Railo aiheutti vaaraa autoilijoille. Päivystävä palomestari kertoo, ettei ole aiemmin kohdannut vastaavaa.
Ukkonen näytti voimansa Ranualla, kun salama iski asfalttitiehen ison loven viime sunnuntaina.
Päivystävä palomestari Timo Nyholm näki salaman tuhon itse. Hänen mukaansa Rovaniementiehen tullut railo oli noin metrin levyinen, syvä ja koko kaistan leveyden pituinen.
Nyholmin mukaan vastaavat tapaukset ovat harvinaisia.
– Itselleni ei ole koskaan aikaisemmin tullut tuollaista vastaan, hän kertoo.
Lapin pelastuslaitos julkaisi kuvan salaman repimästä tiestä facebook -sivuillaan. Samassa pelastuslaitos kertoi, että railo oli aiheuttanut vaaraa autoilijoille. Pelastuslaitos ja tien kunnossapito olivat paikanneet tien ja varoittaneet autoilijoita työn ajan.
Ranualla oli sunnuntaina muutenkin raju ukkossää. Esimerkiksi sadekertymä sunnuntai- ja maanantaiaamujen väliseltä ajalta oli yli 44 millimetriä.
Ilmatieteenlaitoksen palvelevan meteorologin Juha Jantusen mukaan ei ole tavatonta, että salama iskee suoraan maahan.
– Periaatteessa salama etsii aina sen helpoimman reitin maahan. Se voi olla puun kautta tai suoraan maahan tai veteen. Siihen vaikuttaa monta tekijää, hän sanoo.
Jantusen mukaan salamaniskujen voimakkuudet vaihtelevat paljon.
– Joskus esimerkiksi puuhun voi jäädä vain pieni naarmu. Joskus salama voi räjäyttää puun niin, että sen säleet lentävät sadan metrin päähän. Itse olen nähnyt sellaisen.
Salamat työllistävät Lapin pelastuslaitosta vuosittain jonkun verran. Nyholmin mukaan yleisimmät tapaukset liittyvät ukkospuuskien aiheuttamiin puiden kaatumisiin. Harvinaisempia tapahtumia ovat salaman aiheuttamat rakennus- ja maastopalot.
Ilmatieteenlaitoksen mukaan suorat salamaniskut taloihin ovat melko harvinaisia. Pelastuslaitos muistuttaaa, että iskun sattuessa on tarkistettava tulipalon mahdollisuus, sillä salamapurkaus voi hypätä esimerkiksi puurakenteiden läpi kuumentaen ne syttymispisteeseen.
Täsmennetty 31.7. railon pituutta koskevaa kuvausta: se oli kaistan leveyden pituinen. Jutussa luki, että kaistan pituinen.