun kriittisesti polttomoottoriautojen yleisiin ajo- ja käyttökieltoihin Helsingissä. Totaalikielto olisi väärin myös sosiaalisesti, koska kaikilla ei vielä ole taloudellisesti mahdollisuuksia siirtyä sähköautoihin, sanoo Heinäluoma vaalikonevastauksessaan.
Päästötavoite silti maaliin ennen koko maata
Ylen vaalikoneen eräs toinen kysymys on: Kuntani on pyrittävä saavuttamaan hiilineutraalius ennen Suomen tavoitevuotta 2035.
Siitä huolimatta, ettei autoilua haluta rajoittaa ajokielloilla, melkein 70 prosenttia kaikista ehdokkaista vastasi, että Helsingin tulee päästää tavoitteeseen valtakunnallista tavoitetta nopeammin.
Keinot siihen jäävät huhtikuun vaaleissa valittavan valtuuston pohdittaviksi.
Liikenteen päästöjen leikkaus olisi tärkeää päästöjen vähentämisessä, sillä arviolta yli 60 prosenttia Helsingin kaikista päästöistä tulee liikenteestä tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.
Lämmityksen ja sähkönkulutuksen päästöjä on jo saatu pudotettua Helsingissä huomattavasti, toisin kuin liikenteen.
Kaikista Helsingin vaalipiirin kuntavaaliehdokkaista vain noin joka kolmas tukee vaalikoneessa hiilidioksidipäästöjä aiheuttavien autojen kieltoaluetta.
Jos Helsingin poliittiset ryhmät eivät muuta ilmastotavoitteita seuraavassa kaupunkistrategiassa, tulevat valtuutetut todennäköisesti jatkavat keskustelua vastaavanlaisista toimista ensi valtuustokaudella.
Puolet äänestäjistä valmiita rajoituksiin
Ehdokkaiden kanta autoilun rajoittamiseen Helsingissä on huomattavasti nuivempi kuin äänestäjien.
Ylen Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan helsinkiläisistä äänioikeutetuista lähes puolet eli 48 prosenttia kannatti polttomoottoriautoilun rajoittamista keskustan alueella.
Rajoituksen vastustajia oli kyselyssä kuitenkin melkein saman verran eli 45 prosenttia. Seitsemän prosenttia vastaajista ei osannut sanoa kantaansa.
Taloustutkimuksen kyselyä varten haastateltiin yli tuhat helsinkiläistä 17. ja 18. maaliskuuta.
Tulosten virhemarginaali oli suurimmillaan 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.